Levande växter som sloknar. (Fredskalla)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

56
12
Komodo:

Hej! Mina växter som finns i mitt terrarium är några gullrankor samt en ganska stor(relativt) Fredskalla. När jag planterade den förra helgen så tog jag bort all jord från rötterna (den medföljande) sköljde bort jorden och placerade växten i terrariet exakt som jag gjorde med gullrankorna.. Nu har tyvätt fredskallan börjat att slokna och undrar vad det kan bero på? Skulle jag ha behållt jorden eller? 

(Jag har Exo-Terras repti-bark och lecakulor som bottensubstrat)

Jag sprejar väldigt ofta vatten på växterna i terrariet så luftfuktigheten ligger nästan alltid mellan 60-85.


2966
1645
Hoggaforfan:
Låter som den har ont om vatten. Du behöver plantera den i jord men den jorden du får den från plantskolor är gödad så den ska du duscha av. Du skulle behöva ha vatten stående i bottensubstratet så kanske det hade fungerat.

56
12
Komodo:
Hoggaforfan skrev:
Låter som den har ont om vatten. Du behöver plantera den i jord men den jorden du får den från plantskolor är gödad så den ska du duscha av. Du skulle behöva ha vatten stående i bottensubstratet så kanske det hade fungerat.

Okej, får helt enkelt plantera om den. :/

42
15
kOCKEN:
Skulle köra på plantation soil som bottensubstrat istället och plantera blomman i det.Verkar inte som den har så mycket att växa av när du har bark o leca endast
 Hoppas d löser sig

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Komodo skrev:
Hej! Mina växter som finns i mitt terrarium är några gullrankor samt en ganska stor(relativt) Fredskalla. När jag planterade den förra helgen så tog jag bort all jord från rötterna (den medföljande) sköljde bort jorden och placerade växten i terrariet exakt som jag gjorde med gullrankorna.. Nu har tyvätt fredskallan börjat att slokna och undrar vad det kan bero på? Skulle jag ha behållt jorden eller? 

(Jag har Exo-Terras repti-bark och lecakulor som bottensubstrat)

Jag sprejar väldigt ofta vatten på växterna i terrariet så luftfuktigheten ligger nästan alltid mellan 60-85.



Fredskallan är en växt som lever i översvämmningsområden i det vilda så de trivs bäst om de planteras med rötterna stående i vattnet men med bladen ovanför ytan! Jag brukar antingen köra med plantationsoil eller under vatten med näringssubstrat och sand! En växt kan inte utveckla några rötter i sådant grovt substrat som terrabark elelr lecakulor samtidigt som de inte innehåller någon näring! Om du kör ovanför vatten så gäller det att dränka fredskallan några gånger i veckan! 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
kOCKEN skrev:
Skulle köra på plantation soil som bottensubstrat istället och plantera blomman i det.Verkar inte som den har så mycket att växa av när du har bark o leca endast
 Hoppas d löser sig

Jag skulle använt något billigare, som jord och torv. Spelar iofs roll hur stora och många terrariet man har :-) Blir enormt dyrt att köpa små dyra påsar på zoobutiker om man har stora terrarier. Sen som flera redan skrivit så behöver olika kallor rejält med vatten/fukt.Lycka till!

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
jag har en fredskalla som jag har planterat i vanlig torv och lekakulor under, funkar prima och den har blommat 3 gånger och ibland sloknar den lite och då vattnar jag på lite rejält så är det bra igen

102
100
jonnyake:
Jonas_ skrev:

Jag skulle använt något billigare, som jord och torv. Spelar iofs roll hur stora och många terrariet man har :-) Blir enormt dyrt att köpa små dyra påsar på zoobutiker om man har stora terrarier. Sen som flera redan skrivit så behöver olika kallor rejält med vatten/fukt.Lycka till!



Håller med Jonas här, torv är suveränt i regnskogsakvarium och är dessutom myyycket billigare än alla olika "terrariesubstrat" som finns. Bluff och båg säger jag bara.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild