Smitta och hygien

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
DenizSibel:
Hej jag har tänkt på att skaffa mig en reptil men vill först få svar på frågorna nedan för att kunna mer om reptiler. 

Smitta
Vad finns det för smittor som de kan smitta varandra med?
Vad kan de smitta människor med?
hur smittas dessa smittor?
hur kan man hindra dessa smittor att spridas?

hyien
vilka hygienrutiner är viktiga när man har en reptil i fångeskap?
vilka hygienrutiner ska man följa vid förvaring och beredning av reptilens foder?
vilka hygienrutiner ska man följa vid daglig skötsel?
vilka hygienrutiner ska man följa vid städning av reptilens akvarium/terrarium?

Tack för svar


741
681
Binks:
För att svara på några frågor.

De finns lite olika virus och grejer som de kan bära på, men har man bara en så är det väl inte någon direkt åtgärd du behöver göra då den inte kan smitta något annat djur.
Har du fler så ska du helst hålla dem helt isär och i olika rum i 6 månader för att se så ingen av dem har någon sjukdom och har de det så har du då begränsat det till bara 1 djur och 1 rum.

Hygien efter du har grejat med djuren eller terrariet är viktigt.
Tvätta händerna ordentligen och gärna med handsprit och sådant för att hålla bakterier och sådant borta från dig själv.

Hygien med foder beror ju på vilken typ av foder du tänkt handskas med.
Är de till exempel CGD-pulver så är det nog inte någon stor fara, är det kackerlackor och sådant och du tar dem med händerna så ska du så klart tvätta dig.
Är de frågan om möss, råttor, kyckling som du tar med händerna så ska du tvätta händerna av flera orsaker.

953
1840
peter54:
Någon liten smittrisk finns, men är inte större än vid hantering av andra djur så länge man sköter sin reptil på ett adekvat sätt. Hundar och katter tvättar sig i baken med munnen och det är ganska många människor som ändå väljer att pussa sin hund eller katt. Akvarievatten är sannolikt ohotad på förstaplatsen vad gäller sårinfektioner, åtminstone om man får tro infektionsläkare. 

Den smitta man oftast pratar om när det gäller reptiler är salmonella, som är en mycket artrik grupp enterobakterier. Såvitt jag känner till finns inga belagda fall där reptil smittat människa med salmonella, men däremot finns exempel på reptil som smittat annan reptil. Låt bli att pussa reptilen och tvätta händerna med tvål och vatten före och efter vad man än gör med reptiler eller reptilers terrarium.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Angående hygien, använt ett sunt förnuft så kommer man väldigt långt :) Dina frågor skiljer sig en del i svar beroende på om man har en reptil som sällskapsdjur eller om du föder upp reptiler i större skala. 

Men med en god handhygien klarar man sig långt! Undvik att stoppa smutsiga fingrar i munnen.. om man nu behöver nämna sånt ;) Det ingår i sunt förnuft för mig iaf :) 

 Givetvis plockar man bort avföring & annat skit så fort man ser det, en daglig koll i ALLA terrarier är inte heller fel. 

Vi har våra frysta gnagare i våran "mat-frys" men det är kanske en smaksak :) Vet folk som skriker rakt ut när man nämner att 1/3 av frysen är full av gnagare, eller som jag säger, fryst kött. 

Smittor går jag inte in på då det området känns alldeles för stort att svara på lite kortfattat här, det skiljer sig beroende på vad för djurgrupp & arter man huserar hemma i sitt/sina terrarier. 


4
0
DenizSibel:
jag har tänkt på att ha en reptil som sällskapsdjur

1662
779
fluffis:

Kul att du vill skaffa reptil! :)
Du har fått några bra tips redan. Ofta är det salmonella som man vill skydda sig mot eftersom det kan smitta människor. Det är nog underförstått men om det ska fungera med handtvätt och handsprit efter att man har pillat med sin reptil/terrariet så gäller det att reptilen inte har krälat omkring där du själv vistas och kan bli smittad därigenom. Bord, golv och andra möbler kan ta åt sig rester av avföring och vätskor. Håll reptilen i terrariet så mycket som möjligt. Tar man ut den så håller man i den eller har den i särskild burk eller på t. ex. en gren. Rengör efteråt.

En annan sak som är smittsamt som är värd att nämnas är kvalster som ormar kan råka ut för. Det är inte dödsfarligt för ormen om man börjar behandla i tid, men det är en jobbig behandling, därför vill man undvika att ormen får kvalster. Även om man inte har andra ormar hemma redan så är karantän för en ny orm, i en plastlåda en bra grej. Skulle ormen visa sig ha kvalster när den har kommit in i sitt nya fina terrarium så måste man slänga all inredning som inte går att rengöra/desinficera, och det är ju tråkigt.

Man kan också tänka på att duscha och tvätta sina kläder, när man kommer hem efter att ha besökt andra reptiler, tex. varit på en reptilmässa, i en butik eller hos en kompis med reptiler. Då tänker jag mest på ormar och kvalster.

Ett tips om en annan tråd som handlar om smittor:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3312

I länken finns andra länkar till artiklar, bla. som veterinärer har skrivit. Läs gärna! :)

 


4
0
DenizSibel:
tack för all svar

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Snusar du eller röker kan du ju undvika att göra detta direkt efter att du hållt med reptilerna, sprita händer och verktyg du använt direkt efter användning och använd inte samma verktyg till olika djur eller i olika rum utan att rengjort med sprit och torkat av innan.

Var noga med din egen handhygien, diska reptilernas skålar etc. med egen borste/svamp och byt dessa regelbundet. Sen kanske man inte bör diska ormarnas grejer i köket men det är väl en smaksak, hah...

Gällande sjukdomar så är det väl främst salmonella, men även klamydia kan förekomma hos reptiler. Hurvida den klamydian smittar till människa vet jag inte då det säkert är olika typer av klamyda, men jag vet att det finns ett fåtal fall där det smittat mellan människa och katt, men då i form av ögoninfektioner. 


2048
773
psyjoh:
Jag diskar alla mat/vattenskålar på toaletten och slänger disksvampen efteråt. Sen tvättar jag tvättstället med klorin så man själv vill tvätta sig där i igen. 
Spritar även skålarna en gång i veckan ungefär då både maten o vattnet kan bilda bakterier som i sin tur kan ge munröta på din reptil. 

Medlem i SHF
3
6
Phwildlife_lecture:
tror någon här hade ett skolarbete på G ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild