Stort akvarium ska bli terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

590
365
SweBoa:
Tja har ett stort akvarium på
1500 580 650 LHD. Som jag nu ska göra om till terrarium med skjutglas.

Då har jag en fråga om det går att borra i glaset för ventilation, eller om man blir tvungen att riva och sätta nytt glas. Eller har ni några andra idér :) 

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Vänd akvariet & sätt skjutglasen på den sidan som är den öppna toppen i dagsläget, det svåra med akvarium brukar vara att lösa ventilation på ett vettigt sätt.

Har du aldrig borrat i glas förut rekomenderar jag starkt att du tar hjälpa av någon kunnig på området :) Inte helt enkelt att borra i glas. 

Går även att sätta på ett nätlock & använda på det viset, beroende på vilken art du ska ha i. 

Det brukar inte vara ultimat att använda gamla akvarium som terrarium men ger man sig fan på att lyckas är ingenting omöjligt! :) 

Lycka till.


590
365
SweBoa:
Jonas_ skrev:
Vänd akvariet & sätt skjutglasen på den sidan som är den öppna toppen i dagsläget, det svåra med akvarium brukar vara att lösa ventilation på ett vettigt sätt.

Har du aldrig borrat i glas förut rekomenderar jag starkt att du tar hjälpa av någon kunnig på området :) Inte helt enkelt att borra i glas. 

Går även att sätta på ett nätlock & använda på det viset, beroende på vilken art du ska ha i. 

Det brukar inte vara ultimat att använda gamla akvarium som terrarium men ger man sig fan på att lyckas är ingenting omöjligt! :) 

Lycka till.


En glas mästare får i så fall göra jobbet, en idé som jag har, är att slå ut fram glaset och sätta skjutglas, o toppen är som gjort att sätta nät. Om det nu inte går att borra hål på sidorna, så blir det ev nytt glas där med. Eller riva allt och bara använda ramen, och sätta tun Mdf (målad)

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

sunglow87 skrev:

En glas mästare får i så fall göra jobbet, en idé som jag har, är att slå ut fram glaset och sätta skjutglas, o toppen är som gjort att sätta nät. Om det nu inte går att borra hål på sidorna, så blir det ev nytt glas där med. Eller riva allt och bara använda ramen, och sätta tun Mdf (målad)


Känns som enklare att sälja akvariet och köpa en ny ram 


590
365
SweBoa:
Westman skrev:


 

Känns som enklare att sälja akvariet och köpa en ny ram 


O var köper man en ny ram?

590
365
SweBoa:
Finna det nåra som gör det

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag köpte ett måttanpassat helglasterrarie av "KuK-terrarie" i någorlunda samma mått för strax över 2 tusen. Jag vet inte riktigt vad man kan få för ett akvarie i storleken på det du har, men det kan vara något att tänka på ifall det nu visar sig att det blir dyrt att betala en glasmästare att fixa ventilation eller att köpa lister, silikon och skjutglas osv.

Säger inte att din idé är dålig, utan att du bör kolla upp vad det kan kosta. Vem vet, en glasmästare kanske kan fixa mycket utav det åt dig för en billig peng. Ska bli kul att följa hur du gör, roligast blir ju trots allt om du bygger om det. :)

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Spontant tycker jag också det låter enklare att sälja akvariet & använda dom slantarna som startsumma till ett helt nytt bygge, så skulle jag gjort iaf :)

Ska du ha en ram i aluminium kan säkert en plåtslagare eller någon verkstad som sysslar med metall hjälpa dig, kanske en glasmästare också. Eller så gör du det billigt & enkelt för dig & bygger ett terrarium i trä :) 

Vill du ha ett glasterrarium ringer du runt till olika glasmästare & hör vem som ger det bästa priset. Den som bygger kan säkert sätta på en ram om du ber snällt.


44
37
Strigel:
Plocka ur framrutan. Skär den i tre bitar, sätt en bit i främre botten de andra två i taket med nät emellan. Köp skjutglaslister och tunnt glas till dörrar. Klart!

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Strigel skrev:
Plocka ur framrutan. Skär den i tre bitar, sätt en bit i främre botten de andra två i taket med nät emellan. Köp skjutglaslister och tunnt glas till dörrar. Klart!


Piece of cake :) Har man aldrig arbetat med glas är det inget man ger sig på i första taget kan jag gissa.. 

Men en glasmästare kan säkert hjälpa till där också beroende på vad man vill betala. 

Som sagt lycka till med bygget och lägg gärna ut bilder med resans gång.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild