Rack för ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

96
141
Guns4ever:
Hallo hallo gott folk!

Har en bekant som har sina boer o pytons i rack, är detta verkligen lagligt? Lådorna är ju inte i närhet vad jag hört som levnadsyta för dessa arter?Eller är det för mycket youtube tittande som får folk att köpa mera ormar än man har plats för?



235
155
Brokensynapse:
Såg nåt länkat inlägg på en Facebook sida där nån rättfärdigade racksystem med att det va det mest naturliga då dom i det vilda ligger gömda i små gömmor i marken. Detta gäller kungspyton då. Och att det var ett stressmoment för ormen att behöva ge sig ut från sitt gömställe i jakt på mat. 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Jag tycker att man ofta hör just det med tryggheten i trånga utrymmen som en ursäkt som du skrev! Visst stämmer det att ormar generellt sätt (Självfallet långt från alla arter) känner sig trygga i just trånga gömmor, detta tror man faktiskt var en av anledningarna till att de tillbakabildade benen, men detta anser jag inte rättfärdigar att de hålls permanent i rack då de faktiskt inte ligger inaktiva hela dygnet utan är ute och rör på sig! Att de hålls i en så naturlig miljö som möjligt anser jag är mycket viktigt för att hålla ormen (eller vilket annat djur som helst) i en god kondtion! I ett racksystem kan man omöjlgt hålla naturliga ljusomständigheter och dyligt! Ur ett rent miljöberikningsperpektiv så är det mycket lättare att hålla ormen sysselsatt i en naturlig miljö. Dock så kan ett racksystem vara mycket praktiskt som karantän eller för att hålla ormen temporärt vid t.ex. ombyggnation eller så, detta under förutsättningen att ormen vistas i racksystemet under kort tid!

235
155
Brokensynapse:
AlexGustavsson skrev:
Jag tycker att man ofta hör just det med tryggheten i trånga utrymmen som en ursäkt som du skrev! Visst stämmer det att ormar generellt sätt (Självfallet långt från alla arter) känner sig trygga i just trånga gömmor, detta tror man faktiskt var en av anledningarna till att de tillbakabildade benen, men detta anser jag inte rättfärdigar att de hålls permanent i rack då de faktiskt inte ligger inaktiva hela dygnet utan är ute och rör på sig! Att de hålls i en så naturlig miljö som möjligt anser jag är mycket viktigt för att hålla ormen (eller vilket annat djur som helst) i en god kondtion! I ett racksystem kan man omöjlgt hålla naturliga ljusomständigheter och dyligt! Ur ett rent miljöberikningsperpektiv så är det mycket lättare att hålla ormen sysselsatt i en naturlig miljö. Dock så kan ett racksystem vara mycket praktiskt som karantän eller för att hålla ormen temporärt vid t.ex. ombyggnation eller så, detta under förutsättningen att ormen vistas i racksystemet under kort tid!

I grund och botten tror jag det grundar sig i snålhet och att man vill ha mer än vad man har plats för. Jag har många stora burkar som jag har gjort iordning så att djuret har gömställe. Använder det också som en indikation på när jag behöver mata då ormen kommer fram från gömstället. 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Jag tror att man har stor nytta av att se djurens "mer naturliga" beteenden för att hålla koll på dess hälsa! Och det tror jag att man enklast kan göra i ett naturligt terrarium som du nämner! 

903
509
Evanjeline:
Jag säger som jag sagt innan. Om ormen (framförallt kp) behöver något liknande ett rack, varför inte bara bygga bottnen i deras burk till ett rack? Sätta en bräda, använda frigolit eller helt enkelt bara sätta in en stor plastlåda med tunnlar i som matchar hur de bor i det vilda. Då får de sitt "rack" men även möjligheten till att komma ut och sträcka på sig, vilket ju borde ge det bästa av två världar till djuret. Jag själv har två kp i huset. Hannen kommer gärna ut och rör sig, även på dagen, och lägger sig gärna högt upp på grenar i flera timmar. Honan är typiskt kp och ligger alltid och trycker under alla stenar och bark och visar sig bara när hon tycker det är dags för mat. 

1663
779
fluffis:
Soulweeper skrev:
Hallo hallo gott folk!

Har en bekant som har sina boer o pytons i rack, är detta verkligen lagligt? Lådorna är ju inte i närhet vad jag hört som levnadsyta för dessa arter?Eller är det för mycket youtube tittande som får folk att köpa mera ormar än man har plats för?




Nu antar jag att din bekant bor i Sverige. Är du säker på att ytan/storleken inte räcker till för respektive orm? Det vore tråkigt om så är fallet. Man kan tycka vad man vill om rack men det finns inget som förbjuder det rakt av vad jag vet. Det som är viktigt är Jordbruksverkets föreskrifter som säger att man måste ha en viss minimistorlek på terrarierna/lådorna där ormarna bor. Terrariestorleken rättas efter ormens längd.

Här finns storlekstabellerna att gå efter:
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html

Det finns även en hel del andra regler, t.ex. krav på värme och vatten, grenar till trädlevande ormar osv. Vissa av sakerna är lätta att efterfölja i racksystem och andra är svårare.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Evanjeline skrev:
Jag säger som jag sagt innan. Om ormen (framförallt kp) behöver något liknande ett rack, varför inte bara bygga bottnen i deras burk till ett rack? Sätta en bräda, använda frigolit eller helt enkelt bara sätta in en stor plastlåda med tunnlar i som matchar hur de bor i det vilda. Då får de sitt "rack" men även möjligheten till att komma ut och sträcka på sig, vilket ju borde ge det bästa av två världar till djuret. Jag själv har två kp i huset. Hannen kommer gärna ut och rör sig, även på dagen, och lägger sig gärna högt upp på grenar i flera timmar. Honan är typiskt kp och ligger alltid och trycker under alla stenar och bark och visar sig bara när hon tycker det är dags för mat. 


Därför att rack är hyllan man har plastlådorna/terrarierna i. Har man en eller ett par ormar så finns det ingen anledning att ha dem i plastlådor om de är vuxna. Sen så ska ormen kunna strecka ut sig även i en plastlåda. Sen så är glasterrariet mer för ägarens skull än för ormens.

903
509
Evanjeline:
Märker du ord nu elelr förstår du verkligen inte vad jag menar?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Soulweeper skrev:
Hallo hallo gott folk!

Har en bekant som har sina boer o pytons i rack, är detta verkligen lagligt? Lådorna är ju inte i närhet vad jag hört som levnadsyta för dessa arter?Eller är det för mycket youtube tittande som får folk att köpa mera ormar än man har plats för?




Ja det är lagligt förutsatt att måtten på lådorna följer svensk djurskyddslag, L80 :) 

Jag gissar att dom flesta videos du kollat på youtube är från USA & andra länder runtom i världen, Sveriges djurskyddslagar går inte att jämföras med dessa. Men det går absolut att hålla ormar lagligt i rack, sen finns det skilda åsikter om det inom hobbyn, som med allt :) 

Jag själv använder det till våra juveniler, när dom fått storlek flyttar dom till riktiga terrarium med naturtrogen inredning, det ska vara vackert också :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild