Fördomar som reptilägare.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

347
220
Newton:

Jag undrar lite vad ni personligen upplever för fördomar mot er som reptilägare.

Jag t.ex. har både möss och kanin som sällskap (samt katter och hund) och får alltid frågan om jag matar med mina möss/min kanin.. Nej, jag matar inte mina ormar med någon av mina sällskapsdjur. Har en musuppfödning för foder också, men har även två sällskapsmöss. 

Inte jag personligen, men många andra jag pratat med har nekats att köpa gnagare eller kaniner just för att de äger orm. Visst finns det säkert de som tar en skänkeskanin och ger sin orm, men tror de människor är få. Då köper man nog hellre foder/matkaniner - men det är bara vad jag antar.

Nu har jag tur som har en syster som föder upp kaniner, och min kanin kommer således från henne. Jag hade inte vågat lägga ut en sökesannons på kanin. Jag hade säkert inte fått köpa någon i alla fall..
Inte allt för sällan ser man en annons på t.ex. en kanin, skänkes eller säljes billigt och självklart kommer någon och skriver "Nej, men ge inte bort den, då blir den ormmat".. Detta har jag även sett på katt- och tillochmed hundannonser!

Samt den ständiga frågan "Men äter inte ormarna upp katterna?!" ;)


239
197
Danpss:
Jag får ofta frågan, Vad gör man med dem?

347
220
Newton:

Danpss skrev:
Jag får ofta frågan, Vad gör man med dem?


Ja, den är också fin.

Vad har man dem till?
Tittar du bara på dem?
Vad gör de?
Varför har man dem?

...


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
De vanligaste fördomen eller åtminstone något man ofta får höra är frågan varför man har djuren. Det är väl inget fel i frågan i sig, men den kan ibland ställas på ett sätt som att man skulle vara helt väck i skallen som har djur som inte går att kela med som hund eller katt.

Det finns mängder med olika intressen, men det är inte alla intressen som behöver försvaras i den utsträckningen som herptilintresset ibland får göra.
Människor är inte direkt blyga med att nämna att de lider av ormfobi(Och kan ibland nästan låta stolta) eller tycker att ormar eller ödlor är äckliga.

Lyckligtvis så finns nästan alltid nyfikenheten där, och de flesta man träffar är positiva även om de själva aldrig skulle få för sig att skaffa någon herptil.



Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Eller, "Är dom inte slemmiga?" om tex ormarna..

och vissa som säger att dom minsann inte kommer hem till mig så länge spindlarna och ormarna finns där...som att jag skulle ha alla djuren fritt i huset liksom!?

2048
773
psyjoh:
anders skrev:
De vanligaste fördomen eller åtminstone något man ofta får höra är frågan varför man har djuren. Det är väl inget fel i frågan i sig, men den kan ibland ställas på ett sätt som att man skulle vara helt väck i skallen som har djur som inte går att kela med som hund eller katt.




Exakt den frågan anders har jag fått från både dagisfröknar och lärare till mina barn, "varför har ni ödlor om de ej går att kela med"?
När jag sa att jag även var inne på att skaffa en skorpion så såg den ena dagisfröknen ut som ett ännu större frågetecken. Men då ställde jag motfrågan, "varför har folk akvariefiskar"?

Jo för att det är vackert och intressant att titta på. 

194
165
JoakimLundgren:
" Vad har man dom till?" = Standardfråga när jag berättar om mina insekter och spindeldjur. Nästa undran som kommer är "man kan ju inte klappa dom".

347
220
Newton:

Lite så ja.

Varför har folk fisk, varför samlar man på frmärken, varför tränar man..?

Någonstans har ju folk en hobby - de flesta iaf, och herpetologi är ju en av dem.
Har några som minsann inte skulle kliva innanför mina dörrar. Samtliga har kollat, och en av dessa har tillochmedklappat en orm. I grund och botten är jag säker på att de flesta ormrädda/reptilmotståndare lider brist på kunskap och erfarenhet. Är vi mer öppna, bjuder in folk så de får komma och kolla att djuren inte springer fritt hemma, att de sitter säkert i sina "burar" och att de sköts seriöst så mjuknar de flesta rätt fort och nyfikenheten tar vid och mer "vettiga*" (*ursäkta ordvalet) frågor kommer. 

När folk hälsar på här så frågar de om arterna, vad de äter och hur stora de blir.
Det är väl de vanligaste frågorna, medan andra undrar hur mycket allt kostar, vart man köper "sånt" och om det tar mycket tid. 
Någon frågade vad som hände om en orm rymde och den var arg.. Haha.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
psyjoh skrev:


Exakt den frågan anders har jag fått från både dagisfröknar och lärare till mina barn, "varför har ni ödlor om de ej går att kela med"?
När jag sa att jag även var inne på att skaffa en skorpion så såg den ena dagisfröknen ut som ett ännu större frågetecken. Men då ställde jag motfrågan, "varför har folk akvariefiskar"?

Jo för att det är vackert och intressant att titta på. 


Ja, jag brukar också göra jämförelsen med akvariefiskar när jag förklarar. Jag tror det kan vara ännu svårare när det gäller giftiga djur som spindlar, skorpioner eller giftormar. Och då kommer väl alltid frågan om "Dör man om man blir biten/stucken?".

Nåväl, så länge man har en god ton när man förklarar så brukar det i många fall gå bra. Man får vara medveten om att de inte säger det för att vara elaka utan för att de helt enkelt inte förstår det ur ens egna perspektiv.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag får ofta fågan vad har man dom till om både mina reptiler och akvariefiskar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild