Fuktspärra Osb?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

21
0
Snaggo:
Har två stora Osb terrarium till mina Kungspyton som jag undrar om jag måste fuktspärra??, sitter iaf silikon i alla skarvar invändigt i nuläget och hade helst hoppats på att slippa detta.
Vad säger ni?

379
399
Mr_B:
Vill man slippa risken att OSB-skivorna sväller så är det lämpligt o fuktspärra. 

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Enklare att bygga i formplyfa direkt tycker jag, då slipper man behandla skivorna.. men kanske en smaksak :)

504
396
Crippa:
Jag har fuktspärrat i mitt terrarium som är byggt på osb. Körde vt primer och sedan gummade jag allt 3 gånger, funkar utmärkt.  Ska inte KP's ha det rätt så fuktigt i sina terrarium? Är dumt att inte använda fuktspärr, osb tål inget vatten eller fukt. Så jag råder dig att använda fuktspärr och köra ordentligt så man slipper oroa sig över något =).

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Crippa skrev:
Jag har fuktspärrat i mitt terrarium som är byggt på osb. Körde vt primer och sedan gummade jag allt 3 gånger, funkar utmärkt.  Ska inte KP's ha det rätt så fuktigt i sina terrarium? Är dumt att inte använda fuktspärr, osb tål inget vatten eller fukt. Så jag råder dig att använda fuktspärr och köra ordentligt så man slipper oroa sig över något =).


Klart det funkar minst lika bra som formplyfa, men med tanke på jobbet man måste lägga ner på OSB så går dom bort för mig, 90% av våra pytons ska ha det relativt fuktigt i burkarna.  Jo det är dumt att inte använda fuktspärr :)

Hur du än gör, lucka till & hoppas slutresultatet blir som du tänkt dig :)


504
396
Crippa:
Absolut Jonas :) jag körde mest osb för att slippa hålla på med tunga skivor och sen blir de lättare att flytta men formplyfa är helt klart bättre. Lycka till Snaggo

48
41
Nick:
När jag byggde mina osb terrarium använde jag båtlack. 3 lager och lät det torka och luftas ordentligt i 4 veckor. Endel jobb, men verkar hålla bra mot fukten.

5
2
ReptileHeaven:

Nick skrev:
När jag byggde mina osb terrarium använde jag båtlack. 3 lager och lät det torka och luftas ordentligt i 4 veckor. Endel jobb, men verkar hålla bra mot fukten.

4 veckor?!?!? 

 


5100
3876
Tropfrog:
ReptileHeaven skrev:

4 veckor?!?!? 

 

 



Jo, det står så.

5
2
ReptileHeaven:
Tropfrog skrev:


Jo, det står så.

Vart står det? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild