förkyld? vad göra??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

131
8
stumpwen:

har lite panik.. såg när jag skulle kolla till ormarna att stumpen "snorar". han försökte väsa eller vad han nu gör och det blev som snorbubblor... har aldrig sett sånt förut på någon av dom, är det något jag ska vara orolig över? jag kanske är nojig, men vill itne att dom ska få lunginflammation eller nåt.. 


Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

Vad är det för art? Är inte normalt för någon art att "snora" så den är troligen förkyld. Det du kan göra är att lägga ner ormen i en balja med ljummet/varmt vatten och på med locket. Se till att det inte är för mycket vatten eller för varmt. Det ska vara så att ormen bottnar hela tiden. Låt den vara i någon timme och se sedan om nåt slem lossnar. Brukar ta ett dygn innan det släpper helt. Funkar inte det får det nog bli en tripp till veterinären och få baytril utskrivet. Var länge sen någon orm var förkyld för mig men den metoden med vattenbaljan brukar funka bra. Är förkylningen inte så långt gången funkar det för mig. Lycka till och skriv gärna hur det går.

 

Mvh

Dennis


131
8
stumpwen:

kungboa är det. hmm.. ska pröva ditt förslag. :) 


131
8
stumpwen:

skulle titta till stumpen och han verkade väääldigt borta.. vi tog i han och la handen på honom och han liksom reagerade knappt.. så vi har lagt honom i varmvatten nu. tack och lov så spelade han med tungan och var rörlig när vi väl tog upp honom för att flytta honom till baljan.. och hör inget snorande längre. .men det skadar ju inte att han ligger i vattnet.. 


Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

Det lät inte bra att han inte reagerade som han ska. Han ska inte ligga i baljan längre än en timme i taget och inte mer än en gång/dygn. Blir det inte bättre så ta honom till en veterinär och få Baytril utskrivet. 


131
8
stumpwen:

han spelade senare med tungan som sagt... och jag varken såg elelr hörde något som kunde tyda på slem.. han verkar dock inte bli sämre i alla fall.. 


131
8
stumpwen:

kollade just till honomn. han verkar faktiskt mer sig själv idag.. mer nyfiken på vem det är som tar på honom och spelar med tungan :) skönt.. men ska fortsätta hålla ögonen öppna... 


Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

Låter bra att han återgår till sitt normala. Om han är bra så ska du sluta "bada" honom.

 

Mvh


131
8
stumpwen:

ok. tack för hjälpen! uppskattas!


Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

Inga problem, bara glad om man kan hjälpa:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild