205 skrev:
kolla med jbv kan kanske ta dom via köpenhamn med men förmodligen krångligare har jobbat med sådana frågor förut men det har hänt så mycket sen då men ring dit alltid bättre att göra det en att smuggla blir bara krångel av det
Tack för alla tips och goda råd !
Jag har allting klart när det gäller själva utförseln och införseln, det är inga problem alls inom EU, jag har redan pratat med JBV. I detta fallet räcker det med den Engelska importörens tillstånd tillsammans med min faktura på djuren.
Om man tar in djur som måste artbestämmas, från t.ex England (inom EU) så måste dom till Stockholm eller Göteborg. Men blir det aktuellt med "expertis" för att artbestämma så åker man själv på denna extra kostnad.
Det är även som några av er säger; man får/kan ta in upp till 5 djur om man transporterar dom själv. Men det jag försöker få fram är om någon anlitat ett lämpligt företag för transport från England till Sverige ? Enligt den Engelska importören kostar det c:a £350 för en transport med ett "professionellt" företag som ordnar detta ! Som alternativ undersöker han själv nu om han kan skicka dom landvägen till mig...
Det man undrar då är ju om djuren måste upp till Stockholm eller Göteborg för att artbestämmas för att föras in ? Men DET har jag inte pratat med JBV om, eftersom jag endast hade flyg som alternativ i diskussionen med dom.
Att smuggla in dom är HELT uteslutet, men att däremot ta in dom själv helt enligt regelverket låter mer och mer som det troligaste alternativet desto mer information man får, för enkelt är det inte, den saken är säker !