Hur får man regnskogsmiljö att fungera i icke exo terra terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

903
509
Evanjeline:
Hur gör man? Jag har endast använt exo terra med nättak till regnskogsmiljöer, och väldigt många verkar tycka de är dåliga då de inte håller fukten, men jag har tvärtemot upplevt det väldigt positivt då det är mindre chans för mögel och dålig luft. Mitt stora terrarium där min lygodactylus williamsi bor fungerar hur bra som helst, och har gjort i över ett halvår. Nu har jag satt upp ett mindre terrarium 30x30x30 som ska fungera som tillfälligt boende till en l. williamsi hona tills jag är säker på att hon är frisk, och idag börjar det lukta riktigt unket. Det är samma bottenmatreal som det stora terrariet, samma biosubstrat med städare, tillochmed växterna är tagna från det större. Den enda skillnaden är storleken och ventilationen (vad jag kan komma på) En tredjedel på det nya terrat är nät på taket, sen nät under dörrarna, så det ser ut precis som de typiskt ser ut. Jag vägrar sätta in ett djur i ett terrarium med dålig luftkvalité, så hur ska jag göra? Hur gör ni?

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Är det mindre avdunstning genom ventilation får man helt enkelt minska på fuktandet då vattnet helt enkelt inte hinner avdunsta.
Man kan även montera en liten fläkt för att öka genomströmningen. Då behöver man kanske inte minska så mycket på duschandet.

www.firstreptiles.se/webshop/terrarieflaktar/59

903
509
Evanjeline:
Jag sprayar mycket mer sällan i det lilla, och det hinner defnitivt avdunsta mellan. Visst kan jag sätta in en fläkt, men terrariet är så litet så vill helst inte ta bort plats om jag inte måste, sen känns det som lite mycket jobb eftersom det bara ska vara ett karantänterrarium, då tror jag hälldre jag lägger in en plastmatta. Jag bara förstår inte hur folk får det att funka, där är ju mängder med folk som har tropiska terrarium utan fläktar med ungefär samma ventilation.

903
509
Evanjeline:
Förresten när jag säger det luktar unket är de tinte när man sticker in näsan eller något, det luktar i hela rummet.

40
15
porcelain:

Om det luktar i hela rummet verkar ju något vara fel. Det som jag upplever är det som brukar gå fel är när det är någon plats som samlar på sig stillastående vatten eller när det är helt utan ventilation. Att det möglar ett tag är egentligen inget större problem. Jag får ofta mögel i början när jag startar upp ett terrarium men det lägger sig med tiden. 

Hur ser uppbygnaden av terrariet ut, vad använder du för botten? Har du någon falsk/dubbelbotten för avrinning? 

Jag personligen tycker att det är lättare med större terrariet, och då gärna med mindre yta nät än exo-terra har i sina. Men jag använder även fläktar. I små terrariet kör jag små datorfläktarna :) 40x40 mm tar inte upp så mycket plats och hjälper en hel del. 


903
509
Evanjeline:

Jag har lecakulor sen en blandning av torv och det tropiska substratet man kan köpa från exoterra. Kan inte komma ihåg vad det heter. Problemet är ju att det ska in en ödla om en och en halv vecka, och då får allting väldigt gärna fungera. Känns inte så kul om jag måste in och rota när hon precis kommit hit och redan är stressad. Känns bud på att ta ut och slänga allt substrat och sätta in plastmatta sålänge, tills hon kan flytta in i det andra terrariumet, sen kanske försöka starta upp det på nytt och få det att fungera. Satte upp terrat för ca en månad sen, så det har inte varit igång jättelänge, men det var sålänge det tog för mitt större att bli stabilt med fukt ect, så trodde det skulle räcka.

Kan också nämna att jag har hygrolon från dusk på hela bakgrunden. Vet inte om det gör någon skillnad, möglet verkar bara vara på bottnen, men i alla fall.


40
15
porcelain:
En enkel sak att prova är väl att bara byta bottenmaterialet för att se om lukten försvinner. Kanske låta hydrolonet torka ut ett tag? För det som luktar bör väl vara något som ruttnar tänker jag? Eller hur tycker du att det luktar? Glasterrariet i sig kan ju inte ruttna, därför jag tänker materialet i botten. Jag tycker själv att exo terras plantation soil är ett bra bottenmaterial som klarar av att stå väldigt fuktigt länge utan lukt. Så jag hade nog provat att byta materialet, skölja växterna och ge det några dagar till. 

903
509
Evanjeline:
Det luktar som mögel. Rummet börjar lukta som en gämmal källare fast utan fukten. Jag tycker själv det luktar alldeles för mycket för att komma från bara terrariet, men jag kan inte hitta någon annan källa, och det luktar därifrån. Började igår. Har kravlat rundor på golvet och överallt och sniffat.

40
15
porcelain:

Okej... hmm :/ 

En tanke när jag läser ditt senaste svar är att vad jag upplever att det luktar i gamla källare ofta är fukt. Och att det luktar fukt är väl inge konstigt egentligen, om du vill ha regnskogsklimat. Du kan inte ta en bild på möglet? 


903
509
Evanjeline:
Beror på hur bra skick källaren är i antar jag;P Men det är helt klart mögel det luktar, har haft utbildad mögelhund hemma som min mamma utbildade, och kommit i kontakt med massor av mögelsorter som vi hade hemma då, så jag vet ganska bra hur det ska och inte ska lukta när det är fuktigt. Jag kan ta en bild. Det är den typen som nästan ser ut som päls, vit, ungefär 1 cm hög och hårig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild