Skötselråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

34
29
Olmen:
Sker det någon granskning av dessa innan publicering? Vilken nivå strävar ni efter. Jag har ögnat igenom några stycken och hittar en del konstigheter både till form och innehåll.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Om du hittar något du inte tycker stämmer, så säg gärna till. Vi granskar det vi kan för att få upp kvalitén, samtidigt så är vi beroende utav medlemmarnas hjälp.

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Olmen skrev:
Sker det någon granskning av dessa innan publicering? Vilken nivå strävar ni efter. Jag har ögnat igenom några stycken och hittar en del konstigheter både till form och innehåll.


Vilka tänker du på Olmen? Ja det sker granskning, men ju fler medlemmar som vill hjälpa till desto bättre såklart. 


Medlem i DHF
263
355
McPede:

Ett skötselråd som innehåller en del felaktighter:

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=a_fulica

Däremot så funkar det personen skriver, även om inte allt är helt korrekt och de små missarna tar inte död på snäckorna.

Men här hade det t.ex. varit bra med en del källhänvisningar till några av påståendena.

Förlåt, en källhänvisning till mitt påstående att det innehåller en del felaktighterer:

www.petsnails.co.uk/docs/afulica_Raut_and_Barker.pdf


2966
1645
Hoggaforfan:
McPede skrev:
Ett skötselråd som innehåller en del felaktighter:

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=a_fulica

Däremot så funkar det personen skriver, även om inte allt är helt korrekt och de små missarna tar inte död på snäckorna.

Men här hade det t.ex. varit bra med en del källhänvisningar till några av påståendena.

Förlåt, en källhänvisning till mitt påstående att det innehåller en del felaktighterer:

www.petsnails.co.uk/docs/afulica_Raut_and_Barker.pdf


Är det något enstaka så skriv exakt vad det är istället så är det lätt för Anders att ändra. Eller skicka PM till skötselrådsförfattaren (jag antar hon kan editera det)

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Hoggaforfan skrev:

Är det något enstaka så skriv exakt vad det är istället så är det lätt för Anders att ändra. Eller skicka PM till skötselrådsförfattaren (jag antar hon kan editera det)


Du kan nog läsa, Hoggarforfan, så du hittar nog en del själv om du läser min källhänvisning.

Det här är en av anledningarna till att jag drar mig mer och mer bort ifrån hobbyn, allt skall vara gratis och allt skall serveras. 


366
155
Linus:
McPede skrev:


Du kan nog läsa, Hoggarforfan, så du hittar nog en del själv om du läser min källhänvisning.

 

Det här är en av anledningarna till att jag drar mig mer och mer bort ifrån hobbyn, allt skall vara gratis och allt skall serveras. 


 McPede, seriöst? Hoggaforfan påpekade att om det är något enstaka faktafel i skötselrådet så kan du ju meddela admin om det, och istället för att enkelt svara på det (eftersom du ju uppenbarligen har läst den massiva texten du länkade till) så menar du att han är lat som inte läser en vetenskaplig text på engelska som snuddar på 100 sidor om ett djur han kanske inte ens är lite intresserad av? Herregud, det var typ det drygaste jag hört.

Edit
Rättelse: Tydligen var det cirka 40 sidor text, missade att texten började på sidan 55. Fortfarande så är det löjligt mycket.

2966
1645
Hoggaforfan:
McPede skrev:


Du kan nog läsa, Hoggarforfan, så du hittar nog en del själv om du läser min källhänvisning.

Det här är en av anledningarna till att jag drar mig mer och mer bort ifrån hobbyn, allt skall vara gratis och allt skall serveras. 


Kan man ingenting så är det inte alltid så lätt att se fel som kan vara uppenbara för en insatt. Samt vet du det redan så känns det ju löjligt att någon ska behöva sätta sig in i det för att du inte vill berätta?
Se det som att du hjälper communityn och sidan snarare än att du hjälper 1 lat människa.
Men hade jag skrivit ett skötselråd och du hittat fel och kunnat ge mig en länk som nu så hade jag varit tacksam.

Och jag håller med dig om det gällt en enskild människa. Orkar man inte sätta sig in inågot som gäller en själv och ens egens intresse så kan det vara så, då förtjänar man heller ingen hjälp.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Linus skrev:

 McPede, seriöst? Hoggaforfan påpekade att om det är något enstaka faktafel i skötselrådet så kan du ju meddela admin om det, och istället för att enkelt svara på det (eftersom du ju uppenbarligen har läst den massiva texten du länkade till) så menar du att han är lat som inte läser en vetenskaplig text på engelska som snuddar på 100 sidor om ett djur han kanske inte ens är lite intresserad av? Herregud, det var typ det drygaste jag hört.

Edit
Rättelse: Tydligen var det cirka 40 sidor text, missade att texten började på sidan 55. Fortfarande så är det löjligt mycket.


Har nyss haft en diskussion med Anders om detta och gett mina cent på vad jag tycker och vad jag har för idéer för att komma runt problemet.

1660
776
fluffis:
McPede skrev:


Du kan nog läsa, Hoggarforfan, så du hittar nog en del själv om du läser min källhänvisning.

 

Det här är en av anledningarna till att jag drar mig mer och mer bort ifrån hobbyn, allt skall vara gratis och allt skall serveras. 



Visst kan det vara jobbigt att svara på frågor, många från nybörjare, och särskilt om de kommer om och om igen, men det här var en konstig attityd, tycker jag. Visst tycker man att folk kan läsa lite mer själva. Det skulle man kunna uppmuntra till, helst på ett trevligare sätt än vad du nu gjorde, för att hjälpa till att hålla stämningen på forumet god.

Samtidigt är det fullt naturligt att folk ställer frågor och vill ha personliga svar. Vi människor är trots allt sociala varelser och det blir opersonligt att läsa en källa till något som person X har skrivit. Hur skulle det se ut om alla distansierade sig till frågeställare? Istället tycker jag vi ska göra vårt bästa för att hjälpas åt!

Det kan också vara värt att tänka på att läskunnigheten i Sverige är sämre än någonsin (sen det blev obligatoriskt att lära sig att läsa i skolan). Något jag hörde på kulturnyheterna på TV i våras.

Detta är ett allmänt uttalande och har inget med Hoggaforfans läskunnighet att göra, ville bara förtydliga detta :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild