Värmepaneler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

51
36
GL8936:
Nu har jag ett problem jag behöver lösning på. Jag monterade en 90 w värmepanel från tropicshop i mitt 200x100x100 och får inte upp värmen över 28 grader i terrariumet.
Har provat att tejpa över de närmsta ventilationshålen utifrån också så det inte ska vara en värmetjuv men de gjorde ingen skillnad alls. Panelen är fruktansvärt varm så problemet ligger inte där.

Någon som har nå ideer? Hört att 90 w varianten ska fungera bra till stora terrarier men jag får inte till rätt värme. Köpte panel främst för att slippa greja med kablar och mattor men fungerar det inte bättre än såhär blir jag tvungen till dubbla värmekällor iaf.

Och vad har ni över era kablar och mattor som är inuti terrarierna? jag har kört med konstgräsmatta tidigare men det är ett jävla bök med rengöringen då.
Vissa tycks ju bara baka in värmekablarna i bottenmaterialet trots att ormarna når fram till kablarna.

2966
1645
Hoggaforfan:
Ingjuten värmekabel gör undervärk för värmen och det skyddar ju även kabeln och orm från varandra. 

Jag har ingen erfarenhet av värmepaneler men 90W värme borde kunna värma upp den ytan. Jag har värmt upp större burar med 60W ingjuten kabel.
Du kan isolera buren, särskilt undertill. Frigolit går bra men du kan ju testa med lite filtar först. 

Ta gärna några foton på buren så kanske vi kan komma på något annat.

51
36
GL8936:
Den står just nu på 3 st stenar, lekastenar el vad de nu kallas. Så den står inte direkt mot golvet.

Vad gäller fukt/vattentåliga värmemattor? Vad finns det för tips där?
Känns som en stor matta är lättare än kablar om man nu inte redan fixat nå ingjutning för kablarna.
Största problemet kommer hursomhelst vara i vinter då värmen i lägenheten kan sjunka till 18 grader.
Då fryser t.om. jag sönder halvt om halvt här så de kommer ju krävas ännu mer för att hålla värmen
i terrariet.

51
36
GL8936:
Står så trångt att jag inte får till nå bra bilder, kommer inte på det avståndet. men det är av den träterrarie typen
som finns att beställa via akvarieshopen.com.
Lucky reptile terrarium.

82
31
AMB:
GL8936 skrev:
Nu har jag ett problem jag behöver lösning på. Jag monterade en 90 w värmepanel från tropicshop i mitt 200x100x100 och får inte upp värmen över 28 grader i terrariumet.
Har provat att tejpa över de närmsta ventilationshålen utifrån också så det inte ska vara en värmetjuv men de gjorde ingen skillnad alls. Panelen är fruktansvärt varm så problemet ligger inte där.

Någon som har nå ideer? Hört att 90 w varianten ska fungera bra till stora terrarier men jag får inte till rätt värme. Köpte panel främst för att slippa greja med kablar och mattor men fungerar det inte bättre än såhär blir jag tvungen till dubbla värmekällor iaf.

Och vad har ni över era kablar och mattor som är inuti terrarierna? jag har kört med konstgräsmatta tidigare men det är ett jävla bök med rengöringen då.
Vissa tycks ju bara baka in värmekablarna i bottenmaterialet trots att ormarna når fram till kablarna.



Monterat den åt fel håll?

Termostat?

51
36
GL8936:
Den är rätt monterad. Monterade den åt fel håll första gången.
Termostaten är inställd på 32 grader nu. Nu efter ett gäng timmar visar den på 29.6 grader och då
är sensorn just över 2 decimeter från botten.
Termostaten är ny också.

82
31
AMB:
Jag har 70w inställt på 32 och sensor på mitten i ett 50cm högt terrarium. 29 grader i botten. Men prova att öka på mer på termostaten.

På natten har jag min termostat på 27 för att få 24 som minsta temp i det kalla hörnet.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Du får nog kombinera med bottenvärme.
Att värma upp ett så stort terrarie med endast en takpanel blir nog svårt, värmen stiger ju och för bästa effekt behöver du nog ha en kabel eller matta i botten.

2966
1645
Hoggaforfan:

GL8936 skrev:
Den står just nu på 3 st stenar, lekastenar el vad de nu kallas. Så den står inte direkt mot golvet.

Vad gäller fukt/vattentåliga värmemattor? Vad finns det för tips där?
Känns som en stor matta är lättare än kablar om man nu inte redan fixat nå ingjutning för kablarna.
Största problemet kommer hursomhelst vara i vinter då värmen i lägenheten kan sjunka till 18 grader.
Då fryser t.om. jag sönder halvt om halvt här så de kommer ju krävas ännu mer för att hålla värmen
i terrariet.

De gummerade bör vara vattentäta medans de tunna genomskinliga är jag osäker på. Kablar är vattentäta.
Fördelen jag tycker med kablar är ju att det bara behövs borras upp ett litet hål, ~10mm, medans man för en matta behöver ett större hål för kontakten.
Det är oftast dumt att gjuta in en kabel i en berggrund eller liknande då de kan gå sönder utan bättre är att gräva undan marksubstratet på lagom yta, hälla ut lite cement, lägga ut kabeln och sen på med mer cement tills den är täckt. Sen kan man täcka den med bottensubstrat. Är djuret väldigt grävande så bör man vänta 24 timmar men annars kan man slänga in det direkt och sätta igång kabeln.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Köp en till likadan panel om du inte vill hålla på med bottenvärme, jag tror inte heller att det räcker med endast en panel i det stora utrymmet, hoppas det löser sig!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild