Trynsnok på rymmen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

24
22
Ninja:

Jag skäms jättemycket och har ärligt talat ingen aning hur det har gått till men sist jag såg min trynis var i söndags när jag hade vänner över. Igår (onsdags) när jag skulle mata honom hittade jag inte honom någonstans.

Jag är alltid noga med att stänga terrariet (öppnar endast för att byta vattenskål och då stänger jag under tiden jag hämtar vattnet) och hade jag misslyckas med det har jag troligen hört en duns och ett ilsket väsande efter terrariet är en bit ifrån marken. (mellan 0,5-1m)

Tes nummer två (och ganska trolig) är att någon av mina gäster bestämmde sig att ta ut min orm när jag inte var där, blev skrämd (min trynis är ganska burelak, spänner nacken och fräser om man försöker plocka upp honom) och tappade honom. Har ställt frågan till några om de vet något (de sa nej) och pressar jag dem kommer jag bli den största satmaran som anklagar dem när detta kan bero på mig. (men ja, sist jag faktiskt såg ormen var de där, så det är ju inte konstigt att jag kan tänka mig att 1 av 9 pers kom på den dumma idéen)

I vilket fall som helst är min trynis borta och jag vill be om tips hur jag kan få fram honom.

Jag har kollat överallt jag kan komma åt (fick hjälp igår att leta), soffan, spis, element, runt terrariet, osv. Har även grävt i bottenmaterialet 5 gånger och en gång silat för att se om han var där.

Det jag gjorde igår när det började bli sent är att lägga fram vattenskålen (han brukar ta ett morgondopp), en död pinkies (han är väldigt dålig på att äta men det var nu 2 veckor sedan han åt senast), en filt med värmematta under mitt på golvet. Har också lagt mjöl runt om det för att se om han har varit där (vilket han inte gjorde inatt/imorse). Idag har jag även lagt mjöl runt alla element och letat igen.

Kan också nämna att jag bor i en två:a så han har inte allt för många ställen att gömma sig på. MEN har han tagit sig bakom spisen kan han ta sig bakom skåpen runt om och där kan inte jag komma åt eftersom de sitter fast i väggen. Sedan är han ungefär strax under 20 cm och han är en ganska klumpig klättare.

Har hört att sätta tejp på listerna för att få honom att fastna är bra idé, men kan inte jag skada honom då? 

EDIT: Jag bytte i söndags morgon bottenmaterial (hade sand innan) och lade till en massa nya växter så jag tror inte att sätta ner terrariet på golvet hjälper eftersom det är som nytt för honom.


24
22
Ninja:
Någon som har tips? :(

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Sätta dubbelhäftande tejp kan få fast ormen, men risken för skada ökar.



24
22
Ninja:
[quote=Jimmy]Sätta dubbelhäftande tejp kan få fast ormen, men risken för skada ökar.


Misstänkte det. :(



Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
När jag hade en ödla på rymmen så satte jag ut min dator med webcam och filmade natt och dag i mitt kök för att se var han gömde sig och var han gick. Fann den efter typ 1 vecka. Har en hel del roliga filmklipp med han nu. Satte ut vattenskål, hans terrarium med ramp upp till, mat och en värmematta. Han gömde sig precis som din trynis bakom spisen. Lycka till!

544
424
Gibblo:
Bara att leta och köpa några säckar mjöl att pudra hela hemmet med. Eller filma som benjamin sa!

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Jag kan sa Aftonblaskans löpsedel framför mig:

Giftorm på rymmen !!!


Leta, leta o leta tills du hittar ormen. Att hitta ormen med dubbelhäftande tejp är viktigare än att ormen skadar något fjäll - du får pilla loss den med största försiktighet, men att du hittar ormen innan Aftonblaskan ser den här tråden är absolut viktigast.


Henke :)

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Ja det här är tråkigt för våran hobby & tyvärr drabbar det oss alla i slutändan, man SKA ha lås på sina terrarium, det är sunt förnuft, speciellt om man har mycket folk hemma som inte kan skilja på mitt & ditt!

Vad gäller spisen är det bara skruva loss & kolla bakom allt, hur jobbigt det än må vara så ligger det i allas intresse att du hittar ormen så snabbt det bara går! Det är även ett ansvar man har som djurägare & då får inte några skruvar stoppa en :) I värsta fall måste du ringa fastighetsskötaren & be honom flytta spis & skåp som sitter fast, men räkna med en kylig relation med resten av kvarteret när ryktet går att en "giftorm" rymt i din lägenhet :P

Hade din orm ramlat ner 0,5-1 meter från terrariet hade du inte hört en duns & ett väs som du påstår :) ormen är 20cm & orsakar inte ett duns när den slår i backen, måste nog väga nåt kilo då :)

Antagligen du som glömt stänga terrariet så att skylla på kompisar är inte sjyst tycker jag :) Om man inte har bevis som backar upp anklagelserna, min personliga åsikt iaf :)

Att strö mjöl längst alla lister & väggar är ett bra tips, sålänge man inte har andra husdjur såklart, sen skulle jag suttit stilla på nätterna & letat då det är då ormar förflyttar sig.

Så kan bara hålla med Hellemar, leta leta leta & leta tills du hittar ormen! Även om trynsnok inte klassas som giftorm så ser inte kvällstidningarna det så :D det vet vi alla redan och såna rubriker skadar oss varje gång dom skrivs :/

Till sist.. Stort lycka till & hoppas verkligen att du finner vad du söker! Det ligger i allas intresse :) 


2048
773
psyjoh:
Men herregud vad ni överdriver med Aftonbladet och skit. Det är ju ni som förstorar upp allt det här så det möjligtvis blir någon artikel fast det är minimal chans...

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

psyjoh skrev:
Men herregud vad ni överdriver med Aftonbladet och skit. Det är ju ni som förstorar upp allt det här så det möjligtvis blir någon artikel fast det är minimal chans...


Du har tydligen inte hängt med vad som hänt i hobbyn dom sista åren psyjoh, ta reda på sanningen så kommer du se att det inte är överdrivet :) Aftonbladet hade dreglat om dom fick nys om en giftorm som rymt i en hyreslägenhet. 

Nu vet jag inte om du någonsin ägt en orm psyjoh men antagligen inte, tolkade ditt svar så iaf, men vi som är seriösa med våran hobby kämpar dagligen mot media & folks uppfattningar om ormar, såna här historier hjälper tyvärr inte min hobby ett dugg :( Jag vet bara vilken hetsjakt som bedrivits på ormägare sista 20åren jag varit aktiv i ormhobbyn. Vill vi bli tagna på allvar är det dags att vi börjar ta ansvar för våran hobby, givetvis kan olyckor alltid hända.. men tycker dom här "olyckorna" händer väldigt ofta nu på slutet... Vet inte vad det beror på men min personliga slutsats är att många yngre personer som kanske inte borde ha ormar skaffar sig dessa djur av helt fel anledning. En anledning men givetvis är det flera faktorer som spelar in. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild