Falsk kartsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
tekla:
Hej! Jag är ny här och jag har köpt två exemplar av falsk kartsköldpadda. Först sa förra ägarna att det var mysksköldpadda, jag har frågat folk och dom säger att det är mysksköldpaddor, det stämmer med bilder som jag tittat på. Dom säger att det är hona och hane, men jag har lite svårt att se om det stämmer, tycker dom ser likadana ut. Det jag undrar över är landdel, hur gör man det (kanske någon kan visa bild)? Har läst att dom tycker om att gräva och funderar om dom ska ha sand i stället för småstenar som bottenmaterial och hur mycket vatten ska man ha i akvariet? Stämmer det att dom ska ha ca 30 cm om sköldisarna är ca 15 cm? Dom bor för litet nu, men jag håller på att fixa större akvarium åt dom. Dom är ca 15 cm med huvud och ben.


Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
tekla skrev:
Hej! Jag är ny här och jag har köpt två exemplar av falsk kartsköldpadda. Först sa förra ägarna att det var mysksköldpadda, jag har frågat folk och dom säger att det är mysksköldpaddor, det stämmer med bilder som jag tittat på. Dom säger att det är hona och hane, men jag har lite svårt att se om det stämmer, tycker dom ser likadana ut. Det jag undrar över är landdel, hur gör man det (kanske någon kan visa bild)? Har läst att dom tycker om att gräva och funderar om dom ska ha sand i stället för småstenar som bottenmaterial och hur mycket vatten ska man ha i akvariet? Stämmer det att dom ska ha ca 30 cm om sköldisarna är ca 15 cm? Dom bor för litet nu, men jag håller på att fixa större akvarium åt dom. Dom är ca 15 cm med huvud och ben.



Det är ju en viss storleksskillnad mellan arterna du skriver om, antar att det är juveniler i ditt fall? Könen kan man skilja åt genom att bland annat titta på längden och grovleken på svansen (större svans om hane) Detta är kanske säkrast att se på adulta djur! Om du kikar runt lite här på sidan bland bilder så finns det många olika att få inspriration från! Korkbark är relativt smidigt då det flyter och går att få i en bra storlek/ form som passar till ens akvarium! Sen så finns det olika konstgjorda plattformar från t.ex. exoterra som man fäster vid glaset med en magnet och som rör sig upp och ned med vattennivån, mycket smidiga! Det som jag personligen tycker blir snyggast och mest praktiskt är däremot att (med ett tomt och torrt akvarium) sätta in en glasskiva som du fäster med akvariumsilikon som skärmar av exempelvis en fjärdedel eller så av akvariet (beroende på storlek på både akvarium och sköldpaddor) Den största delen blir en vattendel och den mindre delen fyller du med ett lämpligt bottensubstrat, förslagsvis sand. Detta är särskillt viktigt då du skriver att en av sköldpaddorna troligtvis är en hona då hon behöver någonstans att lägga sina ägg (vare sig de är befruktade ller ej) annars kan hon drabbas av värpnöd som kan leda till döden. Man måste se till att sköldpaddorna lätt kan ta sig mellan landdelen och vattendelen med exempelvis någon form av ramp. Båda sköldpaddorna ska få plats att befinna sig med hela kroppen på torr landdel samtidigt! Som bottenmaterial i vattendelen så fungerar sand men själv har jag använt vanligt akvariegrus då det fungerar bättre med slamsugen vid rengöring! 
Det är viktigt med ett varierande vattendjup för att simulera hur det ser ut i naturen! Det ska dels finnas områden där sköldpaddorna inte bottnar och därför kan simma helt fritt men de behöver även områden där de kan "stå" på botten och ha näsan och ögonen ovan ytan. Här brukar tumregeln vara att vattendjupet på denna del ska vara lika högt som sköldpaddan är lång! I ditt fall bör alltså vattendjupet på denna del vara omkring 15 cm medan det på den djupaste delen således bör vara över 15 cm. Det optimala är att skapa en sluttande "strandlinje" men detta kan vara knepigt att få att fungera med löst substrat då sköldpaddorna är mycket aktiva och gärna gräver, precis som du skriver. Det är även bra att ha flera landdelar så att det finna alternativ för dem att välja mellan och för att kunna ta sig ifrån varandra vid behov. Landdelen med sand ger även en optimal yta för att ha sollampan över då sanden bevarar värmen bättre än t.ex. de konstgjorda plattformarna! 


593
551
Redfoot:
Är mina sköldpaddor hanar eller honor? Ja! det kan ju bara konstateras av utomstående om de får se en bild. Så, upp med bilder så är chansen mycket stor att du får ett ordentligt svar på vilken art du har och vilket kön dessa sköldpaddor har.
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild