Nattaktiva ödlor & nattbelysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
625
Temla:
Hur bra ser egentligen nattaktiva ödlor? Läste för en tid sedan att man ska ha en nattlampa lysa i rummet vilket borde betyda att de inte ser tillräckligt bra i bäcksvart mörker. I det vilda har de väl ofta ledljus från typ månen men det är väl inte alltid som himlen är alldeles klar och då blir det ju väldigt mörkt.

(Önskar jag kom ihåg var jag läste det nu men jag har för mej det var någonstans om regler för hur djuraffärer ska sköta sina reptiler. Kan kanske ha varit på Jordbruksverkets sidor.) 

Personligen har jag alltid en svag nattlampa i rummet där jag har mina ödlor men är nyfiken på vad ni har för kunskaper och åsikter i frågan.

175
228
Rosenlukas:
Jag har en röd lampa som lyser hyfsat svagt vid mina terrarium 

2048
773
psyjoh:
Har märkt på leon här hemma att det är lättare för honom att se maten när det är släckt än när det är tänt. Är det tänt måste jag lägga det precis framför honom. Tror inte det är så bra för dem att vistas i direkt starkt dagsljus och framförallt inte utomhus. Verkar precis som det blir jobbigt för honom när lysröret är tänt. Så folk som tar ut sina leoparder på sommaren som man ser på vissa bilder förstår jag mig inte på. 

2048
773
psyjoh:
Tillägger att jag har en blå nattlampa men det är endast för att det blir för kallt annars. Detsamma gäller till mina lugubrisar. 

1159
625
Temla:
Nej, naturligtvis skulle det eventuella ljuset inte vara starkt utan bara ett svagt ledljus någonstans utanför terrariet. Så uppfattade iallafall jag det när jag läste om det (var det nu var någonstans... måste försöka hitta texten igen). De flesta nattaktiva djur har säkerligen mycket ljuskänsliga ögon.

2048
773
psyjoh:
Nej vi har inget sånt. Däremot finns det många fönster i vårt vardagsrum så det tränger in lite från gatubelysningen utanför. Det kanske hjälper dem lite...?

903
509
Evanjeline:
Jag tror inte det behövs alls. Jag vet inte med andra än geckos (men dina nattaktiva ödlor är väl bara geckos om jag inte minns fel?) men de fångar upp sjukliga mängder ljus i sina pupiller jämnfört med oss. Jag läste igår att de fångar upp 200 gånger så mycket ljus, men jag vet inte om det är sant då där var andra saker som var fel i den artiklen. Dessutom så finns det en hel del geckos så det är nog olika från art till art. Även om där finns ljus i naturen så tror jag det är väldigt lite till de trädlevande. Det beror ju på var såklart, men om man tänker sig en riktigt tät skog så är där väldigt mörkt även på dagen. De som lever i sten eller sand områden, tex leopardgeckos kan jag tänka mig har lite ljus, men de måste ju kunna fungera även när månen är mörk, och i sina hålor.

1159
625
Temla:
"men de fångar upp sjukliga mängder ljus i sina pupiller jämnfört med oss. Jag läste igår att de fångar upp 200 gånger så mycket ljus"

Ja, det är ju logiskt. Men kräver inte det iallafall tillgång till någon form av ljus, om aldrig så lite? Om terrariet t.ex. står i en stängt rum utan fönster och det inte finns något ljus alls som deras ögon kan fånga upp? 

Måste googla lite mer på ämnet och se om det finns några vetenskapliga artiklar om det. :) Var läste du igår? Vill också läsa! 

903
509
Evanjeline:
Lite ljus måste där ju finnas antar jag, och om det är i ett kolsvart rum är det möjligt de inte kan se, jag vet faktiskt inte. Om du hittar någon intressant artikel så länka. Den jag läste fick jag upp på min facebook, typ "20 amazing things you didn't know about geckos" men som sagt den var ganska så dålig. Stod bland annat att inga geckos har ögonlock.

1159
625
Temla:
"Stod bland annat att inga geckos har ögonlock."

Hoppsan! skratt 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild