Funderingar kring bakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
200
isdrake:
Är i planeringsfasen för ett nytt terrarium till min trädvaran då jag tänker täcka bak- och sidostycken med något klättringsbart material. Men sen är det den här balansen mellan estetik, pris och hållbarhet. 

Materialen jag funderat på är såklart kork, både den snygga som ser ut som bark och den fulare mörka som består av pressad kork. Har även fått tipsen att använda en kokosmatta som säljs på Ikea.

Jag har räknat lite på det och kommit fram till att min bakgrund skulle kosta följande:

*Snygg bark från Eslövs korkfabrik 2730 :-
www.corticeiraviking.pt/produtos/produto...=Virgin%20Background

*Pressad kork från Herpers choise 1815 :-
www.herperschoise.se/product.html/korksk...x50cm?category_id=35

*Kokosmatta 931 :-
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80047635/

Jag tror den pressade barken går bort för att den känns mest ömtålig samt att det är det fulaste alternativet. Den snygga barken skulle se riktigt grymt ut. Men jag vet inte om den är tillräckligt snygg i förhållande till vad det kostar. Det går ändå på tre gånger så mycket som Ikea-alternativet.

Vilket material tror du blir bäst? Finns det fler material som erbjuder klättringsmöjligheter som jag inte tänkt på?


52
2
Ztaahl:

Du kan ju alltid karva ut något snyggt på en frigolitskiva och sedan smeta på lite cement! För att sedan måla detta så att det ser så naturtroget ut som möjligt!

Detta fungerar nog även med fogskum istället för frigolit! :)


456
200
isdrake:

Nog för att man kan göra snygga grejer med cellplast, fogskum och cement men det är inte speciellt omptimalt för just denna ödlan. Det är en riktig klädklättrare som behöver kunna sätta klorna i bakgrunden för att det ska bra. En "stenbakgrund" (cement) kommer inte leva upp till detta tyvärr. :) 


52
2
Ztaahl:

Hehe, jaha okey! Har 0 erfarenhet av trädvaraner (A) Misstänkte faktiskt att du redan tänkt på de alternativ jag kom upp med .. :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hur skulle skarvarna med kokosmattorna bli?
Det är helt klart snyggast med barken från Eslöv. Men det kostar ju en hel del mer.


72
0
Kemter:

En spontan tanke bara, vet inte om det är praktiskt möjligt...

Kan man inte ha kokosmatta där man "väver" in grenar?


456
200
isdrake:

Chippen har foto på sin bakgrund i sitt galleri terrariedjur.se/?page=user&sub=gallery&category=227&user=chippen
Jag tycker det ser helt okej ut, även skarven.

Men det lutar nog mot korken ändå. Om jag ändå ska kosta på mig ett riktigt fint/dyrt terrarium känns det dumt att snåla in på just bakgrunden då den syns så mycket. 


456
200
isdrake:

Jag förstod inte riktigt vad du menade med att väva in Kemter. ^^ 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kokosmattan såg inte så dum ut trots allt. Men som du säger kanske det är roligare att köra med korken ändå.


38
58
Reptileguy:

Om du skulle vilja bygga en bergsbakgrund av frigolit så kan du göra såhär för att det ska hålla bättre; Istället för cement så tar du spackel blandat med betong (eller bara grovbetong?) och sen lackar du. Det kommer hålla mot det mesta.
Annars är ju korkskivor som du nämnde tidigare snygga, sen så är dom lätta att byta ut om dom skulle bli för slitna. Jag skulle nog satsa på den pressade korken från Herpers Choise. Den är mycket snyggare i verkligheten än på bilden på hemsidan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild