Termometertest?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2048
773
psyjoh:
Finns det något liknande test för termometrar som för hygrometrar?
Cigarrlådetestet syftar jag på då. 

Har nämligen ett par olika termometrar, digitala av samma fabrikat, i min kläckare men de visar olika temperaturer. Skiljer nästan 3 grader. 

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Isvatten och (tryckjusterat) kokande vatten är två bra referenspunkter, kanske kroppstemperatur också om du har en bra febertermometer att jämföra med (kan vara mer relevant för terrariesammanhang om termometern inte är helt linjär mellan 0-100). 

2048
773
psyjoh:
Vad menar du med inte helt linjär?

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Jag menar att även om den visar 0 vid 0 grader och 100 vid 100 behöver den inte nödvändigtvis visa 28 vid 28 grader. Många termometrar mäter bättre inom ett visst område men sämre inom andra (t.ex. febertermometrar). Men visar en termometer 3 och 103 grader (och 40 grader kroppstemp när du känner dig kry) skulle jag använda den andra...

Vanliga digitala termometrar har ju ofta en felmarginal på upp mot +/- 1 grad (i teorin skulle de nästan kunna hålla sig inom de gränserna om den ena visar 29.5 grader och den andra 26.5 när det egentligen är 28 grader) och noggrant är det ju sällan om det är i terrarier du ska mäta temperaturen, men visst kan det kännas bra att veta vilken som visar närmast verkligheten.

2048
773
psyjoh:
Dessa har en felmarginal på +-2 grader och kan totalt då visa 4 grader fel. Nu är det i kläckaren jag har dem och där vill man ju ha lite mer exakt temp. Har en annan temp med felmarginal +-0.2 grader. Men det är en ir temp så den mäter ju bara ytan. 

Jaja så länge de håller sig inom 27-31 grader båda två så behöver man inte bli orolig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild