Osmosfilter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

160
91
turboadde:

Det där med duschen har jag faktiskt aldrig hört. Men det är klart att det bygger nog lite tryck mot ventilen. Om jag fattat det rätt så menar du kranen som ställer om från dusch till badkar. Däremot har jag hört några fall då folk med engreppsblandare har lyckats fått kallvatten ut bland varmvatten medans man kört osmosen om man satt den på kranen. Känner ganska många som har på dusch och kran som det funkar bra för men tyvär inga som har kört så i flera år så kan inte uttala mig om hur stor risk det är att det tar stryk. Själv gör jag så mycket vatten så jag har ett T korsning till tvättmaskinen som jag har kopplat in den på. Vet att många kör på diskmaskins urtaget om dom har sån på kranen.

 

Silikatfiltret tar bort silikater och dom sista partiklarna i vatten. Osmos filtret brukar rena till ungefär 95% och sen tar silikatfiltret det sista. Folk som har till dricksvatten brukar ha något aroma filter på slutet istället för silikatfilter. I saltvatten så kan man få problem med kiselalger om man kör utan silikatfilter men för duschsystem så tror jag inte det gör så mycket, Kanske e bättre utan till och med :).

 

Tänk på att plugga slangarna när ni inte använder för att hålla filtret fuktigt eller bara lägga slangarna i en båge så inte vattnet rinner ut.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Det beror lite på vilken slags duschkran man har, min har börjat kärva och gått trögt efter bara några gånger och frågade då lite om kunnigare folk och sa att plasten inut i kan gå av eller hamna snett på nått vis, men vissa kranar har inanmätet av mässing och dessa ska tyydligen klara av det. 

 

okej intressant har inte hört talas om det filtret förut. 


4
0
DavidGbg:
Intressant (gammal) tråd! Jag ska just köpa RO-filter för bevattning av mina palmer. Tänkte dela med mig av de mest prisvärda jag hittade:

* rent-postevand.dk/shop/Mars-TFC75F 475DKK + frakt 150DKK
* www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/aqua-medic-easyline-90-75-90-l-dygn.html 799kr
* Och så den ni nämnt för 950 kr dusk.se/Befuktning.htm
www.ebay.de/itm/RO-500-UMKEHROSMOSEANLAGE-UMKEHROSMOSE-OSMOSEANLAGE-DESTILLIERTES-WASSER-U05-/361709952123?hash=item543797dc7b €77 + frakt €20
* De har butik här www.top-messtechnik.com/jtlshop/index.php pris €75 + frakt €16
* Om man bor i Gbg 1050kr: www.herkuleszoo.se/shop/product/osmos-filter-150-220ldygn?tm=saltvatten/teknik-utrustning/teknik-filtrering
* Om man bor i Maömö så såg jag för ett år sen en på Akvarietjänst för 899kr 150-220L/24h som "ej tar bort nitrat"

zoo.se har enbart positiva omdömen på Prisjakt och Trustpilot och 49kr i frakt. Ersättningsfilter 150kr/st. Bara 90L/dygn, det räcker ju för mina växter men jag gissar det betyder att det tar 48h att få ut 3L? Hm. Den tyska ger då 3L på 9 minuter (förutsatt att min lgh har 3 bars vattentryck).

Hoppas jag lyckas få ihop en anläggning som ser presentabel ut och som kan putta ut 5L varje morgon. Och hoppas dt räcker koppla in den en stund varje morgon. Har läst man ska byta ut båda filterna årligen och hela anläggningen vart 3-5 år, undrar om jag måste byta så ofta när jag bara tar ut 5L/dag. Den tyska sajten har även mätinstrument för 300kr så man kan kolla om man behöver byta.

4
0
DavidGbg:

...Jag köpte den tyska, men den ger bara ca 100L/24h.. Vet inte om det är normalt? Brukar man nå upp till specsiffran?

Dessa säger 10-40L/dag: www.skillingsandsons.com/blog/what-is-reverse-osmosis-and-how-does-it-work

Och jag kopplade den till kallvattnet eftersom det fanns ett utrymme i min lgh för tvättmaskin. Jag kan därför inte använda vattnet direkt, det är för kallt för vattning.






2966
1644
Hoggaforfan:
DavidGbg skrev:

...Jag köpte den tyska, men den ger bara ca 100L/24h.. Vet inte om det är normalt? Brukar man nå upp till specsiffran?

Dessa säger 10-40L/dag: www.skillingsandsons.com/blog/what-is-reverse-osmosis-and-how-does-it-work

Och jag kopplade den till kallvattnet eftersom det fanns ett utrymme i min lgh för tvättmaskin. Jag kan därför inte använda vattnet direkt, det är för kallt för vattning.






Hur mycket man får beror på system och vattentryck, jag har något liknande det tyska och jag brukar höfta med 10 L på en timme men jag gör något annat och fyller inte spannen ända upp så lär inte stämma.
Kallvattnet ska vara runt 15C så hur mycket vattnar du för att temperaturen skulle vara ett problem? 

4
0
DavidGbg:
Jag har nu experimenterat med att stänga ventilen mer eller mindre för "avloppsvattnet" och optimala läget är att ha den nästan stängd. Man får då ut kring 290L/24h (dvs 10L på ca 50min). Det kan jag inte klaga på. Man skulle kunna misstänka att filtreringen inte funkar då men jag mäter upp TDS 2ppm (inkommande vatten har 85 ppm) för en fylld 10L dunk, det är t o m bättre än med "fullt blås". PH är samma som invatten också (PH ca 6). Så det enda jag kan klaga på är obefintliga instruktioner. Och att "500L/24h" hörs lite optimistiskt.

Man bör vattna med rumstempererat vatten, särskilt en del exotiska växter som är känsliga för tempförändringar och/eller kyla, jag siktar på 20-30C eller låter vattnet stå över natten.

4
0
DavidGbg:
Förresten jag antar att eftersom utloppet är på toppen av RO-filtret så kan jag låta ut-slangen hänga nedåt utan att riskera att RO-filtret blir torrt?

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Valde att fortsätta på denna tråden istället för att skapa en ny på samma ämne.

Vad rekommenderar ni användare av omvänd osmos-system för fabrikat på dessa? Nu när priset av destillerat vatten stigit till skyarna (från 27kr/5l dunk till 47kr) så börjar jag titta på investera i en RO-system. Vi har just nu enbart 2 vivarium med misting toralt ~10l i månaden ungefär, men en investering kanske möjliggör en ökning. 

Tips på fabrikat? Något att tänka på med vissa fabrikat framför anndra? När i tiden behöver man byta ut filter eller andra enheter?

Mvh
Niklas


68
17
shpongel:
kör med den fr Dusk å e nöjd med den

5061
3826
Tropfrog:
Om jag förstått saken rätt så finns det bara en tillverkare av membranet i världen. Utvändigt ser alla enheter lika ut, sånär som på klisterlappen med varumärke och modellnummer. Jag tror att det är exakt samma prylar oavsett vilket varumärke det säljs under. Se bara till att specen delat på två är tillräckligt för dina behov.  Med 10 liter i månaden borde vilken som helst duga. 

Mvh 
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild