Vad är detta för ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

52
9
Lazerbeam:
Jag undrar vad detta är för sorts ödla 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Egernia stokesii

52
9
Lazerbeam:
Fredriko skrev:
Egernia stokesii

Tack för ditt snabba svar. 
Kollade på nätet och såg att de skulle tillhöra skinkar. 
Vad heter den på svenska och vad kostar en sådan på ett ungefär? 


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Det är mycket riktigt en skink. 

Jag vet inte det svenska trivialnamnet (om den ens har något?). Du kommer nog längst på det vetenskapliga namnet om du letar info eller annonser oavsett. Kör på det.

Den förekommer i hobbyn men har kostat ganska många tusenlappar tidigare. Kanske billigare numera men den kostar helt klart. 

52
9
Lazerbeam:
Fredriko skrev:
Det är mycket riktigt en skink. 

Jag vet inte det svenska trivialnamnet (om den ens har något?). Du kommer nog längst på det vetenskapliga namnet om du letar info eller annonser oavsett. Kör på det.

Den förekommer i hobbyn men har kostat ganska många tusenlappar tidigare. Kanske billigare numera men den kostar helt klart. 

Har försökt googla på den men hittar tyvärr inget på svenska. 
Jag har nämligen en sådan som jag funderar på att sälja men jag vet inte vad jag kan begära för den. 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Ok. 

Då får jag nog säga att jag tagit fel. Skulle du ha en Egernia stokesii så skulle du nog veta det. Det är nog inte en sådan då.

Ledsen om jag förde dig bakom ljuset. Någon annan kan säkert säga vad det är då jag inte vet längre. 

Mvh

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Lazerbeam, det är därför det är så viktigt att se till att veta vad det är man köper.
Om du kan fåtag på säljaren så kan du ju fråga denne, men antar att det var länge sedan du köpte djuret eller att inte säljaren visste vad det var själv.

504
396
Crippa:
Trubbsvansskink? Tiliqua rugosa. Ligger på ca 20,000 för en ödla!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag tycker det ser ut som en Egernia stokesii, men det är ju rätt suddig bild så svårt att säga.

Kollar man terraristik, så finns det ungar av Egernia stokesii för 1300kr.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Crippa skrev:
Trubbsvansskink? Tiliqua rugosa


Tiliqua rugosa är det inte. De om några är ju dyra. Sen har de inte så taggig svans.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild