Var det krävs tillstånd.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

2048
773
psyjoh:


Enligt "Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd" gäller följande regler för ormtillstånd:

"39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att

1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller
3. orm

inte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor."

Dvs. tillståndskravet har inget med giftiga ormar att göra, kommunerna har rätt att sätta tillståndskrav för hållande av orm och många kommuner har valt att endast kräva 

[/quote]


Nej jag vet att tillståndet inte har med gift att göra, kanske formulera mig dåligt. Undrade bara mest för jag har aldrig haft gift. Bara en som min far kände i hela vår bekantskap har haft det. Men under hela 90-talet när vi i vår familj höll på med ormar och även vänner så hörde jag aldrig talas om tillstånd. Där av min fråga när det kom till. 

184
132
C_corpse:
Gamal tråd men väcker den till liv igen. Det enda jag hittar på Landskrona kommuns hemsida om djur är följande.

"Hållande av djur
1 § Inom område med detaljplan gäller förbud att utan
särskilt tillstånd av miljönämnden hålla get, svin,
hönsfåglar eller orm.
Sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor för
att vid djurhållning förhindra uppkomsten av olägenhet
för människors hälsa. " 

Så om jag vill ha något annat än djuren som är listade ovan så behöver jag inte bry mig om att meddela kommunen, inte ens om det är gift? Tex skorpinjon, spindel, scolopendra.

165
186
denka:
C_corpse skrev:
Gamal tråd men väcker den till liv igen. Det enda jag hittar på Landskrona kommuns hemsida om djur är följande.

"Hållande av djur
1 § Inom område med detaljplan gäller förbud att utan
särskilt tillstånd av miljönämnden hålla get, svin,
hönsfåglar eller orm.
Sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor för
att vid djurhållning förhindra uppkomsten av olägenhet
för människors hälsa. " 

Så om jag vill ha något annat än djuren som är listade ovan så behöver jag inte bry mig om att meddela kommunen, inte ens om det är gift? Tex skorpinjon, spindel, scolopendra.




nopp bara på orm inte ödla heller gila/scorpiongift


2048
773
psyjoh:
Läste en artikel om att de kommer slopa tillstånd för orm och höns i Helsingborg. Hade ingen aning om att man behövde det i vår kommun. Har iofs aldrig kollat heller. Har bara köpt ormarna när jag hade det och inte tänkt mer på saken. 
Stod dock inget om giftormar vad jag kan minnas.


www.hd.se/2017-01-03/fritt-fram-for-ormar-och-hons

71
98
gnagethazze:
Jag tänkte göra rätt för mig idag så jag fyllde i en ansökan om tillstånd för orm, bor i Eskilstuna. Tillståndet var gratis och reglerna för ogiftiga ormar var enkla! Man skulle se till att det fanns en skylt som talade om arten och att det var lås på terrarierna.

Jag klev in på miljökontoret och en dam mötte upp mig och jag gav henne min ansökan. Hon stog som ett frågetecken länge och väl innan hon sa att hon måste gå och se om det fanns någon som var mer kunnig! Hon sa också att dom typ aldrig får in sådana här ansökningar! Jag väntade säkert 5 min innan jag hör någon med släpande skor bakom mig som presenterade sig och sa att han tar hand om min ansökan och skickar tillståndet på posten!! 

Är det klart frågade jag? Absolut svarade han det var godkänt och klart! Men fick jag fram, jag har lås och jag har satt märkning på arten i burkarna! Han log bara och sa att allt var lugnt inga problem!

Jag tänkte för mig själv när jag gick därifrån att det här var ju totalt meningslöst! Jag hade lika gärna kunnat struntat i det. Jag vet att förra gången jag ansökte på mitten av 90 talet så kom det hem en inspektör och kollade hur jag hade det. Nu var man mer besvärad över att jag kom med ett papper dom knappt ens visste att dom hade.

Det som slår mig är att jag måste ansöka om tillstånd för mina kungspyton men jag kan ha spindlar, skorpioner, giftödlor och stora varaner utan tillstånd? Hur sjutton går det ihop? Och om jag skaffar flera ormar (vilket är högst troligt) ska jag lämna in en ny ansökan?

Det här känns förlegat och dom borde verkligen se över den här regeln när det gäller ogiftiga ormar i alla fall.

1662
779
fluffis:
gnagethazze skrev:
Jag tänkte göra rätt för mig idag så jag fyllde i en ansökan om tillstånd för orm, bor i Eskilstuna. Tillståndet var gratis och reglerna för ogiftiga ormar var enkla! Man skulle se till att det fanns en skylt som talade om arten och att det var lås på terrarierna.

Jag klev in på miljökontoret och en dam mötte upp mig och jag gav henne min ansökan. Hon stog som ett frågetecken länge och väl innan hon sa att hon måste gå och se om det fanns någon som var mer kunnig! Hon sa också att dom typ aldrig får in sådana här ansökningar! Jag väntade säkert 5 min innan jag hör någon med släpande skor bakom mig som presenterade sig och sa att han tar hand om min ansökan och skickar tillståndet på posten!! 

Är det klart frågade jag? Absolut svarade han det var godkänt och klart! Men fick jag fram, jag har lås och jag har satt märkning på arten i burkarna! Han log bara och sa att allt var lugnt inga problem!

Jag tänkte för mig själv när jag gick därifrån att det här var ju totalt meningslöst! Jag hade lika gärna kunnat struntat i det. Jag vet att förra gången jag ansökte på mitten av 90 talet så kom det hem en inspektör och kollade hur jag hade det. Nu var man mer besvärad över att jag kom med ett papper dom knappt ens visste att dom hade.

Det som slår mig är att jag måste ansöka om tillstånd för mina kungspyton men jag kan ha spindlar, skorpioner, giftödlor och stora varaner utan tillstånd? Hur sjutton går det ihop? Och om jag skaffar flera ormar (vilket är högst troligt) ska jag lämna in en ny ansökan?

Det här känns förlegat och dom borde verkligen se över den här regeln när det gäller ogiftiga ormar i alla fall.


Lol, spännande! :)

Klart det är förlegat! Ormar var lääääskiga för bara sisådär 20 år sedan ju :) Tjänstemännen på kommunerna vill lika lite som vi syssla med det här löjliga pappersarbetet men de kan inte göra något. Släng in ett medborgarförslag om att slopa tillståndet så tar politikerna upp det! Sitt inte och vänta på att de själva ska göra något för det kommer inte att hända :)

71
98
gnagethazze:
Det gick snabbt. Lämnade in ansökan i måndags och efter lite mejlkonversation med miljöinspektören så bifogade hon tillståndet i det sista mejlet. Ingen avgift eller besök för att kolla in min djurhållning. Hon konstaterade också att jag hyr lägenhet mitt inne i stan och att jag bor hos min arbetsgivare. Hon frågade om vi hade någon bestämmelse i våra hyreskontrakt som förbjöd ormar eller andra djur? Vilket vi inte har. Tjong i buljongen klart...

Återigen fullständigt meningslöst...


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Verkar som en del inte ens får besök utan bara tillståndet beviljat direkt! Är det för att det inte kostar något där de sökt tillstånd? Och i de kommuner som har en kostnad är det obligatoriskt med ett besök då? Erfarenheter kring det ni som har bekostat ett tillstånd, har det alltid innefattat ett besök innan ni fått godkänt? 

1662
779
fluffis:
anniemalmros skrev:
Verkar som en del inte ens får besök utan bara tillståndet beviljat direkt! Är det för att det inte kostar något där de sökt tillstånd? Och i de kommuner som har en kostnad är det obligatoriskt med ett besök då? Erfarenheter kring det ni som har bekostat ett tillstånd, har det alltid innefattat ett besök innan ni fått godkänt? 


Här är det avgift och inget besök (för ogiftiga ormar).

71
98
gnagethazze:
anniemalmros skrev:
Verkar som en del inte ens får besök utan bara tillståndet beviljat direkt! Är det för att det inte kostar något där de sökt tillstånd? Och i de kommuner som har en kostnad är det obligatoriskt med ett besök då? Erfarenheter kring det ni som har bekostat ett tillstånd, har det alltid innefattat ett besök innan ni fått godkänt? 


På 90 talet när jag ansökte om tillstånd så kom det hem en inspektör. Han var nog mest intresserad av ormarna för kunskap hade han defnetivt inte. Den här gången så kändes det som formalia bara, inte värt besväret. Men man vet aldrig i framtiden med nån sur granne får för sig å jäklas! Då kan det vara skönt att visa upp ett tillstånd i alla fall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild