Som ni säkert har sett så har vi en hel del fina faktablad här på sidan skrivna utav våra medlemmar. Det har varit lugnt ett tag nu på senaste, så jag skulle vilja få upp ögonen för alla nya (och självklart även alla gamla) medlemmar om att det behövs personer till att skriva faktablad/skötselråd om olika arter.
Om ni är intresserade att hjälpa till att skriva ett faktablad så ska jag nedan beskriva hur ni går tillväga och vad som gäller:
Några regler:
* Faktabladet måste vara skriven utav er, och får inte kopieras rakt av ifrån någon sida ni inte har tillåtelse ifrån.
* Det är viktigt att erfarenheten om arten finns för att säkerhetsställa kvalitén på faktabladet. (Krävs att du själv har eller har haft hand om arten en längre tid)
* Faktabladet ska beskriva 1 art och INTE generellt ett helt genus/släkte.
Man gör följande:
Bilder kan jag fixa till de flesta vanliga arterna, så detta behövs inte alltid, men är självklart kul att få med ifall ni har någon bild på ert egna djur.
Faktabladet ska vara uppbygd på liknande sätt som de som redan finns, med följande huvudrubriker:
"Allmänt", "Utseende & beteende", "Terrarium", "Föda" och eventuellt "Könsbestämning" och "Avel".
Lättast är att skriva skötselrådet i ett vanligt dokument, och sedan skicka detta till kontakt@terrariedjur.se
Det kommer sedan granskas, och om allt ser bra ut kommer den att publiceras här på hemsidan med dig som författare.
Uppskattar verkligen all hjälp hitills med faktabladen, och ser fram emot att vi får ännu fler bra faktablad här på sidan!
Söker även skribenter till våran artikel-del här på sidan.