Leopardgecko har rymt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
5
JoelHolmesson2000:
Imorse när jag vaknade såg jag att min leopardgeckos terraries ena skjutglas stod öppet, inte mycket, men tillräckligt för att Helge som han heter kunde smita.
Jag blev orolig och sökte igenom hans terrarium ordentligt, eftersom jag inte fann honom så hade han alltså rymt (han var där dagen innan). Jag är alltid ytterst noga med att stänga de terrarier jag har och därför drar jag slutsatsen att han öppnade det själv, eftersom jag aldrig stänger igen skjutglasen alldeles helt mot terrariets väggar (p.g.a att det annars blir för varmt där inne) så måste han lyckats kila upp glaset själv.
Jag vet att han kan klara sig mycket länge utan mat men det jag är mest oroad över är att eftersom hans terrarium står ovanpå min majsorms terrarie måste alltså han tagit sig ett hopp ner till golvet på hela 138 cm (mätte med måttband), och jag är rädd han kan ha skladat sig på det fallet, det skulle dessutom varit omöjligt för honom att ta en annan väg ner.
Nu har jag letat på nästan alla platser i mitt rum och resten av övervåningen där jag, syster och bror bor och lite även på nedervåningen av huset utan spår, det skulle dock förvåna mig om han tagit sig ner för de ganska höga trappstegen till nedervåningen.
Har letat mer nu på kvällen eftersom leopardgeckos är natt/skymningsaktiva men fortfarande inte sett något.
Nu har jag i alla fall på golvet i mitt rum satt ner en hel del terrarieinredning som passar hans naturliga miljö, där finns b.l.a två grottor, en full vattenskål samt några växter som jag hoppas ska locka dit honom.

Så jag frågar nu:
1. Kan han ha skadat sig mycket illa från det fallet från terrariet?
2. Finns det något annat som jag kan locka fram honom med?
3. Hur länge kan han egentligen klara sig?
4. Finns det något särskilt ställe han har sökt sig till, bakom byråar, i särskilda rum eller så?
Tacksam för svar! /Mvh

239
197
Danpss:
Leta precis överallt varken mer eller mindre till du hittar den! Badrum under kylen mm och skaffa något lås eller liknande så det inte händer igen. Har den bra hull så kan dem klara sig länge i denna värmen och tyvärr så gynnar värmen den och på så sätt inte behöver dra sig till varma ställen. Lycka till

2048
773
psyjoh:
Ställ fram en skål med mask eller nåt på golvet i olika rum och gå på upptäcktsfärd på natten ;)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Har ni katt?

Du kan ju även strö lite mjöl eller liknande på golvet vid matskålen så ser du om han vart där och gått sen.

1275
1724
Falk:
Precis som Annie skriver^^ Har ni katt så kan ödlan ligga pyrt till.

13
5
JoelHolmesson2000:
Tack för era tips, jag ska testa allt och jo, vi har katt men lyckligtvis är de alltid ute och får inte lov att gå in eftersom pappan här i huset är kattallergiker, så det är ingen fara när det gäller det.

1159
625
Temla:
Går katterna ute året om och aldrig får komma in? Uppfattade jag det rätt? Hoppas jag missförstod.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Finns väl många djur som kan gå ute året runt med rätt förutsättningar, katter & kaniner är bra exempel på såna arter... Eller har jag helt fel? :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Badrum & bakom kylskåp brukar vara populära ställen för förrymda reptiler, antagligen för att dom alstrar värme. Sen på alla trånga ställen som man inte tänker på till vardags :) 

Ställ fram många grottor/gömställen i olika rum som du sen kollar varje morgon, vattenskål känns onödigt att ställa fram till en ökenlevande ödla, är ödlan samtidigt stressad kommer den inte söka sig till vattenskålen, däremot fuktlådor, mörka & trånga brukar vara en bra tillflyktsort.

Hoppas det löser sig snabbt!

903
509
Evanjeline:
Prioritering ett för ödlan kommer vara ett tryggt gömställe. Varmt och fuktigt och mörkt som andra redan sagt, kylskåp, frys badrum eller datorer. Nu är det sommar så varma gömställen behöver inte vara lika viktiga. Mat kommer inte vara prioriterat högt då de klarar sig väldigt länge utan mat, men det skadar ju inte att försöka. Släck och gör det så mörkt så möjligt i de olika rummen, lämna det och kom tillbaka efter en timme och tänd. Har du tur kommer du på ödlan mitt på golvet när den utforskar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild