Oseriösa köpare, som betalar ej när man skickat iväg varan!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
2
Aniadani:
Har fått meddelande från en som ville köpa en grotta av mig, o personen sa att jag skulle skicka mina uppgifter, o personen skulle betala så fort hen fick grottan.. Så hen fick den (jag skicka lätt, så jag såg att mottagaren har hämtat ut sitt paket). Ingen kontakt från personen o ingen betalning. Mitt råd ta betalt först innan ni skickar iväg saker som ni säljer, ni kan annars bli lurade!


Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:

Det är väl grundregel nummer 1 på Internet ? :D 

Lite sunt förnuft så slipper man bli lurad... Tråkigt för dom som blir det & att det finns folk som gör det men man vet ju om att det är så & det går enkelt att undvika. 

Vill inte låta för hård men man får nästan skylla sig själv kan jag tycka om man inte känner personen sen tidigare :P


6
2
Aniadani:
Jonas_ skrev:
Det är väl grundregel nummer 1 på Internet ? :D 

Lite sunt förnuft så slipper man bli lurad... Tråkigt för dom som blir det & att det finns folk som gör det men man vet ju om att det är så & det går enkelt att undvika. 

Vill inte låta för hård men man får nästan skylla sig själv kan jag tycka om man inte känner personen sen tidigare :P


Det handlar inte om mkt pengar, för det är verkligen inget som stör mest, blir bara irriterad att det finns folk som tycker det är skoj att lura andra. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Bara att anmäla till polisen.

Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:

Antagligen har du ju köparens alla uppgifter så ett enkel nöt att knäcka för polisen :) 

 

 


166
54
Leoleopardgecko:
Fast Jonas, jag blev bedragen åt andra hållet i stället. Jag betalade innan varan hade kommit. 

Så ska man betala före eller efter? 

Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:

Leoleopardgecko skrev:
Fast Jonas, jag blev bedragen åt andra hållet i stället. Jag betalade innan varan hade kommit. 

Så ska man betala före eller efter? 


Det gör man upp med säljaren Leoleopardgecko, jag säger bara att alla vet väl att det finns bedregärier på internet, man bör vara vaksam vid ALLA affärer som görs på det sättet! Själv gillar jag att besöka butiker & klämma på sakerna jag handlar men där är vi olika såklart. 

Jag handlar även ibland på nätet, men varje gång finns en risk för bedrägeri vilket jag är väl medveten om, sunt förnuft åter igen :)

Sen kan man även titta upp säljaren innan & höra vad han har för rykte, går inte med alla men med väldigt många iaf. 

Internet är lurigt, det var min poäng.. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Beställer jag på nätet så brukar jag ofta ta faktura, klarna är ju något riktigt bra som många webbutiker använder sig utav.

Sen kommer det ju till privatpersoner och företag som vill ha förskottsbetalning, och då blir det såklart lite knepigare.

Säljer jag något själv, så brukar jag vilja ha betalning innan, men har ibland skickat iväg grejer och fått betalningen i efterhand. Är väl en tidsfråga innan man blir blåst själv någon gång :)

Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:

Anledningen att jag låter så "bitter & tråkig" i den här frågan är att både jag & bekanta har blivit blåsta på mindre summor på nätet :) 

Därefter lär man sig att vara försiktigare :) 


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Postförskott??
Personen som hämtar ut paketet betalar på plats varpå pengarna hamnar på angivet konto.

www.posten.se/sv/Privat/K%C3%B6p%20och%20s%C3%A4lj%20p%C3%A5%20n%C3%A4tet/Betalt%20vid%20leverans/Sidor/Postforskott.aspx

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild