L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
heterixalus:
Jag har funderat lite kring detta med måttkraven för groddjur enligt L80. Det som står överst i denna grupp är långt större än vad många rekommenderar och vad jag misstänker att många faktiskt har hemma. Som att hålla ett par pilgift i ett 30x30x30 exoterra är i så fall på tok för litet.

Sedan vet jag att L80 är baserat på en enda vetenskaplig undersökning som gjordes för många år sedan och detta på bara ett fåtal individer inom vissa arter.

Tycker ni att dessa måttkrav är rimliga eller inte? Ur en rent teoretisk synvinkel, då jag själv inte har så bra erfarenhet av grodor.

2966
1645
Hoggaforfan:
L80 är ofta för litet och en stor brist är ju att det inte är flexibelt för anpassat till individer. L108 har samma problem.
Men det är en god början.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det är tillåtet med ett terrarium på 30x30 så länge grodorna inte är större än 2,5 cm. Tycker dock att det kan vara trevligare med lite större och det säger ju inte L80 emot. Det jag tycker är lite sådär däremot är att det är samma krav på bottenyta och höjd för trädlevande och marklevande grodor.

2
1
heterixalus:
Så vitt jag vet så är det inga pilgiftgrodor som förblir under 2,5cm och jag håller med om att det är konstigt att dte inte finns någon särskiljning.

Vissa mått kan vara både för stort och för smått. Till exempel för pygmémöss, de är inte specificerade så då gäller chinchillamått på buren.

Vissa arter kan till exempel stress minska om de har det trångt och man har många individer.

Det jag kanske framfö allt funderar över är till exempel pacmangrodor, ca 15 cm, är 0,5 m2 rimligt?

2966
1645
Hoggaforfan:
Epipedobates anthonyi? Väldigt vanlig och blir mellan 19-26 mm

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

heterixalus skrev:
Så vitt jag vet så är det inga pilgiftgrodor som förblir under 2,5cm och jag håller med om att det är konstigt att dte inte finns någon särskiljning.

Vissa mått kan vara både för stort och för smått. Till exempel för pygmémöss, de är inte specificerade så då gäller chinchillamått på buren.

Vissa arter kan till exempel stress minska om de har det trångt och man har många individer.

Det jag kanske framfö allt funderar över är till exempel pacmangrodor, ca 15 cm, är 0,5 m2 rimligt?


Jodå, det finns ett flertal arter som är såpass små.
Det finns säkert mycket man kan förbättra med L80, men att göra artspecifika storleksmått kommer förmodligen aldrig hända, därav problematiken med att man kan tycka att det krävs väldigt stora utrymmen för pacmangrodor medans det kanske helt klart behövs till mer aktiva grodor.
Det är arter över 10cm som kräver 0,5kvm, så man kanske behöver mer gradering. Är ju trots allt skillnad på en 11cm stor groda och en på det dubbla.

Visst kan många grodor vilja ha det trångt, men det betyder inte att man ska ha ett litet terrarie. Man får helt enkelt inreda och skapa bra ställen för grodan att gömma sig på. Det är större risk att det skapar stress om de har för trångt terrarie och många individer på för liten yta.


49
51
jsl:
Det finns massor med pilgiftarter som blir mindre än 2,5 cm. Ranitomeya och Oophagaarterna blir inte större än så. Sen finns det fler arter också. 30 cm är mer än 10 gånger grodans längd. Tycker vi det är för litet bör vi väl kräva mycket större än 10 gånger en ödlas längd också? En ödla som då blir 20 cm och har ett terrarium som är 200cm x 200 cm skulle då också uppfattas som för litet. Jag tycker inte vi ska röra i grytan och mot myndigheter kräva större ytor, det skulle nog göra att de går igenom alla arter och om måttkraven ändras så skulle det slå hårt på många hobbyister som då måste byta ut alla sina terrarier.

Jag har egen erfarenhet av 30x30 och det fungerar även om jag personligen föredrar lite större men då för att de är lättare att inreda med växter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild