Terrarium till sexbandsödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

182
87
Mrjansson92:
Hej!

Ja jag går i planerna att försöka skaffa en trio av Takydromus sexlineatus/sexbandsödlor och har lite olika idéer och tankar jag skulle vilja ha lite hjälp med så tänkte att jag startar en liten tråd så får vi se vad ni tycker =) delar in det i olika kategorier så blir det lättare att läsa =)

Terrariet:

Själva terrariet i sig är ett helglas med måtten 80x40x60cm (LxDxH)
såhär ser det ut



Tror ni det skulle funka till en trio av sånna ödlor om jag får in massa grenar och sånt att klättra i och bra med gömställen, eller kan det vara för stort om ödlorna inte är vuxna? tänkte så man har koll på dom och sånt =/
Vad tror ni om det, bör jag ha dom i mindre lådor/terrarium till en början eller kan jag släppa in dom i det stora direkt?


Belysning och temp

Ovanför sitter en exo terra compact top 90, den största dom har, med plats för 4 lampor, ödlorna är ju dagaktiva så dom behöver ju UVB så jag tänkte ha en UVB lampa tex längst till höger, sen 25W lampor i dom andra socklarna som genererar lite värme.
Eller bör jag kanske köra med UVB i tex båda dom högra socklarna och sen en extra värmelampa bredvid armaturen på tex höger sida?

enligt skötselrådet här på terrariedjur så bör man ha 30-35 grader till dom men enligt Herpers Choise som säljer just sånna ödlor nu så står det 26-29 grader, det jag då tolkar det som är att man bör ha 26 i kallaste delen, 29 i varmaste och med en hotspot på 30-35, tänker jag rätt då?

Jag har det oftast ganska varmt i rummet, ligger i skrivande stund på lite över 23 grader och då har alla värmelampor varit av i 3 timmar, brukar vara nån grad mer dagtid, därför tror jag att det inte skulle behövas någon direkt starkare värmelampa utan att jag klarar med mig den armaturen som sitter där nu, vad tror ni om det?

Olika tempzooner har jag som ni kanske förstått tänkt ha genom att ha varmare i toppen och svalare längs med botten av terrariet.


Inredning

Ja, till inredningen hade jag tänkt köra mestadels levande växter och kombinera med lite plastväxter, Krenar i olika storlekar och Korkbark.
Enligt skötselrådet ska dom ha 70-75% luftfuktighet, därav tänkte jag riktiga växter.

Jag läste att när dom lägger ägg så kan dom ibland lägga dom i botten av en dunge av gräs, så då kom jag på idéen att plantera gräs över hela eller största delen av botten.
Skulle det funka eller finns det några risker med det och isf vad?
tänkte att det skulle se bra ut som marktäckare, funka bra vid eventuell äggläggning och även bevara fukten bra i terrariet.


Övrigt

Ja, i den här kategorin har jag ingen direkt fråga utan jag skulle bara vilja veta utan er som har/har haft sånna här ödlor hur dom är, vad som är viktigt att tänka på och ja, allt möjligt egentligen =)


Så, det va nog allt tror jag =)
Tack på förhand, Mvh Mattias =)

52
5
Larsson:
har haft ett gäng lågsvanasr, läs gärna fakta bladet som finns här på sidan, där har du allt du behöver veta :)

182
87
Mrjansson92:
Larsson skrev:
har haft ett gäng lågsvanasr, läs gärna fakta bladet som finns här på sidan, där har du allt du behöver veta :)

har läst det, flera gånger till och med =P
Är nog mest det jag undrade över, som inte stod där jag skulle behöva svar på =P haha

52
5
Larsson:
du kan även kolla mina bilder på hur jag har haft till mina :) 
( jag som gjort fakta bladet )


182
87
Mrjansson92:
Larsson skrev:
du kan även kolla mina bilder på hur jag har haft till mina :) ( jag som gjort fakta bladet )

ska kolla det =)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ser ut att kunna bli bra. Använd mycket grenar. Trollhassel kanske kan vara idé? 
Angående gräs, så är det nog ganska svårt att odla. Du kommer med största sannolikhet ha alldeles för lite ljus.
Har du torv, växter och annat så duger det gott som äggläggningsplats åt dem.

1662
779
fluffis:
Fina ödlor det där! Jag gillar ju egentligen bara ormar i vanliga fall men den här ödlan gillar jag. Måste bero på att de har så lång svans att de är lite ormlika :) 

Brukar man inte säga att det är väldigt orättvist att man enligt Jordbruksverkets storleksregler måste räkna ödlans längd från nosen till slutet på svansen? Borde inte ödlorna kräva ett jättestort terrarium i så fall? Känns orättvist med just de här ödlorna som sagt. De är ju inte så stora egentligen och svansarna är väldigt långa och rörliga.

Jag hade också tyckt det varit jättetufft med gräs i bottnen. Har för mig att någon har fått det att fungera. Själv har jag aldrig provat eftersom jag har allergi mot gräs tyvärr.

182
87
Mrjansson92:
anders skrev:
Ser ut att kunna bli bra. Använd mycket grenar. Trollhassel kanske kan vara idé? Angående gräs, så är det nog ganska svårt att odla. Du kommer med största sannolikhet ha alldeles för lite ljus.Har du torv, växter och annat så duger det gott som äggläggningsplats åt dem.

vad bra =) ja trollhassel hade jag glömt, tack för tipset =)
jo det med ljuset till gräset va nog det jag va lite orolig över också, får köra med några marktäckare som funkar bättre i mindre ljus då kanske =)

182
87
Mrjansson92:
fluffis skrev:
Fina ödlor det där! Jag gillar ju egentligen bara ormar i vanliga fall men den här ödlan gillar jag. Måste bero på att de har så lång svans att de är lite ormlika :) Brukar man inte säga att det är väldigt orättvist att man enligt Jordbruksverkets storleksregler måste räkna ödlans längd från nosen till slutet på svansen? Borde inte ödlorna kräva ett jättestort terrarium i så fall? Känns orättvist med just de här ödlorna som sagt. De är ju inte så stora egentligen och svansarna är väldigt långa och rörliga.Jag hade också tyckt det varit jättetufft med gräs i bottnen. Har för mig att någon har fått det att fungera. Själv har jag aldrig provat eftersom jag har allergi mot gräs tyvärr.

jo det är samma här, är också mest för ormar, men gillar ödlor också, speciellt den här =)

jo det med terrariestorleken till dessa tycker jag är lite knepig då dom, som du skrev, egentligen inte är så stora, men snackade med en igår om dom och han tyckte mitt absolut skulle funka, så kommer nog skaffa några stycken till det =)

jo jag tycker också det skulle va snyggt med gräs, men som anders skrev så kan det bli dåligt med ljus, men jag har ju tid på mig så skulle ju kunna testa att så/plantera lite nu närmsta dagarna så får jag se om det kommer igång, annars har jag ju tid att ta bort det före syd =)

182
87
Mrjansson92:
så, då har man bokat 5 ödlor till Expo Syd! =D fick bra pris på dom tycker jag =) är 2.3 jag ska köra på också är det tänkt =) så nu är det bara den nästan 4 veckor långa väntan kvar ;)

Har även provat att så gräs i terrariet, min käre mormor och morfar hade frön hemma till gräs som ska va i skuggigare områden så det borde funka bra med tanke på "svårigheterna" med att få rätt mängd ljus till det =) så nu får jag bara vänta och se om det börjar växa =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild