L80-krav, förvirrad!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

133
30
Avipt:
Så när man kollar L80 så blir man lite konfunderad. Exempelvis
Ödlans längd 41-50cm minsta tillåtna yta 0,90kvm

Men sen står det i grupphållning av könsmogna djur i ett par, 0,45 kvm per djur.
Om jag har förstått det rätt då, så kan ett djur på mellan 41-50 MINST ha 0,45kvm?

Om det är som jag tror nu då, varför säger han minsta tillåtna yta för ett djur då 0,90kvm när det är 0,45 vid grupp.

Skulle gärna vilja bli klok på detta :)

333
97
leolina:
Det är precis som det står ;)

Minsta tillåtna yta är 0,9 kvm (det får inte vara mindre) och minst 0,45 kvm per könsmoget djur vid grupphållning.
Det betyder att du får ha 1-2 könsmogna djur på en yta av 0,9 kvm (0,45 kvm/djur).
Vill du ha 3 djur måste ytan vara 1,35 kvm (3x0,45 kvm).

Svårt att förklara så det låter vettigt men minsta tillåtna yta betyder just minsta tillåtna yta...


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Som leolina säger så krävs det minst samma yta(0,9kvm) varesig du har 1 eller 2 ödlor. Men det betyder inte att du kan ha ett terrarie på 0,45kvm till en individ.

1661
777
fluffis:
Jag kan trösta dig med att jag inte tyckte att det var helt enkelt i början :)
Din fråga har du redan fått bra svar på.

133
30
Avipt:
Ja nu fattar ja :)

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Tyckte din förklaring lät vettig leolina :-)  Jordbruksverkets regler är inte jätteenkla men så fort man satt sig in i regelverket så tycker jag det är vettiga regler. Som redan nämnt är dessa minimimåtten så det gör ju inget om man ökar ytan lite :-) speciellt om man ska ha grupphållning av ödlor. 


146
85
Lovet:
Blir väldigt förvirrad över L80 när de gäller leopardgeckos, enligt L80 krävs 0.36 m2 för marklevande ödlor 20-30 cm. Men i skötselråd här står det att de räcker men 60x45 i markyta och har för mig att hc har skrivit 45x45 på sina lappar. Antar att de har att göra med att de inte är speciellt aktiva men de säger ju inte lagen något om.

133
30
Avipt:
Eller så fort en ödla går från 50 cm till 51 så kräver den dubbelt så stort utrymme, nu säger ja inte att djuren inte ska ha det stort, men om man utgår från reglerna så är de lite flummiga på de viset.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Vissa djur och mått kan man ha 3 djur på samma yta som 1 :)

Och att ett skötselråd skriver fel kan ju ha med okunskap eller misstag att göra :)

Avipt: Kan ju hålla med dig om att de är ett stort hopp just där i mellan...  Men vi har fortfarande ett av de absolut bästa och utvecklade lagsystemet för djur i världen! 

Och L80 ligger i mångafall i underkant när de gäller storlek om jag ska vara ärlig :)
Kolla bara de stora ödlorna t.ex :P


2966
1645
Hoggaforfan:
Lovet skrev:
Blir väldigt förvirrad över L80 när de gäller leopardgeckos, enligt L80 krävs 0.36 m2 för marklevande ödlor 20-30 cm. Men i skötselråd här står det att de räcker men 60x45 i markyta och har för mig att hc har skrivit 45x45 på sina lappar. Antar att de har att göra med att de inte är speciellt aktiva men de säger ju inte lagen något om.

Räknas de till klipplevande så räcker det.

Avipt: Systemet är något oflexibelt men det är ju svårt att göra regler för varje djurart. En del är bra och en del är mindre bra helt enkelt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild