Blanda olika amfibier?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
7
Hajen99:
Hej! Jag undrar om det skulle gå att ha två vuxna tigersalamandrar tillsamans med två fullvuxna korallfingergroder?

Mvh Ernst

2966
1645
Hoggaforfan:
Ja, fungerar på tropikariet i alla fall :-)
De lever ju inte i samma nivå

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Kolla över vilka temperaturer som gäller för de båda arterna. Grodorna vill nog ha runt 25 och lite högre kanske medan tigrarna snarare vill ha under 20. Kan bli svårt att tillgodose båda de kraven i ett och samma terrarium?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

På en begränsad yta, som ett terrarium ju är, brukar det vara knepigt att blanda olika arter & speciellt arter som härstammar från olika habitat :) Mycket som funkar bra att blanda men det är ju aldrig ultimat om ni frågar mig :) 

Grundregeln brukar vara att aldrig blanda arter i terrarium, även om jag sett burkar där det verkar fungera. 

Mitt tips är att köra på 2 separata burkar, min personliga åsikt, jag respekterar er som tycker annorlunda dock ;) 


67
7
Hajen99:
Okej, Tack för alla svar. Ska prova och se hur det går. Om de inte trivs får jag sära på dom :)

Tack ännu en gång!!

214
333
MartinJ:
Hajen99 skrev:
Om de inte trivs får jag sära på dom :)

Problemet med detta är att det kan vara svårt att upptäcka "att de inte trivs" förrän det är försent. Amfibier är riktigt bra på att låtsas må bra ända in till döden.
Rent terrarium-mässigt har de två arterna väldigt olika krav vad gäller terrariets höjd, inredning, och temperatur, vilket kommer göra det väldigt svårt tillgodose båda arternas krav samtidigt, så länge inte terrariet är ett väldigt stort sådant. Slutligen är arterna enormt skillda, både geografiskt, habitatmässigt och fylogenetiskt. Personligen skulle jag avråda att ha ett kombinerat terrarium (även om jag inte har testat själv).


67
7
Hajen99:
Okej... Tyvärr har du nog rätt :( Men man vill ju göra det bästa för djuren :)

Mvh Ernst

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Hajen99 skrev:
Okej... Tyvärr har du nog rätt :( Men man vill ju göra det bästa för djuren :)

Mvh Ernst


Vill du göra det bästa för djuren så sätter du dom i separata terrarier :) 


67
7
Hajen99:
Jag vet ;) Mina päron tycker inte om att jag har så många burkar :/




Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ha separata terrarier är i regel alltid bäst. Allt blir så himla mycket enklare att anpassa för arterna.
Det kan krävas lite övertalning till föräldrar om man bor hemma, men man får väl helt enkelt lägga fram att man verkligen är intresserad utav det. 

Jag tycker själva terrarierna är en stor del i intresset eftersom det är extremt kul att ha fina terrarier anpassade efter hur det ser ut i naturen där djuret kommer ifrån. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild