Regnvatten istället för kranvatten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Är det någon som använder sig av regnvatten för att duscha terrariet hos ödlor som dricker dropparna från tex växter? 

När vi flyttar till landet nästa år tänkte jag om det var en bra ide att använda regnvatten istället! 

Det borde väl inte vara några konstigheter, eller?


2966
1645
Hoggaforfan:
Nope, de vilda djuren överlever ju på det :-)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Ja, bara att jag läste nånstans att om man bor i stan så kan det finnas föroreningar i regnvattnet men där vi ska bo borde det inte vara några större problem med det!

Och borde väl vara bättre för glaset på terrariet också.

2966
1645
Hoggaforfan:
Jo finns ju avgaser och liknande i luften som tyvärr dras med regnet men överlever de vilda så borde det vara lugnt.
Många använder antingen regnvatten eller osmosisvatten till växtterrarium. Själv kör jag med osmosis, men ja då slipper man kalkfläckar i terrariumet.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Att djuren i naturen överlever tycker jag inte är argument för att något skulle vara bra. 

Jag har försökt googla lite, men hittar enbart spekulationer från andra forum.
Förmodligen är det inga problem, men vore kul att få något konkret.

544
424
Gibblo:
Skulle aldrig få för mig att använda regnvatten från stadsområden till mina djur. 

593
551
Redfoot:

Jag skulle aldrig använda regnvatten tilldjuren. Det är ofta förorenat av en massa saker. Att vilda djur dricker av det är ingen ursäkt till att använda det som Anders påpekar. 

"Nope, de vilda djuren överlever ju på det :-)" hur vet man det? jag tror säker att många djur stryker med pga föroreningar i vattnet. Att vattnet i norra Sveriges bäckar och i regnskogen går att dricka innebär inte att det gäller för alla ställlen på jorden och då speciellt i skitiga storstäder.
/R


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Nä, jag har också försökt googla ämnet men hittar inga konkreta svar! Därför tänkte om någon här använder det och erfarenheter därav. 
Vi kommer ju bo utanför stan men ändå relativt nära så det är väl ingen bra ide ändå!

45
462
Zuzanne:
Vårt jordklot är att se som ett slutet system med ett kretslopp.
Allt vatten som vi har återanvänds ständigt.

Mycket kortfattat så kan man säja att vattnets kretslopp drivs av solens värme. Vattnet värms upp av solens strålar, avdunstar och bildar vattenånga. som stiger uppåt.

Väl uppe så svalnar denna vattenånga. Den kondenseras och det bildas moln.

Ur molnen som drivs med vindarna runt hela vårt jordklot kommer det nederbörd. Detta kommer antingen som regn eller snö, beroende på värme och kyla.

Det här är en hel vetenskap och det jag just beskrivit är som sagt mycket kortfattat.

Dom senaste hundra åren har industrialismen ökat gigantiskt. Vi har i dag luftföroreningar som är enorma.

Industriutsläpp, avgaser från bilar, odlingar, kreatur, you name it. Utsläppen är skrämmande stora och dom går rakt upp bland molnen.

Och vad har vi där , jo nederbörden som skall falla ner över oss igen. Som sagt ett slutet system som tyvärr inte längre klarar av att rena sej själv.

Djuren som lever ute i naturen lever där jämt. Dom föds där och dom dör där. Naturen har en förunderlig förmåga till självläkande trots allt.
Att våra gifter lagras och förs vidare i generna på djur som lever generation efter generation i det vilda finns det i dag ingen som helst tvekan om.

Hur många som dör eller föds missbildade eller inte föds alls, det vet ingen.

Dom långtgående effekterna av hur vi sköter våra terrariedjur har vi bara nosat lite försiktigt på ännu, då vi inte haft dessa djur hos oss under så lång tid.

Själv skulle jag aldrig använda regnvatten till några av mina djur. Men det är min personliga åsikt.



Mvh Zuzanne/Chlamydosaurus

2966
1645
Hoggaforfan:
Redfoot skrev:
Jag skulle aldrig använda regnvatten tilldjuren. Det är ofta förorenat av en massa saker. Att vilda djur dricker av det är ingen ursäkt till att använda det som Anders påpekar. 

"Nope, de vilda djuren överlever ju på det :-)" hur vet man det? jag tror säker att många djur stryker med pga föroreningar i vattnet. Att vattnet i norra Sveriges bäckar och i regnskogen går att dricka innebär inte att det gäller för alla ställlen på jorden och då speciellt i skitiga storstäder.
/R


Jag har sett djur i det vilda och även sett regn så uppenbart överlever de på det :-P

Det finns föroreningar i det och först tänkte jag skriva nej men sen kom jag på att djur faktiskt överlever det dagligen. Men osmosis-vatten är ju såklart bättre. Och hon skrev ju landet. Jag hoppas att ingen är dum nog att ställa ut en tunna mitt i en storstad och använda till sina djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild