Nya projektet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Så nu har jag äntligen fått igång detta projekt, med epiweb-IIS hoppas det kommerr gå bra, har dock insett att jag måste byta lysrör då det är fel kelvin eller nått så mossan kommer kanske inte växa som den ska men ska köpa nya imorgon. Så jag tänkte lägga upp lite bilder då och då och så ni får se hur det utvecklar sig, och om någon kan tipsa om nått så vore det ju trevligt :)


114
16
AdamsReptiles:

Vad ska du ha där i ? :D


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Är också lite nyfiken på vad du ska ha där i :)
någon rot till vänster hade nog blivit snyggt med.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Det kommer bli två Rhacodactylus ciliatus är det tänkt, har inte pratat med någon uppfödare än för tänkte låta det växa till sig lite först har tänkt stoppa i någon mer växt har någon ett bra tipps på en lättskött sådan :p 

Anders till vänster kommer det att bli ett vattenfall som jag ska bygga med en fogger i så att dimman rinner ned för vatten fallet och ger terrariet en del luftfuktighet, detta projekt ska jag börja lite med nu i veckan är det tänkt bara man får lite tid över.

och det bäste med det är att jag kan bygga så att den täcker sladden och vatten röret för bevattningen :)


733
295
markusbabs:

Lite kritik från mig ;). Men passar verkligen epiweb och "ögonfransgecko" ihop? Vad jag vet så lever ögonfransgeckon i tropiska skogar på nya caledonien där det inte är allt för hög luftfuktighet :P.  Tror det skulle passa bättre med pilgift ;) Hehehe 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Marcusbabs: Jo jag är medveten om det dom vill ju ha runt 50-60% luftfuktig och jag jag vet inte riktigt vad terrariet håller nu men självklart ska jag kolla upp det innan ödlan får bo där, och vi hadde faktiskt ett par grodor som ide först men ödlan är mer lockande.

Men jag ska ta och kolla nu vad vi har för luftfuktighet nu direkt :)


733
295
markusbabs:

Tänkte mest på att epiweben troligtvis håller fuktigheten väldigt hög :) men man kan ju testa :) 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

jo det har du nog helt rätt i, men det är ju ett exoterra med öppen topp och jag har tänkt att ha en liten fläkt i et hörn för att få lite cirkulation på luften, men du kan nog ha rätt i det hela, har precis tagit fram en hydrometer så ska kolla nu, bra du påminde om saken iaf :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Hydrometern har snart varit inne i burken på ett ställe och där visar den ca 64% luftfuktighet, tänkte låta den var kvar i ett tag till för att se om den ökar mer, sen tänkte jag flytta den till andra hörnet och sen lägga den mitt i. 

Så som du säger Markusbabs så är det lite högt men inte allt för högt än iaf, ska kolla vidare och hålla lite koll, men jag har även ny blött bottensubstrat också. 

Men om jag stoppar i en liten fläkt som får luften att cirkulera mer så borde jag ju kunna sänka luftfuktigheten lite mer kanske eller vad tror folk?

Men nu när jag sitter och läser ett annat fakta blad så står det att en ögonfransgecko vill ha mellan 60-80% luftfuktighet, undrar vilket som stämmer 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

har nu donat om lite i terrariet för mossan som låg mot bakväggen fick som en hävert effekt och vart jätte blöt, så jag köpte lite  akvarie sten som jag laggt som skydd. 

Och kork biten jag hade lagt som en liten grotta droppade det på så den möglade, kanske jag kan tvätta av den och ha den i andra ändan på terrariet istället.

 

Och nu har jag köpt en till hydrometer/termometer som var digital, och jag har den analoga kvar i. och som det verkar så varjerar luftfuktigheten ganska mycket men håller sig på en bra nivå så det kommer att funka med en crested gecko iaf :) 

Ska nog köra någon rot eller nått precis som Anders sa och ställa i ena hörnet istället för vattenfallet eftersom det skulle göra luftfuktigheten för hög. 

Ska även försöka köpa några fler växter nu i helgen 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild