Fästa lianer och växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

127
7
rencore:
Har ett Exoterra som jag ska ha en kameleont i, har lianer och växter av plast. Jag undrar hur jag ska få fast det på ett bra sätt? På växterna finns sugproppar som borde hålla, men hur får jag fast lianer?  Limma fast dom i glaset eller?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Knyta fast med rostfri ståltråd i taket funkar iaf när det är lite mindre ödlor, men går ju att lägga något ovanpå terrariet att fästa i också. Silikona fast dom på glaset är ju också en variant men blir ju lite svårare att städa så kanske 

2966
1645
Hoggaforfan:
Köp lösa sugkoppar och fäst på lianerna kan med fungera.

127
7
rencore:
Sugproppar kan nog funka bra, lite krångligt att få lianerna bra tycker jag

1159
626
Temla:
Sugkroppar skulle jag aldrig använda, de har en tendens att lossna och sitter kameleonten då på grenen eller växten så rasar ödlan också. Fäst växter och lianer i taket med ståltråd (var noga med att inga vassa delar på ståltråden är riktade nedåt så ödlan kan göra illa sig). Sedan kan du ställa levande växter i stadiga krukor på botten av terrariet. Ut i naturen och leta stadiga grenar som är långa nog att stå stadigt om du lutar dem från en hörna på botten till motsvarande hörna i taket. Du kan också använda lianerna att stadga grenarna med. 

127
7
rencore:
bra tips tack, grenar som är någon dc i diameter ? terrariumet är 45x45x60

1159
626
Temla:
Storleken på grenar och lianer beror på storleken på kameleonten. Den bör kunna gripa grenen ordentligt och är den liten (antar att det är en juvenil då terrariet är så litet) så behöver den mindre grenar. Vartefter den växer byter du ut grenarna mot tjockare. Det är alltså storleken på kameleontens "fötter" som styr storleken på grenarna. :)

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Jag brukar använda mig av Exoterras böjbara lianer och vira dem runt varandra vör att ge en bra greppyta! De har även en bra ytstruktur som ger kameleonten bra grepp! Jag brukar fästa dem med plastinklädd ståltråd (från växtaffären där det används för att binda upp växter) ståltråden fäster jag sedan i spalterna som finns i utrymmet i toppen som är utformat för att dra sladdar! Det tycker jag har fungerat bra! :) Sugproppar låter precis som Temla skriver lite riskabelt med tanke på att kameleonterna är så pass aktiva och ibland ganska bra på att riva ned inredningen ;) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild