Man simmar med krokodil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

903
509
Evanjeline:

www.sooziq.com/19526/a-man-spent-3-years-nursing-a-crocodile-to-health-forming-this-incredible-bond/?utm_content=buffer6d37e&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Jag hittade den här dokumentären igår. Är det en krokodil med sin människa som format ett kärleksfullt förhållande som mannen i fråga säger? Det låter ju helt sjukt. Men faktum är att han simmar med krokodilen, rullar runt med den, och leker med den, och har gjort i 20 år utan att ha blivit skadad. De nämner att den blivit skjuten i huvudet så den kan vara hjärnskadad och det är därför den är så annorlunda.

Vad man än tror, även om allt är fejkat är det fortfarande en man som simmar med en krokodil, och det borde vara imponerande nog för att titta på. Själv vet jag över huvud taget inte vad jag ska tycka om det hela.


2966
1645
Hoggaforfan:
Det är inte fejk, finns massor av videos om det på tuben. En är när en reporter gick ner i vattnet med, den gjorde inget men det var inte populärt.
Jag tror vi saknar massor med forskning om reptilers sociala liv. Sen är det ju inte heller säkert att vi kan få ett grepp om det även om vi får svaret.
Jag såg Europas största nilkrokodil i Spanien, när skötaren satte sig på den så reagerade den knappt. Den kände tydligen igen honom. 

173
59
mrvikke:
det finns en dokumentär som handlar om just den krokodilen, kommer dock inte ihåg vad den heter...


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Det finns idioter till allt här i världen :) 

51
36
GL8936:
Finns även ett flertal andra klipp där folk har "tama" krokodiler. Bland annat en familj som har en alligator gåendes fritt i deras hem där gubben i hushållet brukar vara ut på stan och promenera med den i koppel.

Har inte gjorts speciellt mkt seriös forskning kring varken intelligens eller känsloliv på reptiler.
Stor del av det som är gjorts har varit tester som egentligen är utformade för andra djur i grunden, t.ex. hundar.
Läste för någon vecka sedan en artikel där en forskare påbörjat nya tester med reptiler och påpekade att forskningen som finns inte är trovärdig. Minns dock inte vart jag läste den artikeln.
Det som är gjort tycks också vara på viltfångade exemplar i en labbmiljö vilket inte motsvarar omgivningen där en fångenskapsuppfödd reptil interagerar med samma person/personer under längre tid.

903
509
Evanjeline:
Dokumentären är ju i länken jag skickade;P Även det med reportern är med där.

1275
1724
Falk:
GL8936 skrev:
Finns även ett flertal andra klipp där folk har "tama" krokodiler. Bland annat en familj som har en alligator gåendes fritt i deras hem där gubben i hushållet brukar vara ut på stan och promenera med den i koppel.

Har inte gjorts speciellt mkt seriös forskning kring varken intelligens eller känsloliv på reptiler.
Stor del av det som är gjorts har varit tester som egentligen är utformade för andra djur i grunden, t.ex. hundar.
Läste för någon vecka sedan en artikel där en forskare påbörjat nya tester med reptiler och påpekade att forskningen som finns inte är trovärdig. Minns dock inte vart jag läste den artikeln.
Det som är gjort tycks också vara på viltfångade exemplar i en labbmiljö vilket inte motsvarar omgivningen där en fångenskapsuppfödd reptil interagerar med samma person/personer under längre tid.




Giftormar har ju hållits i flera generationer men ingen lyckats bli tam =)

51
36
GL8936:
Falk skrev:




Giftormar har ju hållits i flera generationer men ingen lyckats bli tam =)



Jag skrev "tam" i brist på bättre ord att använda. Ser man till reptiler som tolererar hantering och inte ser människan eller just specifikt dennes ägare som ett hot så finns det ju inget specifikt ord att använda.
Det finns ju flertalet djur som kan komma att acceptera sin skötare eller människor i allmänhet som kanske aldrig skulle klassas som "tama" utifrån ngn klassisk definition av ordet eller bli klassade som domesticerade djur.





2966
1645
Hoggaforfan:
Falk skrev:




Giftormar har ju hållits i flera generationer men ingen lyckats bli tam =)

Finns en i Sydafrika som lever med en lös svart mamba ;-)

593
551
Redfoot:
Krokodilmannen blir snart en god middag. 
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild