Vad är detta för spindel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
mikaelhellqvist:
Hej alla proffs!

Måste bara försöka få reda på vad det här är för spindel?

Tacksam för alla svar!
/Mikael

544
424
Gibblo:
En korsspindel, Araneus diadematus

2
0
mikaelhellqvist:
Gibblo skrev:
En korsspindel, Araneus diadematus


Aha! Har aldrig sett en sån i kåken förut. Vi har många stora svarta, men ingen korsspindel (förrän nu).

Tack!

544
424
Gibblo:

mikaelhellqvist skrev:


Aha! Har aldrig sett en sån i kåken förut. Vi har många stora svarta, men ingen korsspindel (förrän nu).

Tack!


Inga problem!

Ser ut som en hane, de spenderar det mesta av sin tid till att leta honor efter att de blivit könsmogna och då kan man stöta på dem lite här och var.

Hade själv en stor fin hane i taket ovanför sängen här om dagen, han var väldigt mager så jag gav honom en syrsa. Sen var han pigg och stack vidare två dagar senare. Har inte sett honom sen dess :)


2048
773
psyjoh:
Gibblo skrev:


Inga problem!

Ser ut som en hane, de spenderar det mesta av sin tid till att leta honor efter att de blivit könsmogna och då kan man stöta på dem lite här och var.

 

Hade själv en stor fin hane i taket ovanför sängen här om dagen, han var väldigt mager så jag gav honom en syrsa. Sen var han pigg och stack vidare två dagar senare. Har inte sett honom sen dess :)


Du svalde honom när du sov hehe  ;)

417
249
KANDARBA:
Gibblo skrev:


Inga problem!

Ser ut som en hane, de spenderar det mesta av sin tid till att leta honor efter att de blivit könsmogna och då kan man stöta på dem lite här och var.

 

Hade själv en stor fin hane i taket ovanför sängen här om dagen, han var väldigt mager så jag gav honom en syrsa. Sen var han pigg och stack vidare två dagar senare. Har inte sett honom sen dess :)



Wow jag hade aldrig kunnat somna om den hade varit där. Jag hade städat och städat tills jag hade funnit den. 


57
37
MickeyMike:


Gissar att den här krabaten som jag hittade på altanen också är en korsspindel. Undrar dock varför det är så stor skillnad på färgerna från korsspindeln mikaelhellqvist la upp?

417
249
KANDARBA:
det finns mängder av olika kors spindar.

544
424
Gibblo:

KANDARBA skrev:


Wow jag hade aldrig kunnat somna om den hade varit där. Jag hade städat och städat tills jag hade funnit den. 




Jag har då aldrig blivit attackerad eller känner någon annan som har, av någon svensk spindel, eller någon annan spindel för den delen heller så jag oroar inte mig särskilt mycket över sådant ;)

MickeyMike skrev:


Gissar att den här krabaten som jag hittade på altanen också är en korsspindel. Undrar dock varför det är så stor skillnad på färgerna från korsspindeln mikaelhellqvist la upp?


Skulle säga att det är olika lokaliteter helt enkelt, färgmässigt brukar spindlar anpassa sig efter områdena de lever i.

Sen är era bilder inte riktigt jämförbara ang färger då den sista bilden har ett mycket bättre ljus :)


235
155
Brokensynapse:
[quote=Gibblo]


Jag har då aldrig blivit attackerad eller känner någon annan som har, av någon svensk spindel, eller någon annan spindel för den delen heller så jag oroar inte mig särskilt mycket över sådant ;)

Sambon min blev biten mitt på bröstkorgen av en spindel som blev infekterat och hon har än idag ett ärr kvar efter det. När jag va yngre så blev jag biten mitt i näven när jag höll en så visst dom kan bitas men har vaknat fler gånger av att dom krypit på mig än att jag blivit biten så risken för bett vill jag inte säga är hög direkt. 
Observera att jag vet inte vad det va för spindel då jag inte såg när tjejen blev biten och mitt egna bett va jag alldeles för ung för att kunna avgöra arten. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild