Jag är orminriktad, med nästan ingen erfarenhet av ödlor alls, jag ägde en grön leguan i slutet av 60-talet när Sverige översköljdes av juveniler som egentligen ingen hade en aning om hur de skulle skötas. Jag hade varken kunnande eller erfarenhet, så jag behöll inte leguanen särskilt länge. Senare hade jag en röd teju som var bra mycket lättare att ta hand om eftersom den är carnivor.
Med detta sagt ska jag försöka säga något om filmen i länken. Jag tycker att mycket ser bra ut och initiativet är behjärtansvärt, men jag gillar inte alls hur det ser ut med massa konstgjorda grejer, TV och en larvig springbrunn, vad har de grejorna där att göra?
Om jag skulle bygga det där rummet hade enbart naturliga träd använts istället för skiv-, och brädmaterial, stegkonstruktioner och broar. Jag hade använt mycket mer växter än några få palmer. Eftersom ingen riktig regnskogsbotten fanns i rummet, kunde en avsevärd del av golvdelen använts till vattenbassäng typ den som fanns i film nr 2 fast mycket större så att leguanen kunde ha någon riktig glädje av den. De målade väggarna var ganska fula i båda filmerna tycker jag, stämde inte alls med inredningen och hade noll känsla av djungel.
Pluspoängen är initiativet, ytan och att klimatfaktorerna var väl tillgodosedda. Resten tror jag att jag, trots min bristande erfarenhet, kunde ha gjort mycket bättre, både snyggare, mer funktionellt och naturtroget för leguanen. Väggarna hade jag schablonmålat ungefär som på de här bilderna, så att man får ett mycket starkare intryck av något som liknar djungel.
.jpg)
.jpg)