Uppfödarbevis/Breeders Certificate

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

94
57
Wolhardt:
Jag tänker som toke & tenebrosa, ett papaer för varje individ, som sen följer med djuret hela dennes livstid. 

om man kollar länken som Havoc la upp så finns uppgifter på den nya köparen med vilket känns lite onödigt om djuret bytt ägare två eller fler gånger, eller ?!

kan nån lägga upp ett sådant från terrariedjur.se så man får se hur det är utformat ?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Wolhardt skrev:
Jag tänker som toke & tenebrosa, ett papaer för varje individ, som sen följer med djuret hela dennes livstid. 

om man kollar länken som Havoc la upp så finns uppgifter på den nya köparen med vilket känns lite onödigt om djuret bytt ägare två eller fler gånger, eller ?!

kan nån lägga upp ett sådant från terrariedjur.se så man får se hur det är utformat ?



cdn.terrariedjur.se/doc.pdf

Såhär ser det ut när det är en individ.
Anledningen till att det finns fält för köparen är för att vissa CITES-djur kräver att även säljaren har en kopia på vem denne sålt djuren till.
Anledningen att lägga upp kullen är för att om ID-numret (uppfödarpappret) följer med vid försäljning så kan alltid köparen söka på ID-numret på terrariedjur.se för att få fram informationen om uppfödaren samt när djuret föddes osv.

Det är lätt att djur säljs vidare och efter ett par ägare så har man ingen aning om var djuren kommer ifrån från början.

94
57
Wolhardt:
anders skrev:


cdn.terrariedjur.se/doc.pdf

Såhär ser det ut när det är en individ.
Anledningen till att det finns fält för köparen är för att vissa CITES-djur kräver att även säljaren har en kopia på vem denne sålt djuren till.
Anledningen att lägga upp kullen är för att om ID-numret (uppfödarpappret) följer med vid försäljning så kan alltid köparen söka på ID-numret på terrariedjur.se för att få fram informationen om uppfödaren samt när djuret föddes osv.

Det är lätt att djur säljs vidare och efter ett par ägare så har man ingen aning om var djuren kommer ifrån från början.



Ett fält för morph. Och art o morph på föräldradjuren skulle sitta som en prick över I:et :)  förstår att det kanske blir trångt om man villa ha många ungar på samma dokument men jag tycker nog fortfarande att man skall ha ett paper till varje individ.

Medlem i SHF
3995
5018
Jonas_:
psyjoh skrev:
Då kanske den nya säljaren kan skriva ett wget?


Själva poängen med uppfödarbevis är väl att det är uppfödaren och inga andra människor som skriver uppfödarbevis, eller har jag missat nåt? Att skriva ett uppfödarbevis på ett djur man inte själv fött upp
blir väldigt fel tycker jag! :-) 

Givetvis har man 1 djur per uppfödarbevis, ser inga fördelar överhuvudtaget med att tränga ihop flera olika individer på ett intyg. 

2048
773
psyjoh:
Jonas_ skrev:


Själva poängen med uppfödarbevis är väl att det är uppfödaren och inga andra människor som skriver uppfödarbevis, eller har jag missat nåt? Att skriva ett uppfödarbevis på ett djur man inte själv fött upp
blir väldigt fel tycker jag! :-) 

Givetvis har man 1 djur per uppfödarbevis, ser inga fördelar överhuvudtaget med att tränga ihop flera olika individer på ett intyg. 

Jag menade självklart att han kanske kan kontakta personen han köpt från och sedan få ett på bara det djuret. Dålig formulering. Självklatt följer samma uppfödarbevis med hela livet precis som med alla djur, hundar, katter, hästar och även då reptiler. 

2048
773
psyjoh:
Eller kanske dela upp pappret på något sätt så han får på baradet djuret han köper. Änklast är ju att ha ett papper/djur. När jag säljer så säljer jag dock många åt gången och då står alla med på samma papper eller tillochmed flera papper ibland. 

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Finns en blankett på Jordbruksverket.

www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/in_o_utforsel/E9_181.pdf

/Andreas

Medlem i SHF
3995
5018
Jonas_:

psyjoh skrev:
Eller kanske dela upp pappret på något sätt så han får på baradet djuret han köper. Änklast är ju att ha ett papper/djur. När jag säljer så säljer jag dock många åt gången och då står alla med på samma papper eller tillochmed flera papper ibland. 


Jag säljer ibland också många åt gången men likväl så är det endast 1 djur per uppfödarbevis :) Allt annat blir ju fel tycker jag, så fort personen man sålt djuren till säljer en av individerna eller om den dör är ju hela uppfödarbeviset iprincip förbrukat? Blir bara massa krångel tycker jag men det är bara min åsikt & alla uppfödare får självklart göra som dom vill för mig :D 

Även om jag skulle sälja hela kullen till en & samma människa så skulle djuren ha enskilda uppfödarbevis vid leverans, finns egentligen inga undantag att inte ha enskilda uppfödarbevis på djuren :) 

Jättebra funktion det här med uppfödarbevis här på terrariedjur.se, jag tycker dom ser klart godkända ut som dom gör idag men såklart kan väl allt förbättras något och slipa till det något, men det kommer väl med tiden :) 


88
72
gebon:
Är väl ganska trevligt med uppfödarbevis/stamtavla/regnummer, fast bevisar väl dessvärre inte mycket så länge djuret ifråga inte är märkt / fotoid. Händer nog ganska ofta att djur säljs som något annat än de är och ibland kanske inte ens avsiktligt:)

35
12
KarlXVI:
Hej, kollade runt lite på hur man fixar ett uppfödarbevis, och hittade denna

tråd. www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/in_o_utforsel/E9_181.pdf

Denna länken går ju direkt till jordbruksverkets egna uppfödarbevis, men detta gäller väl bara för CITES-listade arter? Vad gör man om man vill använda denna blanket till att sälja ett djur som inte är CITES-listat? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild