Tänkte bygga ett terrarium till en dabbagam.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

18
3
Fevre:
Tjena, nu är det så att jag och tjejen tänkte skaffa oss en ny familjemedlem. Men jag tänkte bygga terrariumet själv då jag känner att min plånbok inte uppskattar priserna som jag har fått fram på det terrariumet jag vill ha. Plus att jag vill att våran nya familjemedlem ska stormtrivas i sitt nya hem. Samt att jag vill ha ett terrarium i trä då det isolerar bättre än ett terrarium i glas gör, med tankte på att dabbagamer ska ha det väldigt varmt. 

Måtten jag har bestämt mig för är L=160-170cm, B=70-80cm, H=85cm.
Men varför jag vänder mig hit är pga att jag har forskat runt i bra många månader på nätet utan att hittat några riktiga svar på vad som är bäst att använda som byggmatrial. Jag kommer att ha 4mm härdat glas som skjutdörrar på terrariumet.

Jag har läst och frågat runt om vad som är bäst att använda som stomme, många har använt vanlig OSB 12mm som stomme med 45x45 reglar för att få det stabilt. Andra har använt marinplywood, då det står emot fukt bättre än vanliga skivmatrial. Eftersom att zoo'et vi ska köpa våran nya familjemedlem på sa att dom använder sand och torv hälften, hälften. Och att dom brukar hälla vatten över torven så att det finns fuktighet i terrariumet. Så det jag skulle vilja ha svar på är går det att bygga av OSB med reglar eller ska jag bygga av marinplywood?

När det kommer tillbakrund och färgsättning så har jag det nästintill klart vad jag ska använda, jag kommer att bygga bakrunden av fogskum (jag vet att det är giftigt innan det har härdat), när det har härdat så kommer jag att skära till det som som jag vill ha det och sen klä det med hönsnät och där efter täcka det med fix för plattsättning då jag jobbar som plattsättare och använder det dagligen. Färgsättningen kommer att bestå av vattenbasserade färger som jag kommer måla med airbrush. Utanpå färgen kommer jag använda NM Klarlack FS 023 ifrån Epotex.se den kallas även för Akvarielack.

Med ventelation så tänkte jag ha 2 öppningar uppe på terrariumet samt en öppning på varje kortsida en högre upp på den varma sidan och en längre ner på en svala sidan. 

Belysning kommer jag att rådfråga på zoo'et när terrariumet står klart.

Har ni några tips, invändningar eller vill bara påpeka något så snälla skriv för jag vill ha hem ödlan nu :)

44
9
Johan_86:
Byggde nyligen ett terrarium till en dabbagam. Jag använde mig av limfog, men du kan använda osb eller formplyfa eller vad du vill så länge du "sealar" det. När det kommer till fukt behöver du inte oroa dig speciellt mycket, de ska ha väldigt torrt terrarium. Att blanda ut sanden med torv kan man säkert göra om man vill, personligen använder jag bara sand och diverse marksten som bottenmaterial. Att fukta bottenmaterialet är någonting som man verkligen inte bör göra, djuret kan få problem med andningen vid för hög luftfuktighet. Svårigheten, särskillt nu på sommaren, är snarare att lyckas hålla nere luftfuktigheten.

Bakgrunden låter som du tänkt igenom bra, tänk bara på att sån epotex är ganska dyrt och det finns andra saker som funkar minst lika bra i torra miljöer.

Tänk gärna igenom belysningen, hur du ska placera den och var du ska placera den, innan börjar bygga. Dabbagamer är bättre på att klättra än vad man kan tro och du vill inte att den ska lyckas komma åt värme/UV-lampan. Sen så kanske inte zoobutiker överlag alltid har det bästa utbudet på belysning och belysning är SVIN-viktigt för en dabbagam. Hög belysningsstyrka, pålitlig UV-källa och värme är A och O. Du bör kolla in HID-lampor, ett tips.


18
3
Fevre:
Tack för svaret, jag tänkte seala skarvarna med en silikon som inte innehåller antimöbelmedel. Sealade du bara skarvarna med foglim eller använde du det på hela bottenplan? Har du möjligtvis namnen på dom andra lackerna man kan använda istället för nm klarlack fs 023? 

Hur gjorde du med ventilationen i ditt terrarium? 

Värmelampan kommer jag placera så att ödlan inte kommer kunna komma åt den då jag kommer placera den en bra bit ifrån väggen för att minimera risken att djuret ska komma bränna sig. Belysningen över lag kommer bestå av värmelampan, uv lampor och ett bra belyst terrarium.

18
3
Fevre:
Skulle man kunna måla hela insidan med våtrumsfärg utöver att man förseglar alla skarvar med silikon alternativt limfog?

2048
773
psyjoh:
Eftersom terrariet ska vara torrt behöver du inte fundera så mycket på fuktskydd. Jag körde limfog i skarvarna och pva lim på hela insidan till mina nya terrarium. Sen byggde jag bergsbakgrund då jag tycker det ser snyggare och mer naturligt ut än en träskiva, vilket djur det än ska vara där i. HID lampa som det nämndes till solplatsen är det absolut bästa men till en dabbagam lär du nog behöva en extra värmelampa oxå. Jbl terrasand i halva eller 2/3 av terrariet. Ett bra grävbart substrat som stelnar på ytan som en lera och i resten hade jag kört vanlig finkornig sand. 

18
3
Fevre:
Okej, då kör vi på det :) vart kan man få tag i pga lim på dunk? vad använde du för lack på din bakrund?

2048
773
psyjoh:
Jag använde byggmax våtrumslim. 5l för 139kr. 
Var meningen att jag skulle ha detta istället för lack på bakgrunden men det blev vitt i kontakt med vatten så jag hade ingen lack. Det ångrade jag 5 minuter efter min hona flyttade in då hon sket ner ena hyllan jag gjort hehe. Blev lite jobbigt att få helt rent utan ordentlig lack. 

18
3
Fevre:
Okej tack så otroligt mycket för all hjälp de uppskattas enormt. En fråga till hur tjockt hade du på med limmet, eller pendlade du på det? 

2048
773
psyjoh:
Penslade först ett lager med lim och sen ett lager med lim och sand blandat. Men tydligen hade jag för lite sand iblandat så det blev vitt som sagt med kontakt med vatten. Så jag körde ett lager till över det med bara limmet. I de 2 sista jag byggde körde jag 2 lager som jag penslade. Kanske hade varit smartare att ta en roller och det hade nog även gått snabbare hehe ;)

18
3
Fevre:
Okej då lär jag mig av ditt misstag och använder en roller istället :D jag ska inhandla pva lim och göra så, sen tänkte jag testa om de går att pensla limmet över färgen på bakgrunden som jag ska bygga också. Nu i veckan ska de inhandlas material för att starta bygget :) så lite råd och tips på ventilationen hade varit utmärkt. Måtten blev det lite små ändringar på 150L, 70D, 80H. Min plan på ventilationen är att jag ska placera ett hål strax över mitten på ena kortsidan med en diameter på 10cm. Ett likadant hål på andra fast ett par cm under taket. Samt två större hål uppe i taken som jag inte har bestämt måtten på. Så år det någon som kan hjälpa mig att räkna ut så det blir rätt luftflöde i terrariet? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild