En till orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Putte_H:
Hej ! 

Tänkte höra om det går att släppa in en till orm i terrariet ? eller kan det bli bråk emellan dom ? vet inte könet på den ja har.. Det är en majs orm.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Varför vill du släppa ihop dem till att börja med? 
OBS! Inget påhopp nu, bara frågar!


544
424
Gibblo:

Ta gärna en titt i denna tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3109

Jag säger som vanligt, det är solitära djur och trivs bäst ensamma.

 

EDIT: Rekomenderar specifikt denna länken om det är majsormar du pratar om squamishserpents.ca/care-info/can-i-keep-multiple-snakes-in-one-enclosure


4
1
Putte_H:
ja har bara en nu men ja tänkte eventuellt skaffa en till senare så den får lite sällskap men om dom trivs bäst ensamma så får den gärna vara det :D 

444
153
jpson67:
Ormar SKA va ensamma utom vid parning. Sen är det alltid kul med fler terrarium :)

4
1
Putte_H:
okej kan vara bra att veta ;) ... ja det blir fler terrarium framöver 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Beroende på art går det att ha flera ormar i ett terrarie, se till att det är ett stort terrarie med många gömställen.
Dock så finns det alltid en risk för kannibalism.

Det enda fall av fullbordad kannibalism jag varit med om är när jag för ett par år sen kläckte fem ägg, men det bara var fyra juveniler i ägglådan när jag upptäckte dom (var bortrest en vecka). Dock var det Kungssnokar det rörde sig om och de var antagligen instängda tillsammans för länge helt enkelt.

1662
779
fluffis:
Ormar är ju rätt konstiga egentligen eftersom de inte alls är som oss. De är helt enkelt ensamlevande djur och med deras reptilhjärna är de inte smarta nog att förstå det där med sällskap :)

Visst KAN man ha ormar ihop men själv tycker jag att man ska vara rejält erfaren i så fall.

Förutom att ormar är ensamlevande djur i grunden och att Jordbruksverket skriver i sina föreskrifter för hållande av djur att ensamlevande djur bör leva enskilt, så finns det framförallt två skäl att ha ormarna isär, tycker jag.

1. Det ena skälet är att har man ormar ihop så riskerar man att ormarna parar sig (för tidigt). Majsormar kan bli könsmogna redan vid 1½ års ålder eller till och med ännu tidigare. Man brukar säga att de ska väga minst 300 gram, vara minst 90 cm och helst tre år gamla innan de ska para sig. Parar de sig innan de har fysiken till det, så ökar riskerna och komplikationer med äggläggning markant. Om ägg fastnar i honan och hon inte får hjälp, så kan det gå illa. Dessutom är det alltid utmattande för en orm att lägga ägg. Dessutom finns det risk att ormar inte är rätt könsbestämda så även om man tror att man har två honor eller två hanar så bör man se upp. Könsbestämningsmetoderna är inte hundraprocentiga.

2. Har man då ormar separerade de här första åren så vinner man en annan grej, särskilt om man är nybörjare eller mindre erfaren. Och det är att man lär sig hur sin orm fungerar. Det är ytterst svårt att kunna tolka ormar och se om de mår dåligt. Därför är det bra att lära känna sin orm och se hur den fungerar i terrariet. Det kan vara allt från hur bajset ser ut till var den gillar att ligga när den har ätit. Beteendet kan skilja sig rätt mycket beroende på vilken tid på året det är. Därför kan det ta flera år att lära sig hur ormen fungerar.

Lär man sig då hur sin orm fungerar så kan detta bli särskilt användbart vid två tillfällen:

-> Ser man något som inte känns som vanligt så är det dags att kontrollera värmen, och att annat är som det ska i terrariet. Värmemattor, timrar m.m. kan ju gå sönder.

-> 
Om det verkar som att ormen är sjuk och man traskar iväg till veterinären så är det också bra att kunna berätta när ormen bajsade sist, eventuella spyor osv. Det kan ju vara helt omöjligt att veta om man har två eller fler ormar i terrariet. Att kunna berätta om hur djuret har betett sig den senaste tiden brukar vara viktigt för att veterinären ska kunna ställa rätt diagnos.

I den här tråden finns det ännu fler punkter om varför det är bra att hålla ormar åtskilda:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2626&p=1

1662
779
fluffis:
Putte_H

Jag förstår att du vill ha fler ormar. De är ju så underbara :)
Ett tips är att stapla terrarierna ovanpå varandra :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild