Test med IR termometer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1159
625
Temla:
Skapar en ny tråd på ämnet som startade i "Hjälp med omhändertagen sköldpadda". Vet inte om någon är intresserad men postar resultatet här iallafall när jag ändå tagit mej tid att göra mätningen. :) Tack till alla som kommit med tips!!! 

Har gjort mätningar med IR termometer och vanlig termometer för jag var nyfiken på hur temp skillanderna låg mellan de två olika metoderna. Har mätt på 3 olika ställen som var mycket nära varandra och lät den vanliga termometern ligga i minst 15 minuter för att få rätt värde på den. Summa summarium blir väl att mäta med IR termometern på ödlans rygg verkar vara det säkraste (stängde dock av laserstrålen när jag gjorde det) för där skilde det sig bara 1 grad från lufttempen som ju är rätt logiskt då ödlan kommer lite närmare lampan än termometern gjorde. När man mäter direkt på olika material får man ju också olika värden eftersom olika material tar upp värme olika.  

Så här blev det:

BARK
IR = 34
Lufttemp = 38
Ödlans rygg = 39

LIAN
IR = 36.5
Lufttemp = 39,8

STEN
IR = 32
Lufttemp = 37,6

GREN
IR = 30
Lufttemp = 34,4 

Hur många höll sig vakna ända ned hit? haha


135
130
Hellemar:
Tjabba

Jag är vaken ! :)
Sånt här gillar jag skarpt, men "Gör om, gör rätt!" som min gamle kapten Sahlen skulle ha sagt. Det du har gjort är nästan en MSA - measuring system analysis - mätsystemsanalys... Fast om man ska göra en korrekt MSA så ska du göra fler tester (på fler mätpunkter) och du ska mäta samma mätpunkt tre gånger men absolut inte dorekt efter varandra. 
Nåväl, så seriös behövet du absolut inte vara, men jag har två tips till dig.

1.) Mät på morgonen,  runt lunch och strax innan du släcker för ju längre allt varit igång desto varmare kommer allt vara

2.) Ta inte allt så seriöst.   En reptil överlever om tempen inte är 100% exakt som det står i skötselråden. I naturen svänger temperaturen hit och dit hela tiden och djuren dör inte för det...


Henke :)


155
39
kosinuss:
Kjempebra at du tester, men brukte du inne/ute måler så bruk den til og ha ute. Den som har den metall biten.  Den har jeg hatt bedre resultat med. Ble litt overrasket over hvor stor forskjell det var på grenen med ir og temperaturmåleren. Om grenen er ekte og ir pistolen er uten justering på emisjon, så er den på ca 0,9-0.95.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Härligt! Jag tror du är helt inne på rätt spår att det är faktiskt är temperaturen på ödlan som är relevant. Jag hade en kort diskussion om detta med barkskog på mässan i Stockholm för inte så länge sedan. En IR-termometer är något alla bör införskaffa om de inte redan har det för att lätt kunna säkerhetsställa temperaturen.

Jag har för övrigt ett flertal Exo-terra termometrar som jag gjort en del mätningar med och de är väldigt opålitliga enligt mig.


135
130
Hellemar:
Tjabba igen...

En liten sak till... Mät temperaturen på ditt egna skinn... Visst får man lära sig att ens kroppstemperatur ligger runt 37'C, men det visar inte en IR termometer om man lyser på skinnet... Fungerar även ödlans skinn som ett kylande membran ? I så fall kanske även ödlans kroppstemperatur är högre än vad tempen på skinnet visar... Bara en fundering. ..


Henke :)

155
39
kosinuss:
Menneske hudens emissiviten er på 0.98. Og dem fleste ir målere er på 0.95 så det er lungt. 

1159
625
Temla:
kosinuss, jag har en IR mätare för inomhusbruk.

Vill också förtydliga att jag inte använde en Exo-Terra att mäta lufttemperaturen, dom litar jag inte ett dugg på efter egen erfarenhet. Jag använde en bättre mätare som jag köpt i en järnaffär - åtminsone hoppas jag den är bättre. 

Hellemar: "Fungerar även ödlans skinn som ett kylande membran ? I så fall kanske även ödlans kroppstemperatur är högre än vad tempen på skinnet visar..."

Det är ju sant, men för att veta tempen på stället den sitter på så är väl skinnets temp (alltså i detta fall hur varmt det är under värmelampan) det enda som vi någorlunda kan styra? Är ju stört omöjligt att veta hur varm ödlan är inuti, eller? Man får hoppas den har vettet att flytta på sej om den blir för varm. hehe Annars får man "ta tempen" på dom på det gamla hederliga viset - i rumpan.


"1.) Mät på morgonen, runt lunch och strax innan du släcker för ju längre allt varit igång desto varmare kommer allt vara"

Ja då går säkert temperaturerna i sig upp, men kommer inte skillnaderna mellan IR och vanlig mätning ändå fortfarande att kvarstå? Eller menar du att de kommer jämna ut sig ju längre lampan är på? 

ddr:
Har du provat att stoppa sensorn till termometern i ett glas vatten i terrariet?

1159
625
Temla:
"Har du provat att stoppa sensorn till termometern i ett glas vatten i terrariet?"

Näe

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Hellemar skrev:
Tjabba igen...

En liten sak till... Mät temperaturen på ditt egna skinn... Visst får man lära sig att ens kroppstemperatur ligger runt 37'C, men det visar inte en IR termometer om man lyser på skinnet... Fungerar även ödlans skinn som ett kylande membran ? I så fall kanske även ödlans kroppstemperatur är högre än vad tempen på skinnet visar... Bara en fundering. ..


Henke :)


Det kan ju även delvis ha att göra med att vi människor är varmblodiga och temperaturen kommer inifrån som gör att vi har 37 grader i kroppstemperatur men inte har denna temperatur längst utanpå huden. Saknar dock belägg, så det är bara en fundering från min sida också :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild