Kön på mina afrikanska klogrodor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
11
MNilsson83:
Jag köpte en bok om klogrodor, rätt bra även den var på engelska. Enligt författaren kan man först se säkert könskillnad på afrikansk klogroda efter 18 månader(!) Tycker väl man borde kunna se det ett bra tag innan, eller?? 

Honorna är 20% större óch mer "runda" i form än hanarna är väl ett kännetecken, sen att hanarna är flata i baken (hur kul nu det låter:D )

Min största som jag tror är hona (se första bild nedan) har en längd (utan ben inräknade) på ca 6 cm. Visst bör det vara en hona? 


På följande bild är en min nått mindre, som jag tror är en hane..fast inte så stor ännu. 

Min 3:e groda ville inte vara med på bild ikväll, men det kommer väl :)

*
En annan fråga jag kan passa på, när man säger längden på grodor, mäts enbart själva kroppen eller benen också? Är ju stor skillnad med tanke på att utsträckta ben motsvarar hela kroppen!













Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Den översta är en säker hona den undre är förmodligen en hane. De flesta räknar in bena när de mäter grodor.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Grodor mäter man alltid nos-kloak (alltså inte med benen). Nu behöver du antagligen inte så precisa mått men om man ska göra det så korrekt som möjligt finns en bra metodbeskrivning i Heyer et al. - Measuring and monitoring biological diversity. Standard methods for amphibians:

"Body length, or snout-vent length (SVL), can be measured with a ruler fitted with a right-angle stop at one end [...]. SVL is measured from the tip of the snout to the opening of the vent. When a ruler is used, it is best viewed from the side, as the frog [...] is held against the ruler with its snout touching the stop. The animal's head, neck and body should follow a straight line and be relaxed. The amphibian vertebral column is somewhat flexible. Therefore, it is important that one not try to straighten the animal by pulling hard on its body."


13
11
MNilsson83:
Tack för svaren! Då var det som jag trodde, jag har försökt mäta när de har sin klassiska flytstil med kroppen mot glaset..det går hyffsat.

En sak som verkar skilja honor/hanar (enligt min bok) är att honorna oftast söker föda vid ytan och hanarna på botten, i det vilda..vilket även borde efterspegla sig i fångenskap? Mina ena jag tror är hane är nämligen flitig att hitta mat på botten och mina andra två mest vid ytan!  

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Sådana har jag haft,  honan va mycket rundare och tjock hanen betydligt rakare form!  Dem lekte regelbundet så vill du ha ungar är dem säkert lätta att få igång :)

13
11
MNilsson83:
bufobox skrev:
Sådana har jag haft,  honan va mycket rundare och tjock hanen betydligt rakare form!  Dem lekte regelbundet så vill du ha ungar är dem säkert lätta att få igång :)


Ja, är troligen 2 honor och en hane jag har! Tror de är cirka 5-6 månader gamla, fast de kommer väl igång till lek när de är mogna. Honorna blir könsmogna vid 1,5 års ålder vad jag läst i guiden här på sidan:) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild