Hur får ja ur vår skäggis ur dvalan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

133
30
Avipt:
Nu har våran skäggis legat å dvalat sen mitten på december typ, jag har hört att dom dvalar olika länge men borde han inte vakna nu i juni? vi har satt i en starkare lampa nu för att simulera varmare tider men han fortsätter å sova :/ Har läst någonstans att dom kan svälta ihjäl i sömnen.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Avipt skrev:
Nu har våran skäggis legat å dvalat sen mitten på december typ, jag har hört att dom dvalar olika länge men borde han inte vakna nu i juni? vi har satt i en starkare lampa nu för att simulera varmare tider men han fortsätter å sova :/ Har läst någonstans att dom kan svälta ihjäl i sömnen.


Hur gick du till väga när du lät ödlan gå i dvala? Normalt sett kan man ju reversera den processen för att simulera varmare tider, dvs att du stegvis ökar värmen och antalet ljustimmar under en längre period för att sakta men säkert "lyfta" djuret ur dvalan. Värmen är ju den tydligaste indikatorn för dem särskilt då de brukar gömma sig på en mörk plats där ljustimmarna spelar mindre roll än värmen. Det gäller helt enkelt att simulera "vårens" ankomst! 

De kan självklart svälta ihjäl eller drabbas av andra åkommor om de dvalas för länge, närings- och energilagret räcker inte allt för länge! 

Lycka till!

2048
773
psyjoh:
Har du glasterrarie så prova skjuta in en värmematta under sovplatsen så han känner av värmen. Soltimmar och värme bprde vara på max nu vid denna årstiden. Ljuset utifrån märker de ju oxå av. 

133
30
Avipt:
De va inte meningen att han skulle gå i dvala men jag gissar på att han gjorde det för vårat hus blir ganska kallt på vintern och hans kände väll av det på någe vis. Dock brukade han inte sitta under värmelampan särskilt ofta. Men nu som sagt har vi ju skruvat upp värmen och kört på mer ljus.
För du kan väll inte "väcka" en ödla själv genom att flytta på honom det tar väll djuret skada av?

133
30
Avipt:
psyjoh skrev:
Har du glasterrarie så prova skjuta in en värmematta under sovplatsen så han känner av värmen. Soltimmar och värme bprde vara på max nu vid denna årstiden. Ljuset utifrån märker de ju oxå av. 



Ska prova värmematta!

2048
773
psyjoh:
Jag vet inte hur han ligger?
När mina vintervilar gräver de ner sig i en håla i leran jag har som substrat ochden är jård som cement nästan så det är omöjligt att flytta dem. 
Men har du möjlighet att flytta din så lägg honom under värmelampan och när han värmt sig ett tag så ta ut honom ur terrariet en liten stund så han kvicknar till i huvet. 
Kolla även dina temperaturer. Så de verkligen ligger som de ska. 

Han tar inte skada om du gör som jag sa, tvärtom så har han dvalat i ett halvår så får du försöka tvinga fram en väckning. Ge honom en blandning med vatten, kalk, vitaminer och mosad banan eller äpple. Det ger bra näring när de vaknar. Ge det gärna från en pipett så han kan slicka i sig det. 

133
30
Avipt:
psyjoh skrev:
Jag vet inte hur han ligger?
När mina vintervilar gräver de ner sig i en håla i leran jag har som substrat ochden är jård som cement nästan så det är omöjligt att flytta dem. 
Men har du möjlighet att flytta din så lägg honom under värmelampan och när han värmt sig ett tag så ta ut honom ur terrariet en liten stund så han kvicknar till i huvet. 
Kolla även dina temperaturer. Så de verkligen ligger som de ska. 

Han tar inte skada om du gör som jag sa, tvärtom så har han dvalat i ett halvår så får du försöka tvinga fram en väckning. Ge honom en blandning med vatten, kalk, vitaminer och mosad banan eller äpple. Det ger bra näring när de vaknar. Ge det gärna från en pipett så han kan slicka i sig det. 



Okej! det sjuka är att han har grävt ner sig under grenarna å stenarna som är precis under värmelampan så han får ju all värme från lampan, och det är ju det som ja förstått de, det farliga, om han hålls varm fast sover så går det åt mer energi, jag kan ju försöka lägga honom på någon sten eller så

58
35
philer:
Min skäggis grävde ner sig och låg där nästan ett år sedan blev jag orolig och tog fram honom (var bara skinn och ben kvar typ) och droppade vätska i munnen varje dag i ett par dagar sen var han på g igen och nu 7år senare mår han fortfarande prima

133
30
Avipt:
Jag märkte nu att min 100W lampa blev på tok för varm på solplatsen min analoga termometer gick över vad som visades så jag gisar på att han låg snarare kring 50C :P så bytte till en lite svagare lampa nu. Men jag väckte honom nu försett honom med mycke vätska och maskrosblad.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Avipt skrev:
Jag märkte nu att min 100W lampa blev på tok för varm på solplatsen min analoga termometer gick över vad som visades så jag gisar på att han låg snarare kring 50C :P så bytte till en lite svagare lampa nu. Men jag väckte honom nu försett honom med mycke vätska och maskrosblad.

Avipt skrev:



Okej! det sjuka är att han har grävt ner sig under grenarna å stenarna som är precis under värmelampan så han får ju all värme från lampan, och det är ju det som ja förstått de, det farliga, om han hålls varm fast sover så går det åt mer energi, jag kan ju försöka lägga honom på någon sten eller så


Om han inte kvicknar till på några dagar nu så skulle jag gå till en veterinär för att vara på säkra sidan, det kan ju finnas anledningar till att den inte vaknar till som den borde! 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild