Problem med frysta möss(?)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:
Jag har börjat fundera över om det finns skillnader mellan de frysta fodermössen vad gäller varifrån de köps. Anledningen till mina funderingar är att ungefär hälften av mina ormar vägrar att äta frysta/tinade möss från, i mitt fall, en av de tre leverantörer jag köper ifrån.

Jag vill inte nämna vilka tre leverantörer jag handlat ifrån eftersom det skulle kunna skapa problem för dem och eftersom jag inte är säker på att mina funderingar alls har någon reell grund.

Nu undrar jag om det är fler än jag som erfarit detta?

205
203
Micke_E:
Vad jag har hört kan det bero på att vissa tillverkare avlivar dem i för stora grupper och allt för många kan hinna sprida sin avföring på de andra vilket gör att vissa djur vägrar äta dem.

45
68
Jimmy_S:
Ingen dum ide Micke_E för när jag köpte ett litet parti med vuxna möss en gång så låg det säkert 20/25 mus lortar där i och det blev att kasta det mesta.

1275
1724
Falk:

Vad jag har hört så brukar vissa köpa in färdigfrysta gamla labbmöss i en klump som sedan tinas upp och styckförpackas och sedan fryses in ännu en gång.

Därför köper jag alltid från vikingfoder för dom avlivar direkt när beställningen görs så man får inget som har varit frysta och tinade flera ggr samt inga möss som legat i en frysbox i flera år.


61
38
skialp:
Min kungssnok ratade möss från en ny leverantör, men tog direkt den mus jag hade kvar från "gamla vanliga". Min djungelrutpyton spelade det ingen roll för. Hon åt glatt oavsett leverantör.

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Tror oxå de kan ha med att vissa inte hunnit frysa innan de blivit lite dåliga (för mycket möss i för liten påse) alternativt att de legat för länge i frysen? :)

1661
777
fluffis:
Det låter helt galet att tina gnagare och frysa dem igen, gör det inte det?

Jag har också haft liknande problem med ett parti råttor jag köpte på en mässa i Danmark för nått år sedan från en utländsk leverantör. Råttorna luktade väldigt illa (bajsaktigt) och till och med min gula råttsnok som aldrig matvägrat under de 17 åren jag haft honom, vägrade ta en sådan råtta. Det var då jag bestämde mig för att börja odla egna gnagare.

Jag tror absolut det kan skilja på leverantörer och hur de hanterar sina uppfödningar. I mitt fall tänkte jag såhär, att om det lönar sig att köra från kontinenten med frysfoder, till Danmark, då måste man ha en väldigt ekonomisk foderuppfödning, och då känns det som om man måste snåla in på något. Att sen köpa utlänskt foder innebär ju att gnagarna, när de levde, förmodligen inte levt under de kraven som vi har här i Sverige. Därför köper jag numera helst svensk foder om jag behöver.

953
1840
peter54:
Ja, jag vet inte vad detta kan bero på, men jag har märkt detta flera gånger tidigare. Någon avföring har jag inte hittat i påsarna och jag köper alltid 50- eller 100-pack. Det handlar alltid om pälsade möss, pinkies har aldrig varit något problem avsett leverantör.

1661
777
fluffis:
peter54 skrev:
Ja, jag vet inte vad detta kan bero på, men jag har märkt detta flera gånger tidigare. Någon avföring har jag inte hittat i påsarna och jag köper alltid 50- eller 100-pack. Det handlar alltid om pälsade möss, pinkies har aldrig varit något problem avsett leverantör.


Ingen speciell lukt med de som inte vill ätas?
Det enklaste är kanske att bojkotta den aktuella leverantören helt enkelt. Eller förklara som det är och fråga om det finns något som det möjligen kan bero på.


953
1840
peter54:
fluffis
Jag tycker att alla f/t möss luktar apskit, så jag kan inte påstå att jag själv märkt någon skillnad. Jag fick kasta ett halvt 100-pack vuxna möss en gång för att ingen vuxen orm ville äta mössen. Jag berättade detta för leverantören och fick ett nytt 100-pack, men jag valde halvvuxna möss istället för att flera av mina ormar skulle kunna äta av dem och den påsen gick åt. Med andra ord, det är inte alla påsar frysta möss som får det här problemet att dyka upp, men det har alltid varit samma leverantör som levererat när problemet dykt upp.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild