Jag har problem med att ladda upp bild

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Brallan_86, som sagt, den korta versionen är att det inte finns någon begränsning på maxstorlek. Vad har du själv för kvalificationer som gör att du kan påstå att min programmeringskunskap är bristande? Jag får väl ta den långa versionen vad gäller bilduppladdning.

1. Engines & maxstorlek
Bilduppladdning, eller snarare filuppladdning har dåligt stöd på webben och det finns ingen direkt standard. Detta medför att olika webbläsare har olika möjligheter, vilket man måste kompensera med olika tekniker.Utöver webbläsare, så påverkar även olika plugins och operativsystem möjlighet till uppladdning.

För en ren POST, så finns det en teknisk begränsning både på storlek (i byte) och i tid (Timeout på servern).
Denna begränsning kompenseras i de flesta fallen bort, antingen genom flash-runtimes storlekskomprimering (i dimensioner) eller via chunking.

Utöver Flash-runtime, så används HTML5, Gears, Browserplus, Native och tidigare även Silverlight. Det blir därför olika begränsningar i vilken runtime som används.

Flash (som oftast används) har ett problem då det inte alltid startar, vilket såklart gör att knappen inte fungerar. Det är vanligtvis i Chrome detta uppstår, men kan tekniskt sett ske i alla webbläsare. Jag har försökt att leta efter en lösning, men inte hittat något än då det händer slumpmässigt vilket förmodligen beror på hur snabbt sidan laddar.

2. EXIF-data
Bilder som roteras/läggs åt fel håll har med EXIF-data att göra. Vad jag hittat så är att det är ett känt problem i Samsungs Galaxy-serie. Om det är någon som har en annan modell så får ni jättegärna säga till.
Jag ska försöka se över problemet, eller åtminstone se till så att man kan rotera ens bilder i efterhand.

3. Omsparning/Ändra storlek
Sparar man om en bild, och ändrar storlek, så ändras bilddatan. Detta kan lösa många problem, framförallt de problem som uppstår med EXIF-data. Det är egentligen inte själva storleken som är relevant, utan att bilden sparas om med ny EXIF-data. Man kan exempelvis öppna upp Photoshop, kopiera bildinnehållet och lägga i ett nytt dokument och sparar ner till en ny bild.

4. Slutord
Filuppladdning är alltså något som är extremt tidsförödande, där det finns extremt många kombinationer som aldrig skulle gå att testa. Jag själv är bergränsad med den hårdvara jag har, och även om det hade varit kul så kan jag inte köpa en massa olika mobiler, surfplattor och datorer för att testa alla scenarios fullt ut. Jag uppskattar att du försöker hitta en lösning, men det är inte speciellt kul om du ska försöka smutskasta och säga att jag inte vet vad jag sysslar med. Dessutom så är ditt förslag inte någon lösning.
För övrigt så krypterar man inte en bild för att få ner storleken, man komprimerar.


268
19
Iguania:
Det enda jag tycker är konstigt att jag kan nu ladda upp bilder i forumet med min ipad, skulle jag dock försöka lägga upp samma bild i galleriet så roteras den. När man får se den på förhandsvisningen så ligger den helt rätt till men när man väl har laddat upp den så är den roterad fel. Är ju dock inga större problem att bara föra över bilderna till datorn och ladda upp därifrån, men det kanske är något annat än EXIF-data som påverkar det isåfall tänker jag :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Iguania, är bilden tagen med Ipaden? Har du möjlighet att skicka bilden till mig, så att jag kan kolla om det är något specifikt med bilden som gör att den roteras när den laddas upp?

29
1
Brallan_86:
Det är.väldigt konstigt då anders, att följer man mina råd så får man aldrig problem. Har själv gjort så vid var enda bild nu, ikte haft några som helst problem och kommer ja utan för någan av dom ramarna pp något sätt/minsta lilla så går det inte ladda upp! :O

268
19
Iguania:
Men sen så finns ju det vi andra som även kan ladda upp utan några som kan ladda upp utan begränsningar ;)

903
509
Evanjeline:
Anders säger ju att det beror på system, vilken browser du använder, osv brallan. Har du testat att göra på ditt sätt på mobil( alla olika märken), pc,(windows xp, w7 w8, pro, ultimate, home edition) mac, ipad, mozilla, chrome, internet explorer osv osv? Har du testat på olika? Jag hoppas du fattar min poäng. Det är ju bra att det sättet funkar för dig, men det är med ditt system, din flash version, ditt operativsytem och dina drivare.

16
3
Henrikryhle:

Hade samma rotationsproblem när jag skickat bilder från ipad/iphone till dator men det löste sig när jag öppnade bilden på datorn, roterade bilden fel, stängde bildprogrammet, startade det, roterade bilden rätt, stängde och laddade upp. Haha. Funkar det så funkar det. För den som vill slippa photoshop :) 

Alltså lär det vara bildinformationen som blir knas någonstans i iphone,ipad annan surfgrej med gyro och inte programmeringen av sidan. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild