Skimrande KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
3
Jiggly4puff:
Tog ut min kungspytongrabb idag & ser att han skimrar jättemycket, tänk er rosenboa (?). Första ormen & aldrig sett detta innan... Testade att googla utan lycka. Spontant så tänker jag på att det kanske är dags för öms? Men vill dubbelkolla så att där inte är några brister hos honom. Han är pigg & "glad" annars. Åt i helgen utan några som helst tvekan osv.

293
354
Dynamitella:

Frågor som lyder "mitt djur ser udda/konstigt/sjukt ut, varför?" kräver nästan alltid en bild. Det underlättar. Annars är det ju rena gissningsleken :)


20
3
Jiggly4puff:
HÄr kommer en väldigt dålig otydlig bild, svårt att fånga. Med tanke på att det var annorlunda så la jag tillbaka honom tidigare. Men anser ändå mig beskriva det kanske bra. Samma regnbågs shinmer som regnbågsboan kan ha. 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Jiggly4puff skrev:
HÄr kommer en väldigt dålig otydlig bild, svårt att fånga. Med tanke på att det var annorlunda så la jag tillbaka honom tidigare. Men anser ändå mig beskriva det kanske bra. Samma regnbågs shinmer som regnbågsboan kan ha. 

Är den nyömsad? Fjällen är ju i regel lite mer "glansiga" precis efter öms?

20
3
Jiggly4puff:
AlexGustavsson skrev:

Är den nyömsad? Fjällen är ju i regel lite mer "glansiga" precis efter öms?


Haft han nu i en månad & inget öms :|

903
509
Evanjeline:
Mina kp kan skimra ibland i regnbågsfärger. Nu är det ju jättesvårt att se på bild, eftersom det är när ljuset rör sig men mina har defnitivt sett ut så som det ser ut på bilden. Har sett många olika ormar skimra så, tror det är ganska normalt. 

1663
779
fluffis:
Det verkar inte som om det finns något uppenbart problem med ormen så istället gratulerar jag till att ha en skimrande orm! :) Det är himla fint när de glänser sådär tycker jag :)

Eftersom ormar utsöndrar en vätska mellan det nya och gamla lagret skinn när de ska ömsa så finns det en möjlighet att ormen ska ömsa, men jag undrar om ormen verkligen hade skimrat sådär om så hade varit fallet. Istället brukar de bli matta i skinnet, åtminstone under en eller några dagar, när ömsning är på G. En del ormar vill heller inte äta om de är på väg att ömsa.

Jag har själv inte särskilt mycket erfarenhet av just kungspytonormar men enligt min erfarenhet så glänser ormar som mest efter att de nyss ömsat.

903
509
Evanjeline:
Min gissning skulle vara att om ormen glänser mycket även när den inte precis ömsat är den i fint skick.  Eller så har den av någon anledning lite annorlunda form på fjällen som gör att den speglar mer. Rena gissningar igen.

20
3
Jiggly4puff:
Skönt att veta att allt då är okej :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild