Vandrande löv

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

58
16
deLioncourt:
Rätta mig om jag har fel, men jag hittar ingen tråd här på forumet som är tillägnad vandrande löv. Är det någon som skulle kunna dela med sig av lite basic information så som livslängd, vad de äter och hur man ska inreda? Någon art som är lättare eller svårare än andra?

Jag är egentligen livrädd för insekter, men vandrande löv fascinerar mig. Och har man ändå kackerlackor hemma... :)

85
32
Wahlman:
Hej jag har uppfödning på större vandrande löv. Phyllium Giganteum.
De lever i ca 2 år. Det tar ett år för dom att bli fullvuxna.
Sedan efter sista ömsning så tar det två månader
 för dom innan de är redo att lägga ägg. 
Mvh Annika 

85
32
Wahlman:
Just det. Mina äter Salal men det går att utfodra med hallon, björnbär och ek. 
Det bästa materialet som bas i botten är mossa. För de behöver en bra luftfuktighet mossa möglar inte heller. 
Tänk på att höjden i terrariumet är mer väsentligt än bredden då de hänger på undersidan av löven och äter . 
Vid ömsning slutar de även att äta några dagar och är mer sköra än vanligt. 
Ställ gärna fler frågor. 
Mvh Annika 


58
16
deLioncourt:
Tack för infon, Annika! Jag hade gett upp hoppet om att någon skulle svara. Jag hittade dock till Phalagorns Kryp Forum, där verkar det finnas lite fler intresserade och många bra skötselråd. Jag får se om det blir ett löv någon gång. :)

356
177
krypet:
Skötselråd på Phalagorns kryp brukar vara bra. Jag har testat löv flera gånger. Det är inte precis lätta (om man inte har tur och får precis rätt förhållande mellan ventilation och fukt). Wahlman brukar väl lyckas med det, jag gör det i stort sett inte. De är inte precis nybörjardjur. Mitt tips är väl att träna på några pinnar först, det finns många häftiga sådana med. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Wahlman skrev:
Just det. Mina äter Salal men det går att utfodra med hallon, björnbär och ek. 
Det bästa materialet som bas i botten är mossa. För de behöver en bra luftfuktighet mossa möglar inte heller. 
Tänk på att höjden i terrariumet är mer väsentligt än bredden då de hänger på undersidan av löven och äter . 
Vid ömsning slutar de även att äta några dagar och är mer sköra än vanligt. 
Ställ gärna fler frågor. 
Mvh Annika 



Äter de verkligen salal?

356
177
krypet:
Det har mina löv gjort, men för åtminstone vissa arter är ek favoritfldan och något de alltid bör ha tillgång till.

85
32
Wahlman:
Jag har provat med Ek. Den ena svalt hellre än att äta det. Så ja har bara kört med Salal efter det.
Jag har en bra blomsteraffär Blombacka  i Hultsfred som tar hem till mig på beställning. Men oftast har de Salal på lager. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag har inte sett salal i några skötselråd. Det brukar vara de här växterna: ek, hallon, björnbär, ros och guva.


Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Mina väljer Salal framför andra sorter! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild