Annons formulering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

309
239
Gogs:
Så bara för att man kanske vill få ner priset på ett djur så kan man inte ta hand om det? Ja det var ju logiskt =P
Sen är det ju som så om man kollar på t.ex kungspyton så har du ungefär 2 miljarder olika morpher och att hålla koll på vad exakt den o den morphen ligger i för pris just nu är en hel jävla djungel. Så om nån skriver att de tar bud så brukar iaf jag slänga ut ett skambud på 100kr eller nåt och då får man oftast till svar "nej 2500 vill jag ha för den minst". Ja men SKRIV det på direkten då.

70
86
Realboas:
Gogs skrev:
Så bara för att man kanske vill få ner priset på ett djur så kan man inte ta hand om det? Ja det var ju logiskt =P
Sen är det ju som så om man kollar på t.ex kungspyton så har du ungefär 2 miljarder olika morpher och att hålla koll på vad exakt den o den morphen ligger i för pris just nu är en hel jävla djungel. Så om nån skriver att de tar bud så brukar iaf jag slänga ut ett skambud på 100kr eller nåt och då får man oftast till svar "nej 2500 vill jag ha för den minst". Ja men SKRIV det på direkten då.


Håller med dig till fullo där Gogs.

När jag ser bud annonser, så skiter i alla fall jag på att ens svara på den, för till 99.5% är det en säljare som vill ha ett fantasi pris på sitt djur, men vågar inte sätta ut det, dom hoppas helt enkelt att någon med okunskap angående atren/ morphen/ lokaliteten ska lägga ett bud på flera 1000:- kr över marknads värdet, är du en seriös uppfödare/ säljare sätter du ut dit pris på djuret och håller inte på med bud och sådant skit.

För ett tag sedan hade jag en kompis som skulle köpa en hogg iland boa han hittat på en bud annons, han skrev till annonsören och frågade om där fanns papper på djuret, men det fanns det inte sa säljaren, ändå har säljaren skrivit renras i sin annons samt Bud, kompisen (kan kalla honom Johan) sa då jag är lite dålig på att ge bud, så vad vill du ha för den? Annonsören svarade att han hade tänkt sig 5000:- för den ett rent jävla occker pris för en blandis hogg utan papper, som tur är tog Johan kontakt med mig och frågare om det va en resonabel summa att begära, jag sa nej, erbjud max 1500:-, vilket johan gav säljaren, då sa säljaren att ett bud på 2500:- hade kommit in och ville johan ha djuret fick han gå upp till 3500:-. Johan sa då nej och köpte ett par veckor senare en skit snygg hypo av en annonsör som skrivit 2000:- i sin annons som var 1000% mer seriös än den föregående.

Det där med bud tror jag inte ett skit på om jag ska vara ärlig, för ringer du på en bud annons sitter du i regel till 90% och budar mot säljaren som påstår att man blivit överbudad och på så sätt buffa priset ytterligare... Altså svinit occker.

Vill du framstå som seriös sätter du ditt pris tex 1000:- helt enkelt, då bud i mina ögon är ett mycket oseriöst sätt att göra affärer på innom den här hobbyn..

429
254
JACLAR123:
Realboas skrev:


Håller med dig till fullo där Gogs.

När jag ser bud annonser, så skiter i alla fall jag på att ens svara på den, för till 99.5% är det en säljare som vill ha ett fantasi pris på sitt djur, men vågar inte sätta ut det, dom hoppas helt enkelt att någon med okunskap angående atren/ morphen/ lokaliteten ska lägga ett bud på flera 1000:- kr över marknads värdet, är du en seriös uppfödare/ säljare sätter du ut dit pris på djuret och håller inte på med bud och sådant skit.

För ett tag sedan hade jag en kompis som skulle köpa en hogg iland boa han hittat på en bud annons, han skrev till annonsören och frågade om där fanns papper på djuret, men det fanns det inte sa säljaren, ändå har säljaren skrivit renras i sin annons samt Bud, kompisen (kan kalla honom Johan) sa då jag är lite dålig på att ge bud, så vad vill du ha för den? Annonsören svarade att han hade tänkt sig 5000:- för den ett rent jävla occker pris för en blandis hogg utan papper, som tur är tog Johan kontakt med mig och frågare om det va en resonabel summa att begära, jag sa nej, erbjud max 1500:-, vilket johan gav säljaren, då sa säljaren att ett bud på 2500:- hade kommit in och ville johan ha djuret fick han gå upp till 3500:-. Johan sa då nej och köpte ett par veckor senare en skit snygg hypo av en annonsör som skrivit 2000:- i sin annons som var 1000% mer seriös än den föregående.

Det där med bud tror jag inte ett skit på om jag ska vara ärlig, för ringer du på en bud annons sitter du i regel till 90% och budar mot säljaren som påstår att man blivit överbudad och på så sätt buffa priset ytterligare... Altså svinit occker.

Vill du framstå som seriös sätter du ditt pris tex 1000:- helt enkelt, då bud i mina ögon är ett mycket oseriöst sätt att göra affärer på innom den här hobbyn..


Riktigt bra sagt faktiskt! :D Jag håller med dig.. ;)

160
91
turboadde:
Haha nästan lite rolig tråd faktiskt.
Snacka om löjligt att sitta och säga att en som inte vill betala ett visst pris inte kan ta hand om sina djur. Det kan nog mycket väl vara tvätom. Varför lägga ner tid och pengar på veterinär om man har för mycket pengar och ändå bara kan köpa ny... Det tänket har i alla fall jag sett och hört i verkligheten gällande djur. Bara en tankeställare.

Varför ska marknadsvärdet ens styra vad jag ska sälja mina djur för? Det kan ju vara marknaden för mig som sätter priset ibland. Ibland har jag sålt djur för kanske 1/4 av marknadsvärdet om jag vetat någon som länge velat haft och jag inte just då är i något behov av pengar. Många av dom djuren lever än idag så ser inga problem med det. Ibland säljer jag för marknadspriset och ibland är jag stenhård på att jag inte vill pruta om jag är i behov av lite extra pengar eller tycker att det är i det priset dom ska säljas. Ser inga problem i det heller. Mycket av pengarna jag säljer mina djur för går till att investera inom nytt inom hobbyn.

Jag håller med Jonas_ mycket och tycker att man får skriva sin annons lite hur man vill. Det är ju ändå upp till köparen om man vill svara eller inte. Eller?
Men håller med om att ju mer info desto bättre i många fall. Men är det inga som svarar på annonserna som är dåligt skrivna så kan jag nästan lova att dom blir bättre sen.

Jag själv brukar ha ganska kortfattade annonser för att sen föra diskutionen vidare om någon är intresserad för att få reda på hur insatt personen är om just den arten och dess behov mm mm. Jag har ganska många gånger fått frågan vilket kön det är på panterkameleonten fast det har varit bild på en fullt utfärgad hane. Och den som har vetskap om dom borde enligt mig se skillnad på en hane och hona och där har ofta affären slutat eller flyttats fram i tiden då personen har mer kunskap. Handlar oftast mycket mer om personkemi än pengar i mina affärer fast det ibland är svårt att avgöra om det kommer bli bra eller inte.

Annonser handlar om marknadsföring och folk skriver ofta det dom tror gör att man ska få det priset och att folk ska bli intresserade och där varierar det mycket vad folk tror att det lockar.
Och jag är nog också en av dom som tror att bud till 99% bara är för att säljaren är rädd för att sätta ut ett högt pris som han vill ha.
Sen är det skillnad på Bud och inte skriva dit något pris med. 
Att priserna ofta inte står på utländska sidor tror jag har med att det är uppfödare som säljer och priserna går lite upp och ner pga valutor och marknaden.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

JACLAR123 skrev:
Oftast vet säljaren prisklassen på sina djur. När man skriver "bud", är det oftast för att kunna se att köparen är lämplig. Som ska också veta vilken prisklass djuret ligger i. Om köparen lägger ett för lågt bud, så vet man att perrsonen är inte lämplig för djuret.


Håller inte alls med :) Jag själv svarar nästan aldrig på annonser med priset: BUD, även om jag vet att jag är lämpad att äga djuret i fråga, det är en ren principsak för mig, sätt ett pris på det du säljer annars är jag ute ur leken iaf :)

turboadde: Bra skrivet & formulerat, du verkar ha ditt sunda förnuft på rätt ställe! :)


70
86
Realboas:
Håller med Jonas.

Jag kan bara vända mig till kungs boa grenen då det är den grenen jag sysslar med och vet då priserna på vad dessa olika djur ligger på, alla andra arter är jag lite mindre insatt i och tänker inte gå in på dessa vad gäller pris.

Men om någon säljer en hypo utan några som hellst under liggande anlag som bud givning och sedan säger att han vill ha 5000:- för den, kan han ju fet glömma dom flesta köpare innom den här grenen, bara en nybörjare skulle nappa på en sådan annons, då en vanlig hypo går max på 1500:-. Är där andra underliggande anlag som tex anery/blood/ albino då är ett högre pris helt ok att begära.. Detta har dock inte med tråden igentligen att göra utan hur folk formulerar sig.

Jag hävdar fortfarande att du som säljare tappar otroligt många intressanter genom att skriva en icke fullständig annons och lägga ett bud som pris. Det är bättre att skriva vad du vill ha för djuret, om det så är 10.000:- för en helt vanlig kungs boa, men då lär du ju också inte få några som hör av sig. Då är det ju bättre att gå ut på nätet och söka runt lite på vad priserna ligger på i europa och sedan sätta ditt pris där efter. Om du är seriös sätter du ditt pris......Oseriösa som är ute efter att blåsa nybörjare sätter bud....



82
16
Bremnes:
Man får gärna ha åsikter om att det må vara oseriöst att sätta bud i en annons. Men man måste även kunna se det ur olika perspektiv. 
Jag har själv bett om bud på något djur jag haft till försäljning. Detta för att bara få svar från de som verkligen vet vad det är för djur och vad djuret är värt. 

Men alla har rätt till sin åsikt och jag säger inte att jag har rätt. Men lite ödmjukhet och lyhördhet har aldrig skadat. 

Håller självklart med om att en del annonser kunde formulerats bättre. Man bör även se över svenskan rent grammatiskt. Tänk även på att inte särskriva för mycket. "Majs orm säljes" tex. Då säljer man tydligen både mat och djur! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild