Skribenter och faktablads-skrivare sökes!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Som ni säkert har sett så har vi en hel del fina faktablad här på sidan skrivna utav våra medlemmar. Det har varit lugnt ett tag nu på senaste, så jag skulle vilja få upp ögonen för alla nya (och självklart även alla gamla) medlemmar om att det behövs personer till att skriva faktablad/skötselråd om olika arter.

Om ni är intresserade att hjälpa till att skriva ett faktablad så ska jag nedan beskriva hur ni går tillväga och vad som gäller:


Några regler:

* Faktabladet måste vara skriven utav er, och får inte kopieras rakt av ifrån någon sida ni inte har tillåtelse ifrån.
* Det är viktigt att erfarenheten om arten finns för att säkerhetsställa kvalitén på faktabladet. (Krävs att du själv har eller har haft hand om arten en längre tid)
* Faktabladet ska beskriva 1 art och INTE generellt ett helt genus/släkte.

 

Man gör följande:

Bilder kan jag fixa till de flesta vanliga arterna, så detta behövs inte alltid, men är självklart kul att få med ifall ni har någon bild på ert egna djur.

Faktabladet ska vara uppbygd på liknande sätt som de som redan finns, med följande huvudrubriker:
"Allmänt", "Utseende & beteende", "Terrarium", "Föda" och eventuellt "Könsbestämning" och "Avel".

Lättast är att skriva skötselrådet i ett vanligt dokument, och sedan skicka detta till kontakt@terrariedjur.se

Det kommer sedan granskas, och om allt ser bra ut kommer den att publiceras här på hemsidan med dig som författare.

 

Uppskattar verkligen all hjälp hitills med faktabladen, och ser fram emot att vi får ännu fler bra faktablad här på sidan!

Söker även skribenter till våran artikel-del här på sidan.


456
200
isdrake:

Jag fortsätter gärna att ställa upp med bilder i dom fallen det inte finns några att få tag på. :)


158
19
Johanon:

Jag kan nog tänka mig att skriva lite faktablad/artiklar :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Bumpar upp denna tråden lite. Vi behöver fortfarande intresserade personer som kan skriva faktablad eller artiklar.

Information om vad som gäller vid faktablad-skrivning finns under "Faktablad->Hur hjälper jag till".

De som hjälpt till med faktablad hitills ska verkligen ha tack, för ni har gjort ett skitbra jobb!


158
19
Johanon:

Var längesedan jag skrev ett faktablad hit, men inte fan har det kommit upp än, säkert MINST 6 månader sedan jag skickade det, inte ens ett tack kunde man få, bara det tycker jag är illa när man spenderat massa tid till rättskrivning, fakta sökande osv, men nej då inte ett ord eller nått publicerat.

 

Och vi med spindlar är många som vid massor av tillfällen sagt att vi vill se en 50/50 del på annonssidan,, men nej då, det händer såklart inget,, men där emot har "vi" flera gånger lovats att det snart ska komma, men sen händer det aldrig något, bara tomma löften att det kommer, nu mer än 1 år senare,, fortfarande inget.

Antar att önskemål från oss med spindlar inte är lika relevant

Blir iaf 1 medlem mindre snart, för otacksamhet och tomma ord stör mig vä'ldigt mycket,,, speciellt otacksamhet


366
155
Linus:

Oj, herregud Johanon. Snacka om att inte förstå att Anders har minst sagt MYCKET på sina axlar i och med denna sida. Tycker han sköter det med enorm bravur, och menar helt tvärtemot dig att det är riktigt imponerande hur trevlig sidan är, och även hur enormt mycket arbete och tid han lägger ner på den. 

Hoppas du inte tar åt dig av den här kritiken på ett negativt sätt Anders, då jag är säker på att väldigt, väldigt många håller med mig i frågan.

Jag måste ju säga att det du precis nu gör är att ge uttryck för otacksamhet. Hycklar much?

Att utmåla sig som något slags utsatt grupp som spindelägare är ju också ganska intressant, minst sagt..


158
19
Johanon:

Linus, jag skrev bara hur jag kände, det borde ite vara något fel i det, och jag utmålar inte MIG som en grupp, vi är faktiskt flera, men men skitsamma... 

Det var bara så jag kände


366
155
Linus:

Och jag sa bara hur jag kände inför det sätt du uttryckte dig på-


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det är en relativt lång process, där flera personer är delaktiga och hjälper till.
Faktablads skrift granskas rätt kraftigt och både AjPaj och Fridelisan lägger massor med tid till detta.
Vad gäller foton och illustrationer lägger jag själv pengar på att köpa in stockphotos och har konton hos både fotolia.com, photos.com och dreamstime.com. isdrake hjälper till att illustrera bilder i de fall det är svårt att hitta bilder. När både text och bilder är fixade, så strukturerar jag upp undersidan med faktabladtexten och bilder, lägger in allt i databasen osv.

Johanon, Vad jag kan se ligger inte ditt faktablad uppe för granskning, och det är helt enkelt jag som tabbat mig, så det tar jag på mig.

Vad gäller 50/50-del på annonssidan så blir jag faktiskt lite förbannad. Jag jobbar 8-17, (ibland ett par timmar till på onsdagar) på mitt vanliga jobb som webbutvecklare, och kommer sedan hem och lägger x antal timmar för att utveckla funktioner till terrariedjur.se. Att utveckla saker tar oftast mängder med tid, speciellt om man inte vill göra några halvtaskiga saker. Listan över förslag och lösningar som behöver fixas är för tillfället 336st punkter lång varav strax över hälften är fixade. Kom senast en uppdatering i tisdags, så det är inte så att jag ligger och rullar tummarna. 

Det var inte mer än 1 år sedan heller, med tanke på att terrariedjur.se inte ens är 1år gammalt ännu.

Självklart är jag tacksam för att folk skickar in faktablad och allt annat som hjälps till för att få sidan att rulla runt och bli bättre, och det är trist att du upplever det som att jag inte skulle vara det, Johanon. 

Värt att tillägga är att förutom all tid som jag och andra lägger ner på sidan, så kostar sidan ungefär en tusenlapp i månaden som dras från min egna ficka. 


456
200
isdrake:

Men söta Anders, kan du inte ta bättre betalt för annonser (sidan har ändå rätt många besökare nu) som gör att sidan kan gå plus minus noll i alla fall? Är ju riktigt trist att se att du ska behöva lägga ut så mycket pengar på det själv. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild