Att hantera dubia och syrsor praktiskt - tips och tricks

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
73
Nattkryp:
Hej alla!

Jag har ikväll lagt ned mer än en timme på att bl.a. byta burk, sortera ut döingar samt bajs från de levande. Dubia alltså. Imorgon blir det till att göra samma sak åt syrsorna, de hann jag inte med ikväll.

Syftet med den här tråden är att diskutera sådant som annars kanske inte nämns i detalj - hur man gör saker på det bästa, mest effektiva sättet. En tråd för att hjälpa andra genom att visa hur man själv gör.

I dagsläget använder jag plastbackar som är ca 30x20x25 (lxbxh) med borrade hål i det tillhörande locket. Jag använder mestadels toarullar, då vi inte är jättestora konsumenter av ägg. Jag har ca 300 fullvuxna dubia i en sådan låda, och varje gång jag byter (och städar, som ikväll) så försöker jag godtyckligt separera småttingarna från de vuxna som jag har i en separat lite mindre burk (ca 15x10x15) för att lättare kunna följa deras "utveckling". Jag köpte 300 fullvuxna för ett par veckor sedan, och det är mitt första försök att få dom att föröka sig :).

När jag tidigare har bytt så har jag satt dubbla strimmor silvertejp (ca 5cm bred) på ena kortsidan av burken så det bildas en kant mot burken. Dubbelt - klister mot klister - för att de inte ska fastna. Därefter har jag försiktigt hällt över kackisarna i en annan burk och fått den största mängden avföringen kvar i ursprungslådan. Nackdelen är att det ändå alltid är några små som fastnar i silvertejpskanterna som är klistriga och sedan får jag sortera ut de från bajset, något som det ju blir rätt mycket av. Att flytta dom en och en har jag ingen bra metod för. Ibland fingrar, ibland pincett, och hela tiden försöka hålla burken över andra burkar under, ifall att jag skulle råka tappa någon. Det känns väldigt ineffektivt och riskfyllt (då jag inte vill ha de i lägenheten, även om jag inte är jätterädd att de ska föröka sig).

Det jag gjorde idag i ett försök att förenkla för mig var att ta en av de större backarna, klippa ur en stor del av golvet och där fästa ett metallnät (ca 8-10mm x 5mm maskor). Denna back satte jag sedan i en annan, tom back. Den tomma backen var förberedd med två frigolitbitar (ca 3-4cm högar) för att agera distans till den övre. Min tanke här är att den största mängden avföring ska trilla ner i den undre lådan, och vid byte/rengöring flyttar jag den övre, nätförsedda backen, till en ny tom back. Den första tomma backen får jag sedan försöka sortera ut småttingarna från bajset på något smidigt sätt. En tanke skulle kunna vara om jag hittar något lite mer finmaskigt nät, och göra samma sak där. Alternativt att helt enkelt stoppa in en halvcirkelskuren toarulle och ställa backen i skarpt ljus, så samlar sig de flesta småttingarna under toarullen?


Förövrigt tycker jag att jag får ganska många halvuppätna vuxna kackisar. Jag ger de en torrfoder(hund)blandning med havregryn (eko) och grahamsmjöl och 1-3 dagar i veckan lite salladsblad (eko). Jag funderar på om de kanske har det alldeles för trångt, alternativt att de krossas av kartongerna/toarullarna som ju faktiskt väger mycket med ett hundratal kackisar ovanpå. 

Eller är det så att de vuxna jag fått kanske dör av ålder? Utöver sallad så får de vattenkristaller. Försöker städa en gång varje eller varannan vecka. Oftast det senare, då det är så omständigt. Jag hoppas att mitt nya knep fungerar bra :).


Gällande syrsorna så har jag inte så jättemånga, kanske ett 30-50tal. Inga planer på att föröka dom då de i jämförelse med dubian ändå är dryga att hålla på med. Men har ni några bra tips att hantera dom praktiskt med rengöring, så kanske man kan pyssla om dom bättre :).



Senast jag bytte till kackisarna så tog jag lite emballage, en kartong som var full med diverse veck och håligheter. Jättebra för kackisarna. Dock var det ett helvete att få ut kackisarna som hade pressat sig in i alla dessa. Då är nog toarullar och äggkartonger mycket bättre :).

Hur gör ni? Gärna med detaljerade beskrivningar och bilder!

(Om mitt försök med nätet fungerar så ska jag försöka dela med mig av lite bilder vid tillfälle).

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Smart angående nätet. Släng upp bilder sen och berätta om det funkar. Låter isåfall som något som kan underlätta en del.

Själv har jag två stycken stora smartstore-lådor som jag växlar mellan. Flyttar över äggkartongerna(om de inte blivit dåliga) där de flesta kackerlackorna sitter, och sedan får man plocka en och en de som inte följde med. 

239
197
Danpss:
Jag har sett någon som använder plast lådor som dem borrar hål i olika dimensioner och använder till silar! Verkar smidigt!

429
254
JACLAR123:



Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild