Storlek på terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
0
grammostola:
Jag har tänkt skaffa en chilensk fågelspindel men jag undrar vilken storlek på terrarium de själva föredrar. Jag har läst att ett terrarium på 30x30x30 räcker men det känns så litet. Om spindeln skulle få välja skulle den då välja det lilla eller ett lite större terrarium. 

544
424
Gibblo:

grammostola skrev:
Jag har tänkt skaffa en chilensk fågelspindel men jag undrar vilken storlek på terrarium de själva föredrar. Jag har läst att ett terrarium på 30x30x30 räcker men det känns så litet. Om spindeln skulle få välja skulle den då välja det lilla eller ett lite större terrarium. 




Det räcker fint, i naturen vandrar inte honor omkring särskilt mycket utan finns det bara mat vid deras bohåla så stannar de där. Därför kräver de inte mycket yta, de är energisparsamma djur och rör sig inte direkt om det inte är nödvändigt.

Men det är klart att man kan inreda ett lite större terrarium fint, men hurvida spindeln trivs bättre eller inte är svårt att säga. Jag tänkte själv sätta in ett par arter i större terrarium som spinner mycket nät. Med naturligt habitat och lite dämpad belysning så har man en riktigt trevlig inredningsdetalj.


2966
1645
Hoggaforfan:
De flesta spindlar sitter i sin håla så teroretiskt räcker 10x10x10 :-P

235
155
Brokensynapse:
Jag försöker ha lite större terrarium till mina spindlar för som många säger så sitter dom i sin håla och då tycker jag det är trevligare med snyggt inredda terrarium att titta på. 

75
82
Snuset:
30x30x30 är bra dom kan vara i hålan i månader så gör burken riktigt fin så att det finns något att titta på när dom gömmer sig :)

10
0
grammostola:
Tack för alla svar jag har fått hittills! 30x30x30 räcker men det är lättare att få det snyggt inrett i ett lite större. 

75
82
Snuset:
Ja man kan variera "landskapet" lite mer, om man vill ha plats med lite växter och någon lite mer öppen yta samt grotta. Men går att göra småburkar jävligt fina också med lite fantasi.

1275
1724
Falk:

Samt ett rejält lager substrat 10-15 cm så att den får möjlighet att gräva om den vill det. Vissa Grammostola rosea gräver sällan medans andra gör det oftare.


25
8
nexion218:
Ja mycket substrat ska det vara. Har läst på internet att Rosean brukar gräva ner sig 1 meter i marken när dom är i det vilda men att detta beteende avtar i fångenskap. Aldrig haft någon Grammostola som gömt sig men dom verkar gilla att skyffla runt substratet ganska rejält.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Min Grammostola rosea har grävt en lång tunnel vidare från sitt korkrör och har bara varit uppe ur sin håla EN gång sen i september (vad jag sett iaf!). Hon har tidigare alltid hållt sig nära ingången men ändå suttit framme liksom!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild