Grodfynd 2015

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Igår stannade jag till vid en damm jag såg från vägen och hade turen med mig för där i dammen bodde det långbensgrodor, som vägrade vara med på kort förvisso.

Spela in deras läte för att få hjälp med artbestämning eftersom jag är talanglös på grodor
soundcloud.com/zombie-t-johansson/ny-inspelning-5

Vad har ni andra gjort för fynd i grodväg hittills?
Vore spännande att se om någon annan än långbensgrodan är vaken på något håll :)


96
141
Guns4ever:
Den enda groda jag sett hittills i år, dock e jag kass på grodor så någon annan får gärna skriva art.

214
333
MartinJ:
Här uppe (Umeå) har de inte vaknat än (på de lokalar jag har kollat).

PinupZombie skrev:


Spela in deras läte för att få hjälp med artbestämning eftersom jag är talanglös på grodor


Om du vill bli lite mindre talanglös på grodor kan jag bistå med några tips vad gäller identifiering av långbensgroda (och om du redan kan det så kanske någon annan kan dra nytta av tipsen):

1. Det (enligt mig) absolut bästa kännetecknet är tålederna, vilket är tydligt röda/rosa, något som inte är framhävt hos varken vanlig- eller åkergroda.

2. Mycket lång och spetsig nos (jämför med vanlig groda som är ganska trubbig, och åkergroda som har ett mellanting). Kan vara svårt att avgöra om man inte har sett ett flera individer av alla tre arterna.

3. Trumhinnan är påtagligt större än hos både vanlig- och åkergroda, samt placerad nära ögat. Detta kan också vara svårt utan ordentlig jämförelse mellan arterna.

4. Undersidan är vit/rosa/rosaaktig. Den är aldrig heller mönstrad, vilket skiljer den mot både vanlig- och åkergroda, som kan vara vilketsom. Du kan alltså inte bestämt säga att det är en långbensgroda, men du kan säga att det inte är det om undersidan är mönstrad.

Slutligen är långbensgrodan rätt speciell då den ofta leker långt före alla andra arterna i Sverige.




2966
1645
Hoggaforfan:
Inga ute ännu men några inne :-)

111
116
aldabrachelys:
såg sjögroda i min damm. finns en dålig bild i mitt galleri.

Medlem i SmHF
18
36
Anders_S:
Jag hittade två valiga grodor i min trädgårdsdamm förra helgen, jag hittade även en halvt ihjälfrusen padda på infarten sent en kväll i mitten på förra veckan när jag skulle ut med hundarna på kvällen som fick hjälp ner i bäcken som rinner utanför trädgården. Den var borta nästa dag så förgoppningsvis klara han sig...

214
333
MartinJ:
aldabrachelys skrev:
såg sjögroda i min damm. finns en dålig bild i mitt galleri.

Är du säker på att det var en sjögroda (Pelophylax ridibundus)? Så vitt jag vet finns förekommer de inte i Sverige, där närmaste populationen är på Bornholm.


111
116
aldabrachelys:
De gröna grodorna damm sjö och ätliggroda e inte helt lätt alltid att särskilja. Men visst finns det sjögroda i sverige.

214
333
MartinJ:
aldabrachelys skrev:
De gröna grodorna damm sjö och ätliggroda e inte helt lätt alltid att särskilja. Men visst finns det sjögroda i sverige.

Visst är de tämligen lika alla tre. Det blir lätt så när ätlig groda är en hybrid mellan just göl- och sjögroda. Att sjögroda skulle finnas i Sverige skulle jag gärna se lite källor på och information om, då det i sådana fall något jag missat totalt. Varken groddjursfoldern som släpptes 2014 av SLU och Naturvårdsverket ( www.slu.se/Global/externwebben/centrumbildningar-projekt/artdatabanken/Dokument/Faunavakteri/Groddjur/Sv_groddjur_folder.pdf ) listar sjögrodan som befintlig i Sverige, ej heller den publicerade boken "Sveriges grodor, ödlor och ormar" från 2001 (ISBN: 91-558-3712-3 ). Detsamma gäller IUCNs rödlista  ( maps.iucnredlist.org/map.html?id=58705 ) och AmphibaiWeb ( amphibiaweb.org/cgi/amphib_query?where-genus=Pelophylax&where-species=ridibundus ).

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
MartinJ skrev:
Här uppe (Umeå) har de inte vaknat än (på de lokalar jag har kollat).


Om du vill bli lite mindre talanglös på grodor kan jag bistå med några tips vad gäller identifiering av långbensgroda (och om du redan kan det så kanske någon annan kan dra nytta av tipsen):

1. Det (enligt mig) absolut bästa kännetecknet är tålederna, vilket är tydligt röda/rosa, något som inte är framhävt hos varken vanlig- eller åkergroda.

2. Mycket lång och spetsig nos (jämför med vanlig groda som är ganska trubbig, och åkergroda som har ett mellanting). Kan vara svårt att avgöra om man inte har sett ett flera individer av alla tre arterna.

3. Trumhinnan är påtagligt större än hos både vanlig- och åkergroda, samt placerad nära ögat. Detta kan också vara svårt utan ordentlig jämförelse mellan arterna.

4. Undersidan är vit/rosa/rosaaktig. Den är aldrig heller mönstrad, vilket skiljer den mot både vanlig- och åkergroda, som kan vara vilketsom. Du kan alltså inte bestämt säga att det är en långbensgroda, men du kan säga att det inte är det om undersidan är mönstrad.

Slutligen är långbensgrodan rätt speciell då den ofta leker långt före alla andra arterna i Sverige.





Hade jag sett dom mer än ögon och lite näsa i vattnet hade artbestämning inte varit ett problem, var lätet jag hade svårt att skilja från åkergrodan först. 

Dessutom får man ju inte fånga in långbensgroda och då är det svårt att göra artbestämning utifrån utseendet, utan beteende, läte & rom är bättre att använda sig av vid artbestämning av skyddade arter ?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild