Avel Kaloula groda (chubby frog, kaloula pulchra)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

88
10
1603:

Hej!
Jag blir bara mer och mer förälskad i min kaluola groda, och funderar stark på att köpa en flicka till honom!
Har aldrig haft yngel hemma, men försökt att läsa mig till så mycket jag kan.

Har läst att 

1. Jag bör spela upp ljudklipp på kaloula grodor som kväker från typ youtube på natten 

2. Att separera romen till en egen box med samma vatten som de lades i ifrån början

3. Att allt mata dem med flingfoder, så som fiskmat, och dessutom kanske köpa någon vattenväxt

4. Separera ynglen i mindre grupper om de skulle börja käka på varandra

5. Mata ett flertal gånger per dag

6. Att allt efter att de växer sätta in mer material åt dem, och även grus på bottnen som de kan gömma sig bakom

7. Byta vatten varannan dag

 

Har jag förstått detta rätt och har jag missat något? :)
Ger mig inte in på detta om jag är helt fel ute! 
Kram Sanna!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Något som är värt att tillägga är att om du byter vatten kan det vara bra att låta vattnet stå ett tag så att klor hinner avdunsta.

En del skapar en s.k. "regnkammare" som de sätter in grodorna i i några dagar för att försöka få dem till att para sig. Lite beroende på hur stor vattendel och terrarium du har till din groda, så går det ju skapa någorlunda lika förhållanden direkt i terrariumet. Här är ett klipp jag hittat på youtube om en regnkammare till just K.pulchra:


382
36
MariBarita:

Finns det nån bra info om dessa grodor? Temp osv?


382
36
MariBarita:

Jag hittade en bra sida själv .

www.amphibiancare.com/frogs/caresheets/asianpaintedfrog.html

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild