Djuren i Florida

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

590
365
SweBoa:
Jag kollade på pytonjägarna, då var det i ett program där dom sökte efter leguaner. Då var det vinter där, temperaturen låg då på 4 grader. Dom hittade en boa  som var stendöd antagligen pga kylan  Därför undrade jag

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

sunglow87 skrev:
Hej. Det har ju diskuteras mycket om att man ej bör hantera sina reptiler utanför terrariet pga värme luftfuktighet mm. 

Då har jag en fråga, hur kan det komma sig att leguaner, varaner, och tigerpyton klarar av att leva och föröka sig i Florida. Där kan det  till och med blir 0 grader på kvällarna. Borde dom inte dö direkt. 

Obs vi håller oss till ämnet djuren i Florida 
 



För det första bör eller kan man inte jämföra Floridas klimat med Sveriges :) sen är det väldigt ovanligt att tempen i Florida når så lågt som 0 grader, hör till undantagen (Iaf i södra delarna som jag gissar vi pratar om..) 

En reptil behöver inte heller ha ultimata förhållanden för att lyckas föröka sig, men jag förstår din frågeställning sunglow87 :) 

För att svara på frågan då, jo när det blir 0 gradigt & kanske tom under det så dör växelvarma djur såsom varaner och pytonormar, jag har sett serien "Pytonjägarna" och i nåt avsnitt hittar dom döda ormar till följd av kyla. 


590
365
SweBoa:
Jonas_ skrev:


 

För det första bör eller kan man inte jämföra Floridas klimat med Sveriges :) sen är det väldigt ovanligt att tempen i Florida når så lågt som 0 grader, hör till undantagen (Iaf i södra delarna som jag gissar vi pratar om..) 

En reptil behöver inte heller ha ultimata förhållanden för att lyckas föröka sig, men jag förstår din frågeställning sunglow87 :) 

För att svara på frågan då, jo när det blir 0 gradigt & kanske tom under det så dör växelvarma djur såsom varaner och pytonormar, jag har sett serien "Pytonjägarna" och i nåt avsnitt hittar dom döda ormar till följd av kyla. 


Jag mena inte att jämföra Florida o Sverige :) pyton. Jägarna va bra program he he 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Jag tror det kan bli kalla kvällar/nätter även i Nepal och Bhutan som tillhör P. bivittatus naturliga utbredningsområde, så det är helt klart en tåligare Pytonart än många tror.

Det kan även bli nollgradigt eller tom minusgrader i Everglades men det är mycket ovanligt, så generellt sett bör en stor del Florida vara rena paradiset för P bivittatus, vilket ju även är bevisat med tanke på deras spridning.

  

590
365
SweBoa:
Vad tycker ni om spridningen i everglades, då tänker jag främst på tigerpyton 

2966
1645
Hoggaforfan:
Hemskt, tror inte att den har trängt ut något djur men risken för det finns ju alltid då något ny djurart introduceras.
Sen vet man ju inte heller om tp har någon sjukdom som Everglades-djuren inte klarar av.
Extremexempel är ju i Sydamerika där grodpopulationen håller på att slås ut för att en afrikansk klogroda "kom ut" och introducerade en svampsjukdom. 

Risken för det borde man iofs redan sett i Everglades men man vet ju aldrig.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

De är fascinerande att så många djur har kunnat anpassat sig till en helt annan världsdel även om den miljön stämmer rätt bra med deras tropiska så dödar den även arterna i och med t.ex minusgrader men även djur som de inte träffat på tidigare :)

MEN de vore ju helt klart bäst för alla (men undantag för djuren själva då kanske) om de gick att ta bort dem... De har ju stor åverkan på de inhemska djuren och de är ju sällan en bra sak! 

Australien är ju tyvärr ett utmärkt exempel på det med paddor, rävar, katter och kaniner och vildsvin som de inte får bukt med


1228
464
leedragon:
Patch skrev:
De är fascinerande att så många djur har kunnat anpassat sig till en helt annan världsdel även om den miljön stämmer rätt bra med deras tropiska så dödar den även arterna i och med t.ex minusgrader men även djur som de inte träffat på tidigare :)

MEN de vore ju helt klart bäst för alla (men undantag för djuren själva då kanske) om de gick att ta bort dem... De har ju stor åverkan på de inhemska djuren och de är ju sällan en bra sak! 

Australien är ju tyvärr ett utmärkt exempel på det med paddor, rävar, katter och kaniner och vildsvin som de inte får bukt med


galapagos och newzeeland med katter råttor och jätter, tyvärr är det många i amerika som ser detta som nåt possitiv och vill hitta ursäkter istället för att stödja att resna florida och de andra påverkade ställen
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild