"Tropiskt" terrarium till leopard gecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
5
Malcibni:
kan man ha lite mer tropiskt terrarium till leopard geckos? Jag menar inte regnskog utan mer skog typ att man planterar gräs och någon annan växt och har jordsubstrat?

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Det viktiga är ju att ha rätt luftfuktighet! Det går absolut att ha växter, och det gör det hela mer naturligt då det förekommer växtlighet i deras naturliga habitat! Mycket få platser har total avsaknad av vegetation! Det man får tänka på är helt enkelt att hitta växter som tolererar det torra klimatet och här passar många sorters gräs in! Det finns även många buskartade växter som klarar torrt klimat (tänk medelhavsväxter) Sukulenter är även ett bra val! Kaktusar går bort om de har taggar då leopardgeckos har för känslig hud för att klara av dessa! Själv använder jag terrariebark som bottensubstrat och har växterna kvar i krukan för att hålla luftfuktigheten så låg som möjligt! Då behöver du endast vattna lokalt vid växten! 

2048
773
psyjoh:
Som det nämndes är det mkt viktigt att hålla koll på luftfuktighet. För lång tid i för hög luftfuktighet kan ge problem med luftvägarna. Växter som klarar torra klimat är det som gäller då. I naturen lever de dock i steniga områdenmed gles växtlighet vad jag har kunnat se så för många levande växter ger nog bara mer problem än nytta ifall det gör så luftfuktigheten stiger för mkt. 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
psyjoh skrev:
Som det nämndes är det mkt viktigt att hålla koll på luftfuktighet. För lång tid i för hög luftfuktighet kan ge problem med luftvägarna. Växter som klarar torra klimat är det som gäller då. I naturen lever de dock i steniga områdenmed gles växtlighet vad jag har kunnat se så för många levande växter ger nog bara mer problem än nytta ifall det gör så luftfuktigheten stiger för mkt. 


Viktigt att tänka på att välja växter från torra klimat som har vaxartade eller "strävare" bladstruktur då dessa arter har färre/ mindre fliköppningar och släpper således mindre fukt till omgivningen! Själv håller jag mig till olika ökengräs! 

2048
773
psyjoh:
AlexGustavsson skrev:


Viktigt att tänka på att välja växter från torra klimat som har vaxartade eller "strävare" bladstruktur då dessa arter har färre/ mindre fliköppningar och släpper således mindre fukt till omgivningen! Själv håller jag mig till olika ökengräs! 

Jo vi är inne på samma spår :)

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
psyjoh skrev:

Jo vi är inne på samma spår :)


Jo men så är det ju verkligen! :) Sunt förnuft är väl det som gäller! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild