Jag hämtade en skäggis nu i måndags (21/10) och den är född sista veckan i april, han som hade den sa att den va hälften så stor som den ska vara och jag undrar vad det kan bero på. Den är runt 10 cm med svans. Och bred som min tumme över ryggen när den är "uppblåst".
Jag läste ju här på sidan om skäggisar och att dom skulle ha mat flera gånger om dagen när dom va unga, upp till 7 månader 3 gånger om dagen. Men han jag köpte ödlan av sa att han körde varannan dag, vilket jag tyckte lät jävligt lustigt! Och jag kände att något va fel så jag testade aptiten på den med kackerlackor i mini size. 2-3 mm bred och 4-5 mm långa och den knaprade i sig 3 st direkt.
Samtidigt som jag ville ge mer så tänkte jag ju att om den bara fått mat varannan dag så kan den kanske spränga magen om det går för fort eller om den skulle bli förstoppad och kanske dö så jag väntade tills dagen efter med att ge några till i samma storlek, sen har den fått en lite då och då när den ser sugen ut.
Nu köpte jag mjölmask idag och den blev tokig när den fick 3 st och sprang en vända i terrariet efter. =)
Och sen funderar jag på om det är viktigt för den att få aklimatisera sig i nya terrariet innan man börjar plocka med den? För jag har läst och hört olika. För nu när jag lägger ner mat eller byter vatten så flyr den fort som tusan om jag kommer inom 3-4 cm av den, reser på sig och försöker se cool ut, vilket är svårt när man är stor som en mini majs! =D Och sen springer direkt.
Sen märker jag att det är viktigt med vilken nivå man närmar sig den med, om man kommer rakt uppifrån så drar den så fort jag öppnar terrariet. Men kommr man från sidan så accepterar den att man kommer så "nära" som 3-4 cm.
Fridens